Skriv ut  

En flygbolagschef checkar ut

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 juni 2012
En enda egen linje, som flygs med samma flygplan sedan 19 år. Men också 16 andra flygplan i ständig rörelse runt om i Sverige och Finland på uppdrag av andra flygbolag. Golden Air är ett av de mer anonyma flygbolagen i Sverige. Helt enligt planerna, menar Anders Källsson som nu lämnar vd-jobbet och som är stolt över att inte ha behövt säga upp en enda pilot på grund av arbetsbrist.

Golden Air

Den första juni tog Jimmie Bergqvist formellt över Golden Air. Samma dag lämnade Anders Källsson ett jobb som han haft sedan 1989 och under 19 år drivit det som i tidvis varit landets största helt svenskägda flygbolag, i antalet flygplan räknat.  Men det är inte flygplan som är omedelbart synliga för blotta ögat, trots att Golden Air flyger i snitt 160 leg om dagen runt om i Sverige och Finland.

Golden Ander Källsson
– Det blir i runda tal en miljon passagerare per år, men merparten av dem vet nog inte att de flyger med Golden Air. I sig är det inget problem, vår ambition är ju att flyga passagerare, inte flygplan i sig, säger Anders Källsson till Flygtorget.
        



Det är ett konstaterande som bör utredas; Är det inte samma sak att flyga flygplan och flyga passagerare?

– Nej, det finns alltför många exempel på flygbolag som startats av piloter där just hårdvaran, flygplanen och flygandet varit det primära. Historiskt sett har inte de flygbolagen klarat sig. Men vi har hela tiden arbetat långsiktigt på att vara ett passagerarflygbolag. Det är det som är själva jobbet.
   
Den målsättningen fanns med redan vid starten 1989 när rederiföretaget Erik Thun gick in i flygbranschen och stöttade det lilla Golden Air, startat 1976 och som drev linjetrafik mellan Lidköping och Stockholm. Det var ett första steg in i flygbranschen som inte var helt lyckosamt: fyra år senare gick Golden Air i konkurs och rederiet hade plötsligt ett flygplan, SE-ISG, en SAAB 340 och en flygbolagsorganisation som borde användas. Några spekulanter på en begagnad SABB 340 fanns nämligen inte.

– Det blev att vi återstartade Golden Air och började flyga trafik mellan Trollhättan och Bromma.
        
Och det gör bolaget fortfarande. Med samma flygplan och alltså på den sträcka som varit den enda egna genom åren, tills Röros dök upp på vinterprogrammet i höstas.

– Den har gått bra men vi har inte fattat något beslut än om det blir någon fortsättning. Att inte konkurrera, utan samverka med branschkollegor har alltid varit vår strategi.
        
Det innebär att det är en rad både svenska och europeiska flygbolag som passerar revy när Golden Airs verksamhet ska beskrivas: Teddy Air, Vildanden, Swedline, Finncomm, Blue1, Hahn Air, Eastern, Skyways, Höga Kusten Flyg och Estonian Air. Alla har de haft Golden Air som leverantör av flygningarna och idag är det påtagligt många av dem som inte längre finns kvar på marknaden.

– Vi har hela tiden varit försiktiga i vår expansion, att växa har inte varit en ambition i sig. Faktum är att vi hade riktigt bra marginaler när det var ett flygplan, vi gjorde vår egen teknik och checker själva och vi bara flög en linje. Det var inga problem att driva ett flygbolag med ett flygplan men idag är det stordrift som är rättesnöret i branschen.
        
En del i försiktigheten har också gällt flygplanen. En första SAAB 340 har successivt vuxit och Golden Aoir har idag 17 flygplan på sitt AOC, 13 av dem hyrs från rederiet Thun och fyra leasas in från Rockton. Thun har ytterligare flygplan, inalles 35 och de som inte Golden Air disponerar går i leasingtrafik utomlands. Flottan består enbart av turboprop, SAAB och ATR. Att starta jettrafik har naturligtvis varit uppe till diskussion men den riktiga viljan och övertygelsen om att det vore ett bra steg, den finns inte.
        
Men efterfrågan på en pålitlig leverantör av turbopropflygningar står sig. Idag flyger Golden Air åt i första hand Sverigeflyggruppen, en verksamhet som Anders Källsson var med och startade för dryga tio år sedan, Höga Kusten Flyg och Blue1. Vilket i sin tur innebär att SAS också står som uppdragsgivare eftersom Blue1, som flyger linjen Stockholm – Kalmar åt SAS, i sin tur lagt ut den på Golden Air. I vissa lägen kan det bli tal om tre olika uppdragsgivare under en och samma dag. Men det är DC-koden som gäller.

– Ja, vårt AOC är svenskt, vi har pilotbaser i Stockholm och på sju andra utestationer och teknik i Trollhättan, Ängelholm och på Arlanda. Visserligen är vi numera ägda av Brathens Aviation men jag ser oss som ett svenskt flygbolag, förankrat i Sverige.
        
Bilden av Golden är stabil, långsiktig och förtroendeingivande, inte för inte har Anders Källsson varit vd under alla 19 år som bolaget funnits i sin nuvarande form. Och han är omgiven av piloter och kabinpersonal som inte gärna byter arbetsgivare heller. De som eventuellt slutat kommer gärna tillbaka, bland annat lockade av att Golden Air, i motsats till de flesta andra flygbolag, betalar piloternas rating.

– Vi har aldrig sagt upp en enda pilot på grund av arbetsbrist, det tror jag är unikt och något jag är stolt över. Det är förfärligt vad som sker i flygbranschen idag. När vi annonserade efter piloter senaste fick vi 350 svar från piloter med alla sorters erfarenheter. Till ett litet turbopropbolag…
        
Utvecklingen i flygbranschen är något som bekymrar, trots den egna långsiktiga lönsamheten och att det idag finns en stark ägare i bakgrunden som om tre år har kontroll över hela Golden Air.

– I och med att vi valt vår inriktning har vi stått lite vid sidan av och sett hur andra haft det. Är det någon som tjänat pengar på en linje måste någon annan gå in och förstöra. Ibland verkar det som om intresset för andras förluster är större än den egna framgången.
        
Golden Airs fortsatta framgång tvivlar Anders Källsson inte på, även om det nu är Jimmie Bergqvist som ska hantera den. Ett visst inflytande har han trots allt kvar i kraft av en styrelsepost i Braathens Aviation och som vd i Thun där flygplanen finns.

– Det sätt som Bromma nu byggs upp som nav för den svenska inrikestrafiken gör förutsättningarna ännu bättre. På sikt blir det säkert nya flygplan som ger än större frihet och förhandlingsutrymme, så jag tror på en god framtid.
        
Och den tid som gått, har du nåt särskilt minne?
– Ja, det skulle väl vara när vi flög charter för ett par olika rockgrupper i slutet av 1990-talet. Kajkade runt i Europa med Depech Mode och Beastie Boys. Det var nog första gången vi kom ur vårt vanliga lilla lugna inrikesflygliv.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Norrmän
Skrivet av 2000, 2012-06-13 16:06:11
Brathens....
Anmäl inlägget
Norrmän?
Skrivet av Pär, 2012-06-13 02:13:42
Wideroe? Norwegian?
Anmäl inlägget
Skyways/City
Skrivet av 2000, 2012-06-12 19:42:14
Ryktet florerar att Norrmännen nu är intresserade av Skyways/City.... Någon som hört något mer om detta?
Jimmie var väl VD för City förr?
Anmäl inlägget
Tryggt och fint.
Skrivet av VI ÄLSKAR GOLDEN!, 2012-06-12 18:52:52
Vi har jobbat på golden i så många år och vi har inga trassligheter och oroligheter som andra har på sina arbetsplatser! Att veta att det sköts ordentligt ger enorm trygghet.. Tack för alla år! Nu lyfter vi mot HÖGRE höjder!
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av 340, 2012-06-12 13:55:28
Bra jobbat Anders. Imponerade vad du lyckats med.
Anmäl inlägget
Goldrn äger
Skrivet av Golden, 2012-06-12 11:22:23
Heja Golden Air!
Ett fantastiskt stabilt flygbolag.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev