Skriv ut   Tipsa en vän  

BRA tar över när SAS minskar

Flygnyheter, Redaktionen, den 24 juni 2019
Kritiken är hård när SAS vill lägga ner en del av avgångarna till Visby. Det har fått BRA att överväga att lägga fler flygningar till ett redan tätt flygprogram.

Det är upprörd stämning på Gotland sedan SAS aviserat ett minskat antal flygningar mellan Arlanda och Visby. Det är framför allt den tidiga morgonavgången klockan 06.40 som försvinner vilket minskar pendlings- och transitmöjligheterna. Nästa SAS-flight lämnar inte Visby förrän 09.30 på vardagarna.  Enligt SAS är det dålig beläggning på flygningen, som oftast sker med en ATR72 som ligger bakom beslutet, men också det faktum att Flybe som flyger trafiken lämnar som leverantör till SAS.
         
Men det minskar inte kritiken från Anders Flanking, landshövdingen på Gotland.
– Jag önskar att SAS hade haft en dialog med gotländska aktörer innan beslutet, och att de också hade tittat på konsekvenserna för det gotländska samhället, säger han i en intervju med Gotlands Tidningar.
         
Vid sidan av morgonavgången kan även en kvällsavgång dras in. SAS flyger i dagsläget fyra till fem rotationer i varje riktning till Arlanda på vardagarna, de allra flesta med en av Flybe’s ATR72-maskiner.
 
Redan dagarna efter att beslutet blev känt plockade BRA upp den möjlighet som uppstått och meddelade att de överväger att öka kapaciteten på Visby. En analys av marknadsläget ska ge svar på hur stor en eventuell kapacitetsökning ska bli. Redan idag flyger BRA åtta till nio rotationer per vardag mellan Visby och Stockholm, bland annat en flygning vinge vid vinge med SAS på den morgontur som nu är hotad.

– Så fort vi fick besked om att SAS funderar på att minska antalet avgångar började vi titta på möjliga lösningar för att eventuellt öka vår kapacitet. Det kan handla om allt från större flygplan till fler avgångar men det är lite för tidigt att säga vad och hur. Allt hänger på hur SAS väljer att gå vidare, säger Ulrika Masgård, kommersiell chef på BRA.
         
BRA flyger visserligen till Bromma men för inrikes transit finns hela linjenätet med 13 destinationer. Därtill flyger BRA ytterligare två direktlinjer från Visby på helårsbasis, till Malmö och Göteborg.

– Visby är den av våra flygplatser som näst efter Bromma har flest destinationer.





Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Leisure sommartid. Business höst,vinter,vårtid
Skrivet av Flygkonsult, 2019-06-27 12:19:31
Som vanligt så förstår inte somliga flygbolag att det är leisure sommartid som absolut går att tjäna på. Det var därför man startade Gotlandsflyg för ett antal år sedan (numera inom BRA).Gotland dubblerar sedan länge sin befolkning sommartid vilket man uppenbarligen åter har missat.Rimliga konkurrenskraftiga priser i en kombination med bra hyrbilsflotta resp. busstrafik från flygplatsen är det som gäller.
Anmäl inlägget
SAS sommartrafik
Skrivet av Linkan, 2019-06-26 13:50:06
SAS minskar sin reguljära trafik under sommar tid. Det är betydligt färre affärsresenärer som flyger. Så har det varit minst de senaste 20 åren.
Anmäl inlägget
Sensations
Skrivet av Sanning, tack, 2019-06-26 08:47:03
"Journalistik" Skärp er FT. Morgon flighten kommer att komma tillbaka till Augusti. Vänligen kolla fakta innan ni skriver. Det här är amatörmässigt och oseriöst...
Anmäl inlägget
Haha flygtorget
Skrivet av Flybe, 2019-06-25 12:02:26
Flygtorget kanske borde nämna att det gäller nu i Juli månad? Redan i Augusti kommer morgonavgången tillbaka...
Anmäl inlägget
Inställda flighter
Skrivet av Show Me The Money, 2019-06-25 06:30:33
SAS är ju kända för att ställa in flighter om det inte finns tillräckligt med passagerare.
Titta på 07.10 / 08.10 flighten från Arlanda till Malmö Airport som gått nu under våren.
Runt 23.40 skickar man ett SMS om att 07.10 flighten är inställd vid för få sålda biljetter och ombokning till 08.10 sker.
Riktigt dålig stil!
Anmäl inlägget
Morgontrötta
Skrivet av Gullan Purser&Service expert, 2019-06-24 21:46:41
Tyvärr är gotlänningarna lite för trötta för morgonkaffe 6.40.
Till 9.20 är det lite mer fart på dem.
Därför satsar vi på senare avgångar.
Anmäl inlägget
Layover
Skrivet av Tim, 2019-06-24 18:44:43
Problemet är väl att SAS behöver ha övernattande crew i Visby till morgonavgången. Vilka kostnader som kvälls och morgonavgången tillsammans inte bär
Anmäl inlägget
Som vanligt
Skrivet av Sven, 2019-06-24 18:10:04
Som vanligt ska folk komma och skrika på att staten eller någon annan ska ta "ansvar". Om flyget nu är så viktigt för gotlandsregionen, se till att starta ett eget flygbolag för att säkra kapaciteten. Men visst, det är enklare att klaga på att andra företag måste se efter sin lönsamhet.
Anmäl inlägget
LEAP
Skrivet av Steffo, 2019-06-24 15:49:23
Kliver Leap in och köra något? Dom har för avsikt att flyga under Almedalsveckan, kanske blir en fortsättning?
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Jay, 2019-06-24 12:44:29
SAS - bolaget som "rationaliserar" bort sig själv. Från att ha varit en storspelare globalt till att nu verka i marginalen. Bra jobbat...
Anmäl inlägget
BRA
Skrivet av Patric, 2019-06-24 11:00:27
Blir väl också mer ”miljövänligt” att sätta in fler avgångar på det som ligger söder om, dvs Malmö och Framför allt Göteborg - som i sin tur har bra anslutningar till Europa och numera även Asien, istället för att åka norr och sen söderut som oftast blir fallet.
Anmäl inlägget
Dialog?
Skrivet av Sune, 2019-06-24 09:45:15
Tror landshövdingen på Gotland att SAS har/tar ett samhällsansvar, så är det ju inte.
Om så vore så skulle SAS flyga till Köpenhamn eller Stockholm från ett antal regionala flygplatser, där de skulle göra stor skillnad och en samhällsinsats.
Anmäl inlägget
Dålig beläggning?
Skrivet av Pendlaren, 2019-06-24 08:49:19
Jag pendlar flera ggr i månaden, ibland per vecka. Första morgonturen är alltid knökfull, ofta överbokad. Svårt att se hur man kan klaga på beläggningen där. En viktig förutsättning för att kunna komma vidare. Största problemet med SAS är alla förseningar och främsta orsaken till att folk väljer BRA när de kan.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev