I går presenterade regeringen ett krispaket värt fem miljarder till den svenska flygbranschen, varav 1, 5 miljarder är öronmärkta för SAS. Paketet innehåller dock inte konkret ekonomiskt stöd utan har formen av statliga kreditgarantier som ska hjälpa de krisande flygbolagen att i sin tur ta upp lån för att hålla verksamheten igång. Det gav upphov till en del ifrågasättande från bland andra BRA, vilket Flygtorget kunde rapportera om igår.
Idag har så företrädare för den norska flygbranschen, bland andra Norwegian, Widerøe och fackförbund suttit i förhandlingar med den norska regeringen om hur den akuta krisen ska lösas. Även i Norge är det lånegarantier som är på förslag men uppenbarligen är summorna högre, rapporterar NRK som tagit del av dokument från mötet: Sex till åtta miljarder i krediter behövs för att rädda den norska flygbranschen.
Merparten av de miljarderna ska, enligt NRK, gå till Norwegian.
- Norwegian är ett norskt bolag som behöver liknande hjälp (som SAS) från de norska myndigheterna för att fortsätta trygga norska arbetsplatser, infrastruktur och värdeskapande, sa Norwegians vd Jacob Schram i en kommentar.
Mötet idag har enligt norska medier inte gett något konkret resultat i form av lån eller kreditgarantier. Däremot har det tecknats en tydlig bild av de behov som den norska flygbranschen är i behov av.
- Jag räknar med att ett norskt räddningspaket blir större än det i Sverige. Situationen i Norge är mer akut och flyget är viktigare för det norska samhället och infrastrukturen, säger Torbjörn Lothe, vd för NHO, motsvarigheten till Svenskt Näringsliv i Sverige till NRK.
Hur ett stöd till den norska flygbranschen ska se ut är alltså inte klart än. Men att det ska innehålla någon form av statligt ägande av Norwegian, har kategoriskt avfärdats av de flesta bedömare, särskilt som den norska staten nyligen gjort sig av med ägarandelen i SAS.