Skriv ut  

BRA börjar flyga på Bromma igen

Flygnyheter, Redaktionen, den 8 april 2021
Fem destinationer från den 12 maj Och ytterligare fem i juni. BRA satsar stort när flygbolaget nu kommer tillbaka till flygtrafiken.

Flygbolaget BRA har sedan pandemins utbrott haft den reguljära flygtrafiken pausad. Under året har BRA arbetat med att göra verksamheten mer kostnadseffektiv och flexibel men framförallt har man definierat en ambitiös vision när det gäller återetablering av flygtrafiken och ett hållbarare resande. Nu står det klart att BRA börjar flyga större delen av sina inrikeslinjer huvudsakligen till och från Stockholm Bromma Airport med start den 12 maj. 

- Det här är en dag vi har sett fram emot länge och det vet vi att våra kunder också har gjort. Många är vi som längtat efter att träffa nära och kära, resa iväg på semester och genomföra de viktigaste affärsmötena öga mot öga och nu är det äntligen dags, säger Ulrika Matsgård, kommersiell chef på flygbolaget BRA.

Mycket pekar på att vi går mot ljusare tider och att vi framåt sommaren kommer att ha kommit långt i vaccineringen och dämpandet av smittspridningen av Corona. BRA bedömer att efterfrågan på resor kommer att öka successivt och att vi har hemestertider att se fram emot i sommar då privatresenärer kommer att komma igång med resandet. Affärsresorna bedömer man kommer att komma igång till hösten om än på en tydligt lägre nivå än före pandemin.

I maj är det flygstart av de fem största linjerna och därefter adderas linjer till sommaren och hösten.

Den 12 maj är det flygstart för fem linjer

Bromma-Malmö
Bromma-Göteborg
Bromma-Visby
Bromma-Ängelholm
Bromma-Umeå

Vecka 26 (28 juni-4 juli) öppnas ytterligare fem linjer

Bromma-Halmstad
Bromma-Kalmar
Bromma-Östersund
Visby-Malmö
Visby-Göteborg

I slutet av augusti förstärks tidtabellen och ytterligare linjer lanseras

 

- Men det är bara början! Vi kommer att öka trafiken i takt med att efterfrågan kommer tillbaka och vara flexibla och snabba med att addera linjer och avgångar för att möta kundernas behov, fortsätter Ulrika Matsgård, kommersiell chef på BRA, och det kan handla både om fler inrikeslinjer och nya utrikeslinjer.

BRA har sedan flera år en framstående position när det gäller hållbart resande. BRA flyger moderna ATR 72-600, som är världens klimateffektivaste regionalflygplan, och erbjuder sina kunder att välja MiljöClass som är en biljett där fossilt bränsle är utbytt mot biobränsle. Samtliga resor som görs med BRA är dessutom klimatkompenserade.

Nu höjer bolaget målen ytterligare med syfte att minska utsläppen ytterligare och dessutom snabbare än den tidigare målbilden att vara fossilfria till år 2030. För att uppnå det krävs flera saker men huvudsakligen ökad tillgång på biobränsle till lägre priser. Bolaget har också ambitionen om att vara det första kommersiella flygbolag som flyger elflygplan om ungefär fem år.

- Jag nöjer mig inte förrän inrikesflyget är helt fossilfritt och till och med miljöpartister är stolta över att resa med oss, säger Per G Braathen, ägare av flygbolaget. Vårt fokus är att förenkla för våra kunder att göra hållbara val för sitt resande t.ex. med fossilfria bränslen.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Försenas
Skrivet av Ali, 2021-04-10 08:32:09
Ska vi gissa att de datumen kommer att senareläggas?
Anmäl inlägget
BRA smarta
Skrivet av Stockholmare, 2021-04-09 16:04:31
BRA var ju smarta att ta 200miljoner från staten för att använda för att övervintra kriget mot leap. Det är ju 200miljoner som de kan bränna på att köra låga priser.
Anmäl inlägget
Reklam
Skrivet av Tage, 2021-04-09 09:07:54
När BRA börjar med sin tv reklam är det kört för andra bolag.
Anmäl inlägget
ATR
Skrivet av Markus, 2021-04-09 09:07:04
Föredrar att flyga i en ATR 72 än en bullrig Saab 340
Anmäl inlägget
Leap
Skrivet av Palle, 2021-04-09 07:14:53
Dags för BRA att lägga ner, man har visat gång på gång att man inte bryr sig om sina anställda, nu har dessutom en mängd kunder blivit av med 75% av sina pengar för uteblivna flygningar.

Visst är deras flygplan modernare än Leaps, men vad gör det egentligen? Sätena på en gammal SAAB är så mycket skönare än deras ATRer.

Heja Leap!
Anmäl inlägget
Anställningsvilkor
Skrivet av Op, 2021-04-08 21:10:08
Bra har sänkt vilkoren med minst 20%. Alla utom manegment är daganställda än så länge. Och man har rundat senioriteten o återanställningsrätten genom att anställa piloter o kabin i bemmaningsbolag.

Jag hade satsat på Air Leap med gamla Sverigeflyg gänget. Känns mer gemytligt o ärligt.
Anmäl inlägget
Nu börjar kriget
Skrivet av Stockholmare, 2021-04-08 14:16:19
Nu börjar kriget BRA/LEAP:
Skiljer 1kr för BMA-Visby
Skiljer 50kr för BMA-MMX

Sedan börjar LEAP också med GOT-Visby samtidigt som BRA.

Blir spännande detta...
Anmäl inlägget
Villkor
Skrivet av Crew, 2021-04-08 12:17:23
Har de sjyssta villkor för de återanställda eller är det daganställningar som gäller?
Anmäl inlägget
Så härligt med trafik på Bromma!
Skrivet av Härligt, 2021-04-08 11:35:42
Jag gillar inte att flyga från Arlanda pga allt krångel där. Ska bli skönt att få flyga från sveriges smidigaste flygplats nu!
Jag är dock ingen stammis hos just BRA, utan man lär ju variera mellan Leap och BRA.
Anmäl inlägget
Klimat
Skrivet av Henrik, 2021-04-08 11:25:55
Lycka till får man säga till BRA, tror dock att man kommer få det mycket svårt att komma tillbaka. Sen detta med fossilfria och el-flyg inom 5 år, det är bara tomma ord för politiker som sedan ska kunna upprepa detta när en nedläggning om Bromma kommer på tal. BRA har inga tankar på att köpa in några nya plan utan detta är bara lobbying för att få behålla Bromma
Anmäl inlägget
Ajdå.
Skrivet av Cicci, 2021-04-08 10:50:12
Hur går det för Leap då???
Anmäl inlägget
Vingel Pelle Braathen
Skrivet av zeke, 2021-04-08 10:47:37
Först ska man flytta till Arlanda....
Helt huvudlöst, enda fördelen man har är Bromma.
Elflyg......Ingen i MP kommer någonsin å gilla flyg (eller bilar) oavsett hur miljökorrekta dessa är.
Så lägg ner BRA, alternativ finns redan.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev