Svensk steward ombord på Emirates
Publicerad den 31 oktober 2014Emil Ålander hamnade i Dubai av en tillfällighet. En annons och en hastig ansökan resulterade i att han gick vidare från att vara steward på Thomas Cook till motsvarande jobb hos Emirates. Det var tre år sedan och Flygtorget får en chans att göra en intervju när han för första gången är på ett 24-timmarsstopp i Stockholm.
– Det är första gången jag flyger linjen till Arlanda.
Emil Ålander är utcheckad på två flygplanstyper A380 och, som idag, Boeing 777. Det innebär uteslutande långlinjer även om trippelsjuan ibland sätts in på kortare rutter i mellanöstern.
– Den närmaste tiden ska jag flyga två vändor till Los Angeles, 16 timmar varje leg och en till Mauritius, alla tre med A380:n. De två flygplanstyperna går i hela linjenätet utom Afrika och en del Indien.
Precis som i Stockholm är det korta stopp som gäller på utestation, i de flesta fall 24 timmar fram till att nästa dags flight anländer.
– Men beroende på tidtabellen kan det bli längre. I Toronto och Hong Kong stannar vi i tre dagar, i Los Angeles två så det kan bli längre stopp. Jag har mellan 80 och 120 blocktimmar per månad.
Som nyanställd steward placeras man i economy-kabinen, men särskild utbildning för just det servicekonceptet. Sedan finns det möjlighet att göra karriär ombord, först till business, där Emil Ålander arbetar idag, sedan till senior flight steward i business och vidare till första klass, hela tiden med åtföljande utbildning. Kabinpersonalen blandar aldrig tjänstgöring i olika klasser.
– Nästa steg efter det är purser och det är dit jag siktar.
I dagsläget arbetar cirka 70 svenskar i kabinen på Emirates tillsammans med cirka 200 piloter, som bildar en ”svensk koloni” bland de cirka 150 nationaliteter som jobbar i flygbolaget.
– Jag har inte ångrat mig en dag. Dessutom är det roligt att arbeta i ett flygbolag som växer och utvecklas.
Se Flygtorget webb-TV-intervju med Emil Ålander.
Kommentarer
Man kan bara beklaga att Tore Jantesson i Sveg hellre kör buss där.
Detta är naturligtvis ett jättespännande jobb att se hela världen på.
Fast jag bor ju inte i UAE så jag kan knappast klaga ifall de vill spendera sina pengar på mina resor, precis som jag inte skulle klaga om Frankrike skulle sponsra mina resor med AF.
Jag klagar enbart om mina skattepengar spenderas
Om du hade bott i UAE hade du väl förmodligen klagat på att Emirates “kostade pengar ur statskassan”
Prolemet med SAS är inte att det är ägt av staten, hade det varit en kassako hade jag inte haft några åsikter, problemet är att SAS är en gökunge som tar pengar ur statskassan för att gynna en ineffektiv och överbetald organisation.
Om arabvärden vill sponsra mina flygningar med sina skattepengar, utmärkt
Jag kör hellre buss i Sveg
“Det jobbar 5 svenska piloter på Emirates A380 varav 3 st kaptener” ??
Och var har man fått dom siffrorna ifrån?
Lasses siffra är högst sannolikt rätt. Så många som 200 st är det knappast. Vet att det bland annat är några st föredetta SAS och Malmö Aviation piloter som flyger för dem.
…det är runt 70 stycken…
Bra sagt Randi J!!
Att arbeta på Emirates är att arbeta på ett 100 % statligt ägt bolag. Många ojar sig över att Finnair ägs till 57 % av finska staten och att de skandinviska staterna äger 50 % av SAS. Sluta lalla med dessa flygbolag som underminerar seriösa europeiska flygbolag.
Det jobbar 5 svenska piloter på Emirates A380 varav 3 st kaptener.
24h hinner de nog inte se mycket annat än flygplats och det som de ser i från taxin till hotellet. Borde de inte behövs tre lokala nätter vid USA flygningar från Dubai? Eller gäller de vara EU flygbolag och deras FDP?
Kul flyga sånna leggar, spännande jobb och verkar ju vara ett mycket bra bolag att arbeta för. Där man kan utvecklas och samtidigt se stora delar av världen, flyga nya fina flygplan och inte minst, erbjuda bra service till passagerarna ombord!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten