Skriv ut  

Norska flygbranschen vill ha miljardgaranti

Flygnyheter, Redaktionen, den 19 mars 2020
Ett större krispaket än de svenska. Norska flygbranschen menar att de behöver upp mot åtta miljarder för att klara krisen. Men att norska staten skulle köpa in sig i Norwegian är uteslutet.

I går presenterade regeringen ett krispaket värt fem miljarder till den svenska flygbranschen, varav 1, 5 miljarder är öronmärkta för SAS. Paketet innehåller dock inte konkret ekonomiskt stöd utan har formen av statliga kreditgarantier som ska hjälpa de krisande flygbolagen att i sin tur ta upp lån för att hålla verksamheten igång. Det gav upphov till en del ifrågasättande från bland andra BRA, vilket Flygtorget kunde rapportera om igår. 

Idag har så företrädare för den norska flygbranschen, bland andra Norwegian, Widerøe och fackförbund suttit i förhandlingar med den norska regeringen om hur den akuta krisen ska lösas. Även i Norge är det lånegarantier som är på förslag men uppenbarligen är summorna högre, rapporterar NRK som tagit del av dokument från mötet: Sex till åtta miljarder i krediter behövs för att rädda den norska flygbranschen. 

Merparten av de miljarderna ska, enligt NRK, gå till Norwegian.

- Norwegian är ett norskt bolag som behöver liknande hjälp (som SAS) från de norska myndigheterna för att fortsätta trygga norska arbetsplatser, infrastruktur och värdeskapande, sa Norwegians vd Jacob Schram i en kommentar.  

Mötet idag har enligt norska medier inte gett något konkret resultat i form av lån eller kreditgarantier. Däremot har det tecknats en tydlig bild av de behov som den norska flygbranschen är i behov av.

- Jag räknar med att ett norskt räddningspaket blir större än det i Sverige. Situationen i Norge är mer akut och flyget är viktigare för det norska samhället och infrastrukturen, säger Torbjörn Lothe, vd för NHO, motsvarigheten till Svenskt Näringsliv i Sverige till NRK.

Hur ett stöd till den norska flygbranschen ska se ut är alltså inte klart än. Men att det ska innehålla någon form av statligt ägande av Norwegian, har kategoriskt avfärdats av de flesta bedömare, särskilt som den norska staten nyligen gjort sig av med ägarandelen i SAS.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

inte undergången bara karantän nån månad
Skrivet av thomas, 2020-03-24 06:29:12
Svenska och Norska staterna tar ut över 30 % i lönebikostnader, ovanpå bruttolönen + drar 30 % i källskatter, och har gjort så över alla år
En skamnivå.
Danska och Irländska staterna tar ut drygt 12% inklusive pensionsavgifter,
nu har de fräckheten att villkora stöden
och kräva ockerränta på stöden som är lån. Flytta ut bolagen snabbt, när detta är över.
Anmäl inlägget
hur göra
Skrivet av thomas, 2020-03-19 10:46:10
Norska och Svenska staterna behöver lägga upp 10 miljarder per land på bordet och cash rakt in i flygbranschen, inget fjant med lån och garantier.
Staterna ska ha in skatter arbetsgivaravgifter etc cash hela tiden. Om de inte gör ovan har vi inget flyg och det är i närtid, staterna går miste om miljardinbetalningar varje månad framåt från Maj, då bolagen är borta.
Skulle jag vara vd på nåt av bolagen skulle jag skriva ut en konkursanmälan lägga på ministrarnas bord och ställa ultimatum
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev