Skriv ut  

Flygbolaget med i unikt bränsletest

Flygnyheter, Redaktionen, den 14 februari 2022
Netto-noll 2030. Det är ambitionen och nyligen prisades BRA som ett av de fem bästa flygbolagen i Europa när det gäller flygplansflottan. Flygbolaget är även del i testerna hos ATR i Toulouse med 100 procent bioflygbränsle i tankarna.

Om fyra år ska BRA ha minst två eldrivna ES-19 i trafik. Det är planen. I väntan på ska det dussinet ATR72-600 som i dagsläget ingår i flottan växa med ytterligare ett antal ATR-maskiner. Allt för att klara flygbolagets egen målsättning om Netto-noll, alltså noll procents klimatpåverkan senast 2030.

- Det är 20 år före det år som IATA satt upp och mig veterligen finns inget annat flygbolag med en sånt ambitiöst klimatmål, säger Maria Fiskerud, hållbarhetschef på BRA till Flygtorget. 
Det är ett arbete som redan är uppmärksammat. Nyligen prisades BRA för andra året i rad som ett av fem flygbolag i Europa med den yngsta och mest miljövänliga flygplansflottan. Snittåldern på maskinerna är 4,14 år och ATR72 räknas som den mest bränsleeffektiva maskinen som existerar i nuläget. I topp placerar sig Air Baltic som de senaste åren byggt en flotta med helt nya A220-300 och där de 25 maskinerna har en genomsnittlig ålder på bara 2,5 år.

- Vår netto-noll strategi har fyra byggstenar. Flygplansflottan och den har vi redan. Elflyg är inom räckhåll tack vare Heart Aerospace. Bioflygbränsle flyger vi på redan idag, men det ska öka till 100 procent och vårt program för klimatkompensering rullar på, fortsätter Maria Fiskerud.
Vad gäller just biobränsle är BRA med i ett projekt tillsammans med ATR och bränsletillverkaren Neste som nyligen genomfördes en test i Toulouse där en ATR72 flögs med 100 procent bioflygbränsle i en motor. Det är första gången det sker, i vanliga fall blandas det vanliga bränslet med en viss mängd biobränsle men den här och kommande tester ska leda fram till en certifiering som gör det möjligt att flyga på uteslutande bioflygbränsle. Det kommer att, när det sker, vara ett stort steg mot minskade utsläpp inom flygbranschen. ATR räknar med att en flygning med enbart bioflygbränsle i tankarna reduceras utsläppen med 82 procent och då ligger ATR72-600 redan idag 40 procent under jämförbara jetflygplan när det gäller klimatpåverkan. 

- Vi testade redan för drygt två år sedan att flyga med 50 procent biobränsle ombord mellan Halmstad och Stockholm. I maj-juni gör vi om det och då med 100 procent biobränsle ombord.  

Maria Fiskerud menar att det accelererande klimatarbetet inom flyget är en överlevnadsfråga för branschen såväl som för enskilda flygbolag. Flyget står för 2-3 procent av de globala utsläppen, långt under många andra branscher, men har trots det blivit symbolen för människan klimatpåverkan. 

- Det gör att det är svårt att nå ut med det arbete vi gör. Redan idag kan våra resenärer välja bioflygbränsle för sina resor. Det sker då på samma sätt som grön el. Det köps in och tankas med några gånger per år. Vi kommer att se flera tekniska lösningar som går från forskning till kommersialisering de närmaste åren. Det gör också att flygets klimatpåverkan minskar. Då det är bränslet/energin i sig som står för klimatpåverkan. Flyget som transportslag är både infrastruktursnålt och tidseffektivt. 
- För att möta klimatkrisen måste vi hitta lösningar tillsammans, globalt, då behöver vi resa för att lära av och förstå varandra. Det hjälper oss flyget med och därför är det viktigt att vi snabbar på de åtgärder som finns. Vårt sätt att göra det är att införa de tekniska lösningar som nu kommer så snart som möjligt med målet att nå netto-noll redan 2030.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

PR
Skrivet av Stockholmare, 2022-02-14 18:45:13
@Henrik: "Redaktionen" på flygtorget är väl förlängning av BRA. För några dagar sedan låg BRA:s annons i DI som "Nyheter från andra media".

"Redaktionen" kan inte ens under notisen "Visby får utlandslinje till Tyskland" skriva vilket flygbolag det är. Hade det varit BRA så hade det skapats lite mer än en notis...
Anmäl inlägget
Nej
Skrivet av Henrik, 2022-02-14 16:19:58
BRA kommer inte ha minst två eldrivna ES-1 i trafik om fyra år. Planet kommer förmodligen inte ens vara certifierade vid detta datum. Återigen pratar BRA miljö, mycket prat men liten verkstad bara PR. Skulle vara kul om någon gick igenom alla löften BRA gett och hur många som är genomförda.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev