I mitten av november genomförde Boeing en sedvanlig så kallad Investors Day. Då informerar flygplanstillverkaren marknaden om de närmaste planerna och hur läget i företaget är. Det blev en ovanligt dramatisk dragning när vd:n David Calhoun konstaterade att det blir inga nya flygplansprojekt under innevarande decennium. Det var i princip rena chocken eftersom spekulationerna gällt, inte om utan när, efterföljare till både Boeing 757 och 737 ska presenteras.
Framför gäller det 757, alltså ett flygplan med kapacitet att flyga kortare långlinjer till exempel mellan Europa och USA. Ett flygplan i den storleken är efterfrågat av många flygbolag och Boeing har arbetet på en så kallad NMA, New Midsize Airplane som ska fylla luckan mellan de större MAX-maskinerna och den minsta Dreamlinern. Det har till och med funnits illustrationer på en 797 som till del liknar en liten 787.
Likaväl måste Boeing ta fram en efterföljare till 737, världens hittills mest sålda trafikflygplan. Sedan premiären 1967 har den tillverkats i 11177 exemplar i närmare 15 olika civila och militära versioner. Men de flesta bedömare menar att nu går det inte att klämma ut fler versioner ur den väl beprövade konstruktionen.
Vad Boeing egentligen menade med tidsgränsen 2030 blev lite oklart. Något nytt flygplan kommer inte att se dagens ljus, det tar cirka sju år från presentation av en ny modell till dess att den är i luften. Om det kommer en presentation i slutet av 2020-talet kan flygplanet vara i luften cirka 2035. Men Boeing förtydligade att det inte ens blir en presentation av ett nytt projekt förrän mitten av 2030 och alltså inga nya flygplan i luften förrän cirka 2040.
Kritikerna manade att det är ett beslut som ger Airbus öppet mål de kommande åren. Redan idag är A320-familjen en bästsäljare med fler beställningar än MAX-familjen. Och de två mindre långlinjemodellerna A321LR och A321XLR har tagit över den nisch där Boeing hade tänkt lägga B797. Fortsätter den utvecklingen reduceras Boeings marknadsandel till cirka 30 procent, spår ny amerikanska analytiker.
Frågan är dock vad Airbus tänker göra. Inte heller de har någon ny modell på gång och inget pekar på att det finns några pågående tankeprojekt. Med Boeings beslut kan de också bestämma sig för att ta det lite lugnt, särskilt som de står stabilt med de framgångar som A320-familjen skördar.