Skriv ut  

Arlanda vill locka långlinjepassagerare från Kastrup

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 december 2011
Nya destinationer, fler frekvenser, större flygplan och investeringar i terminalerna.
Långlinjerna på Kastrup växer så det knakar. Dessutom visar Danskt flygprisindex att Kastrup är den flygplats som det periodvis är billigast att flyga långt från.
Men nu satsar Arlanda resurser på att locka över svenska långlinjepassagerare från Kastrup.



Arlanda Flygplats

Förra året fick Kastrup sju nya interkontinentala linjer och i år ytterligare två. Dessutom planerar Air China och Sri Lankan linjer till Bejing och Colombo och Emirates uppgraderar nästa år från Airbus 330-200 till Boeing 777-200 på rutten till Dubai. Samtidigt byggs terminalen i finger C ut och får bättre kapacitet för pass- och säkerhetskontroller.
          Satsningen på mer och bättre interkontinental trafik är ett måste för Kastrup. I juni nästa år öppnar Berlins nya storflygplats, Brandenburg Airport med ett upptagningsområde som involverar hela norra Tyskland, där många av Kastrups resenärer finns och även Danmark. I Berlin håller Lufthansa just nu på att positionera sig mot konkurrenten Air Berlin vilket lär innebära ett flertal nya långlinjer från den tyska huvudstaden. Därför var det passande att Danskt Flygprisindex i en undersökning i början av november, konstaterade att Kastrup var den flygplats i norra Europa som det var billigast att flyga ifrån för långlinjepassagerare. Tidigare ettan Hamburg var numera förvisad till andra plats.
– Nja, den undersökningen gällde tio utvalda destinationer och priserna under en vecka. Andra veckor har både svenska, europeiska och amerikanska flygplatser legat först. Dessutom var de svenska flygplatserna inte med i Danskt Flygprisindex undersökning så jämförelsen blir lite haltande. Det varierar mycket över tid vem som har de billigaste flygpriserna, säger Brett Weihart, flygmarknadschef på Swedavia.
          Arlanda har inte heller gett upp slaget om de passagerare som ska vidare ut på interkontinentala linjer. Under nästa år renoveras och byggs terminal 5 om vilket bland annat ska korta transfertiderna mellan ankommande inrikes flygningar och avgången på de långlinjer som går från Arlanda.
– Jag ser det inte som otroligt att vi lockar över en hel del göteborgare som ska till USA  och kanske Kina att flyga via Arlanda istället för Kastrup, fortsätter Brett Weihart. Dessutom har vi mer på g kring den interkontinentala trafiken som vi inte kan berätta om just nu. Men långlinjerna är jätteviktiga för Arlanda och ett prioriterat område.



Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Kan ARN ta upp kampen om långlinjerna?
Skrivet av Eurbonus Guld, 2011-12-18 18:55:07
Ser trögt ut för ARN i kampen mot CPH och HEL. SAS avbrutna satsning på Asien (BKK och PEK) talar för att SAS inte har några planer än att bara fortsätta med Newark och Chicago och försöka hålla dessa på nivån "daily". Ljusningen kanske finns i att locka till sig Emirates och/eller Etihad samt uökning till "daily" på övriga befintliga destinationer. Möjligen att Delta återstartar ATL med de hade svårt att fylla en B767-300 som är deras enda alternativ vid nonstop.
Anmäl inlägget
GOT tveksamt
Skrivet av Eurobonus Guld, 2011-12-18 18:45:06
GOT kommer nog få det svårt att ta marknadsandelar från ARN, CPH, HEL och OSL. Från GOT tror jag enda möjligheten är på sikt är New York med storleksklassen B757-200, dvs United eller Delta. SAS kommer aldrig öppna denna linje då de heller inte har lämpliga flygplan eftersom A330-300 är för stor för linjen. Gulfen kan utgöra en annan potential, t.ex. Doha med Qatar Airways A319-100LR, möjligen Dubai med Emirates och då gäller det att fylla en A330-200 vilket är en utmaning.
Anmäl inlägget
GOT
Skrivet av Kalle Kula, 2011-12-18 17:54:53
Nu handlar visserligen artikeln om ARN, men OK. Signum Kurt har rätt. Visst finn det underlag för en USA-linje och en Asienlinje från GOT. Förslagsvis New York och någon stornav i Asien med goda förbindelser i Asien. Bangkok, Hong Kong eller Beijing. Vi har redan en linje till ett arabland, Teheran. Mer ska vi i Västsverige nog inte tro på i långlinjeväg för stunden. Men kommer linjerna bara igång kan det bli positiva effekter av det.
Anmäl inlägget
Bättring på gång, Jala.
Skrivet av Gnurra, 2011-12-18 17:37:20
Hej, sign Jala. ARN har nu startat ett miljardprojekt där bl.a förbättringar för transfer ingår. Har för övrigt flygit transfer via ARN flera gånger och det har alltid funkat smidigt. Har kanske haft tur.
Anmäl inlägget
GOT glöms ofta bort
Skrivet av Kurt, 2011-12-17 20:38:49
Håller helt med, Göteborg borde kunna få fram ett par långlinjer. Då främst en till USA och Asien men även linje till ngt. Arabland. Om så skulle bli fallet så skulle detta kunna leda till flera matarlinjer.
Anmäl inlägget
Götet...
Skrivet av Rille, 2011-12-17 12:07:18
Näe... det är exact 14 dagar kvar på året!!??
Anmäl inlägget
RE: Göteborg
Skrivet av GSEspotter .se, 2011-12-17 09:57:38
Ja, varför ska alla resenärer i västra Sverige behöva åka till en annan flygplast för att komma längre ut i Europa? Förstår inte hur GOT kan ha för få resenärer när man nu redan har slagit passagerarrekord med över 4.5 miljoner, och än är året inte slut! Varför ska alla medborgare i Sverige behöva åka till Arlanda när Göteborg finns, dessutom med två flygplatser -linjeutbudet är stort men det kan utvidgas! Man behöver inte åka längre upp i norr för att komma till london till exempel.
Anmäl inlägget
Danskt PR-knep
Skrivet av Kalle Kula, 2011-12-17 02:15:16
Jag är ofta inne på de olika resesajterna och kollar flygpriser och flyg från CPH är mycket ofta bland de dyraste alternativen, om CPH överhuvudtaget ens visas. Sålunda är det danska flygprisindexet bara ett bevis på att danskarna börjar bli livrädda för Berlin-Brandenburgs ambitioner att bli en stark interkontnav. Dom vet att Berlin kommer att göra mos av CPH. Inte mig emot.
Anmäl inlägget
Jaha..
Skrivet av Rille, 2011-12-17 01:22:32
Vad bra... då kanske dom får användning av dom 3 banorna nån gång!!
Anmäl inlägget
Nordens bökigaste flygplats
Skrivet av Jala, 2011-12-16 22:36:36
Arlanda är nordens sämsta transitflygplats. Som resenär från Göteborg skall jag rusa genom Skycity och de bemödar sig inte ens att ha en transferkö i securityn på T5 eller att sätta en transferbuss mellan T4 och T5 så att man skulle slippa en onödig securityn som man får betala för via biljettpriset. Hm.. Skall man verkligen betala för att tvingas gå i Swedavias kommersiella centrum Skycity?
Anmäl inlägget
Nya långlinjer från CPH, ARN och GOT
Skrivet av Eurobonus Guld, 2011-12-16 19:15:01
CPH är ledande och kommer så troligen förbli, mycket baserat på det geografiska läget och det stora underlaget i närområdet men även tack vare det största matarnätet i Skandinavien. CPH borde ha, eller kunna skaffa sig underlag för nonstop till:

GRU, JNB, ADD, HKG, DEL, ITM, ATL, SFO (el. LAX/SEA) och MIA.

Hoppas några av direktlinjerna snart etableras.
Anmäl inlägget
långlinjer
Skrivet av Ola, 2011-12-16 16:48:30
Någon som vet vilka andra bolag som är på gång till Arlanda förutom Etihad?
Anmäl inlägget
Rcept før att lyckas.
Skrivet av K-d pax, 2011-12-16 11:11:49
Om Arlanda ska lyckas att få fler långlinjer så får man jobba lite. Man måste binda i hop dom 4 terminalerna på ett bættre sætt, så att det går smidigt att ta sej mellan terminalerna. Man måste se till att bagaget kan komma med till slut destinationen æven innom Sverige. Sen så måste man stænga Bromma før tung flygtrafik och gøra Arlanda till en riktig Svensk huvudflygplats. Man arbetar som om det ær Stockholms flygplats, inte Sveriges flygplats. Tur att vi har CPH.
Anmäl inlägget
Roligt!
Skrivet av hs, 2011-12-16 06:12:22
Roligt att man sattsar på Långlinjer även från ARN.
Varför skulle man satsa på GOT när man har två stora flygplatser på en timmes distans där ifrån

Också kul med lite stora maskiner från ARN
Anmäl inlägget
Göteborg
Skrivet av GSE, 2011-12-16 00:52:24
Göteborg har uppenbarligen inte tillräckligt med resenärer för att det ska funka med de flygningarna
Anmäl inlägget
RE: GÖteborg
Skrivet av Landvetter, 2011-12-15 22:34:05
Delta Airlines drog i sista sekund tillbaka sin direktlinje Göteborg-New York och SAS har länge beflugit den sträckan. Inte helt omöjligt att den är på väg tillbaka.
Det är Emirates som flyger till Dubai, ibland med inhyrda maskinger från TNT. Flighten fortsätter efter Dubai till Hong Kong och flyger med en 777F tre gånger i veckan. 747F brukar användas, men på grund av lite frakt nu har ma degraderat linjen till en 777F.
Anmäl inlägget
Arn
Skrivet av Micke, 2011-12-15 21:50:04
Vart är alla långlinjerna från arn? När ska det ske ngt?
Anmäl inlägget
Göteborg
Skrivet av GSEspotter .se, 2011-12-15 18:02:04
Varför glöms alltid Göteborg bort? Visserligen ligger vi mellan tre stora baser med goda förbindelser, men en passagerarlinje till Dubai(Nu har vi bara frakt med TNT 777), eller en linje till New York...
Anmäl inlägget
EY ARN?
Skrivet av Wrok@ARN, 2011-12-15 15:10:24
Hörde att Etihad upphandlar catering på ARN för tillfället så bli inte förvånade om de dyker upp under 2012 på Arlanda.
Anmäl inlägget
Billig = overkapasitet
Skrivet av Toffen, 2011-12-15 13:54:09
At Kastrup er billigst for langrutepassasjerene indikerer at det er overkapasitet der. For flyselskapene vil det være mer attraktivt å fly til steder hvor det er mindre konkurranse, for eksempel Stockholm og Oslo.
Anmäl inlägget
Arlanda måste kämpa hårdare
Skrivet av SAS- Sveriges fall, 2011-12-15 10:33:56
Skulle gärna se långlinjer från Arlanda till Tokyo, Toronto och till en eller flera sydamerikanska destinationer (t.e.x. Santiago, finns många chilenare i Sverige). SAS är knappast svenskt allesammans som norrmännen hävdar
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn