Skriv ut  

Finnair: Fler destinationer och ny flygplansflotta

Flygnyheter, Redaktionen, den 29 november 2019
November blev tufft med hundratals inställda flygningar som följd av den finska poststrejken. Å andra sidan var oktober en av de bästa månaderna hittills i Finnairs historia. Nu höjer flygbolaget ribban ytterligare och satsar på ett kraftigt tillväxtprogram för de kommande fem åren.

Finnair A350
Finnair A350
 
Långlinjeflottan hos Finnair står stabilt med 14 Airbus A350-900 och ytterligare fyra maskiner på väg in de närmaste åren. Det är en kapacitetsökning som successivt omsätts i ett växande linjenät för trafiken österut till Asien. I dagsläget har Finnair trafiktillstånd på 19 olika flygplatser i Asien, bland annat den helt nya Daxing International Airport i Beijing och de två nya destinationerna Sapporo i Japan och Busan i Sydkorea. Om trafiken till Asien är och fortsätter att vara ryggraden i flygbolaget, har också linjerna till USA ökat i antal. Traditionellt har det varit New York och ytterligare någon destination som funnits med på linjenätet men numera går det flyg också till bland annat Los Angeles, San Francisco och Miami.
 
- Både USA och Asien är tillväxtområden för oss men fortsatt är den asiatiska marknaden den viktiga. Vi ser också allt fler resenärer som flyger från Asien och till Europa, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef hos Finnair till Flygtorget.

Tillväxt är också ett tydligt fokus för hela Finnair i den femårsplan för verksamheten fram till 2025 som ska presenteras i dagarna. Bland annat ska kapaciteten i hela linjenätet öka med 3,5 procent och antalet leasade flygplan ska minska till förmån för ett större eget ägande. Det kommer samtidigt som att Finnair närmar sig beslut om hur den framtida kort- och medeldistansflottan ska se ut. 

I dagsläget har Finnair 26 flygplan i Airbus A320 familjen där främst A319 och A320 närmar sig 20-årsstrecket. Inom Nordica finns också ATR72 som flyger inrikes och på en del kortare regionala linjer till exempel till Bromma. Kort- och medeldistans är livsviktig för flygbolaget och har som huvudsaklig uppgift att mata in passagerare från cirka 100 europeiska destinationer till den stora asientrafiken.

Finnair är trogna kunder hos Airbus och var första flygbolag i Europa att sätta A350 i trafik. Visserligen förs alltid diskussioner med alla tänkbara flygplansleverantörer men att det finska flygbolaget skulle välja annat än Airbus vore en situation, särskilt som den ”andra stora flygplanstillverkaren allt har en del utmaningar att ta sig an just nu” som Robert Lönnblad säger. Något som ytterligare talar till Airbus fördel är den nya A220-familjen som ger en möjlighet att blanda storlekar och samtidigt hålla en enhetlig flottprofil. Om det blir en större flotta eller större flygplansmodeller inför framtiden, är dock inte klart.
 - Vi räknar med att kunna ge besked innan årsskiftet.

De senaste passagerarsiffrorna från Swedavia visar på fortsatt sviktande flygmarknad i Sverige, alltså rakt motsatt den som råder hos Finnair som ökade med 10,9 procent under oktober. Den svenska nedgången märks också hos flygbolaget. Sverige är en viktig marknad, särskilt på Asienlinjerna och just nu sker en avmattning i antalet svenska resenärer. Det kompenseras till del av ett ökat antal passagerare som återigen väljer Helsingfors – Hong Kong, istället för Köpenhamn – Hong Kong sedan SAS flyttade linjen dit. Den finska matartrafiken från Sverige flygs in från Bromma, Arlanda, Landvetter och Umeå.

Finns det flera destinationer i Sverige på gång?
- Planer finns och vi ser kontinuerligt över utvecklingen och olika alternativ, säger Robert Lönnblad hemlighetsfullt.

I skuggan av Sverige har istället Norge vuxit i betydelse som närmarknad. Sedan tidigare flygs trafik från Oslo, Bergen och Tromsö in till Helsingfors, något som i år kompletterats med Trondheim. Ett par av de linjerna flygs i samarbete med Widerøe, liksom trafiken från Umeå där BRA är underleverantör.
- Den norska marknaden utvecklas bra, samtidigt ser vi gärna att den svenska återhämtar sig. 



   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev