Det finns 21 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Kan ARN ta upp kampen om långlinjerna?
Skrivet av Eurbonus Guld, 2011-12-18 18:55:07
Ser trögt ut för ARN i kampen mot CPH och HEL. SAS avbrutna satsning på Asien (BKK och PEK) talar för att SAS inte har några planer än att bara fortsätta med Newark och Chicago och försöka hålla dessa på nivån "daily". Ljusningen kanske finns i att locka till sig Emirates och/eller Etihad samt uökning till "daily" på övriga befintliga destinationer. Möjligen att Delta återstartar ATL med de hade svårt att fylla en B767-300 som är deras enda alternativ vid nonstop.
|
|
GOT tveksamt
Skrivet av Eurobonus Guld, 2011-12-18 18:45:06
GOT kommer nog få det svårt att ta marknadsandelar från ARN, CPH, HEL och OSL. Från GOT tror jag enda möjligheten är på sikt är New York med storleksklassen B757-200, dvs United eller Delta. SAS kommer aldrig öppna denna linje då de heller inte har lämpliga flygplan eftersom A330-300 är för stor för linjen. Gulfen kan utgöra en annan potential, t.ex. Doha med Qatar Airways A319-100LR, möjligen Dubai med Emirates och då gäller det att fylla en A330-200 vilket är en utmaning.
|
|
GOT
Skrivet av Kalle Kula, 2011-12-18 17:54:53
Nu handlar visserligen artikeln om ARN, men OK. Signum Kurt har rätt. Visst finn det underlag för en USA-linje och en Asienlinje från GOT. Förslagsvis New York och någon stornav i Asien med goda förbindelser i Asien. Bangkok, Hong Kong eller Beijing. Vi har redan en linje till ett arabland, Teheran. Mer ska vi i Västsverige nog inte tro på i långlinjeväg för stunden. Men kommer linjerna bara igång kan det bli positiva effekter av det.
|
|
Bättring på gång, Jala.
Skrivet av Gnurra, 2011-12-18 17:37:20
Hej, sign Jala. ARN har nu startat ett miljardprojekt där bl.a förbättringar för transfer ingår. Har för övrigt flygit transfer via ARN flera gånger och det har alltid funkat smidigt. Har kanske haft tur.
|
|
GOT glöms ofta bort
Skrivet av Kurt, 2011-12-17 20:38:49
Håller helt med, Göteborg borde kunna få fram ett par långlinjer. Då främst en till USA och Asien men även linje till ngt. Arabland. Om så skulle bli fallet så skulle detta kunna leda till flera matarlinjer.
|
|
Götet...
Skrivet av Rille, 2011-12-17 12:07:18
Näe... det är exact 14 dagar kvar på året!!??
|
|
RE: Göteborg
Skrivet av GSEspotter .se, 2011-12-17 09:57:38
Ja, varför ska alla resenärer i västra Sverige behöva åka till en annan flygplast för att komma längre ut i Europa? Förstår inte hur GOT kan ha för få resenärer när man nu redan har slagit passagerarrekord med över 4.5 miljoner, och än är året inte slut! Varför ska alla medborgare i Sverige behöva åka till Arlanda när Göteborg finns, dessutom med två flygplatser -linjeutbudet är stort men det kan utvidgas! Man behöver inte åka längre upp i norr för att komma till london till exempel.
|
|
Danskt PR-knep
Skrivet av Kalle Kula, 2011-12-17 02:15:16
Jag är ofta inne på de olika resesajterna och kollar flygpriser och flyg från CPH är mycket ofta bland de dyraste alternativen, om CPH överhuvudtaget ens visas. Sålunda är det danska flygprisindexet bara ett bevis på att danskarna börjar bli livrädda för Berlin-Brandenburgs ambitioner att bli en stark interkontnav. Dom vet att Berlin kommer att göra mos av CPH. Inte mig emot.
|
|
Jaha..
Skrivet av Rille, 2011-12-17 01:22:32
Vad bra... då kanske dom får användning av dom 3 banorna nån gång!!
|
|
Nordens bökigaste flygplats
Skrivet av Jala, 2011-12-16 22:36:36
Arlanda är nordens sämsta transitflygplats. Som resenär från Göteborg skall jag rusa genom Skycity och de bemödar sig inte ens att ha en transferkö i securityn på T5 eller att sätta en transferbuss mellan T4 och T5 så att man skulle slippa en onödig securityn som man får betala för via biljettpriset. Hm.. Skall man verkligen betala för att tvingas gå i Swedavias kommersiella centrum Skycity?
|
|
Nya långlinjer från CPH, ARN och GOT
Skrivet av Eurobonus Guld, 2011-12-16 19:15:01
CPH är ledande och kommer så troligen förbli, mycket baserat på det geografiska läget och det stora underlaget i närområdet men även tack vare det största matarnätet i Skandinavien. CPH borde ha, eller kunna skaffa sig underlag för nonstop till:
GRU, JNB, ADD, HKG, DEL, ITM, ATL, SFO (el. LAX/SEA) och MIA.
Hoppas några av direktlinjerna snart etableras.
|
|
långlinjer
Skrivet av Ola, 2011-12-16 16:48:30
Någon som vet vilka andra bolag som är på gång till Arlanda förutom Etihad?
|
|
Rcept før att lyckas.
Skrivet av K-d pax, 2011-12-16 11:11:49
Om Arlanda ska lyckas att få fler långlinjer så får man jobba lite. Man måste binda i hop dom 4 terminalerna på ett bættre sætt, så att det går smidigt att ta sej mellan terminalerna. Man måste se till att bagaget kan komma med till slut destinationen æven innom Sverige. Sen så måste man stænga Bromma før tung flygtrafik och gøra Arlanda till en riktig Svensk huvudflygplats. Man arbetar som om det ær Stockholms flygplats, inte Sveriges flygplats. Tur att vi har CPH.
|
|
Roligt!
Skrivet av hs, 2011-12-16 06:12:22
Roligt att man sattsar på Långlinjer även från ARN. Varför skulle man satsa på GOT när man har två stora flygplatser på en timmes distans där ifrån
Också kul med lite stora maskiner från ARN
|
|
Göteborg
Skrivet av GSE, 2011-12-16 00:52:24
Göteborg har uppenbarligen inte tillräckligt med resenärer för att det ska funka med de flygningarna
|
|
RE: GÖteborg
Skrivet av Landvetter, 2011-12-15 22:34:05
Delta Airlines drog i sista sekund tillbaka sin direktlinje Göteborg-New York och SAS har länge beflugit den sträckan. Inte helt omöjligt att den är på väg tillbaka. Det är Emirates som flyger till Dubai, ibland med inhyrda maskinger från TNT. Flighten fortsätter efter Dubai till Hong Kong och flyger med en 777F tre gånger i veckan. 747F brukar användas, men på grund av lite frakt nu har ma degraderat linjen till en 777F.
|
|
Arn
Skrivet av Micke, 2011-12-15 21:50:04
Vart är alla långlinjerna från arn? När ska det ske ngt?
|
|
Göteborg
Skrivet av GSEspotter .se, 2011-12-15 18:02:04
Varför glöms alltid Göteborg bort? Visserligen ligger vi mellan tre stora baser med goda förbindelser, men en passagerarlinje till Dubai(Nu har vi bara frakt med TNT 777), eller en linje till New York...
|
|
EY ARN?
Skrivet av Wrok@ARN, 2011-12-15 15:10:24
Hörde att Etihad upphandlar catering på ARN för tillfället så bli inte förvånade om de dyker upp under 2012 på Arlanda.
|
|
Billig = overkapasitet
Skrivet av Toffen, 2011-12-15 13:54:09
At Kastrup er billigst for langrutepassasjerene indikerer at det er overkapasitet der. For flyselskapene vil det være mer attraktivt å fly til steder hvor det er mindre konkurranse, for eksempel Stockholm og Oslo.
|
|
Arlanda måste kämpa hårdare
Skrivet av SAS- Sveriges fall, 2011-12-15 10:33:56
Skulle gärna se långlinjer från Arlanda till Tokyo, Toronto och till en eller flera sydamerikanska destinationer (t.e.x. Santiago, finns många chilenare i Sverige). SAS är knappast svenskt allesammans som norrmännen hävdar
|
|