Skriv ut  

Försvarsmakten behöver piloter – ökar utbildningen

Flygnyheter, Redaktionen, den 25 februari 2021
Försvarsmakten behöver rekrytera nya piloter och har inlett ett fördjupat samarbete med TFHS i Ljungbyhed. Det är i första hand transport och specialflyget som behöver förstärkas.

Arbetsmarknaden för piloter är just nu mörk. Cirka hälften av landets piloter i kommersiell trafik har ingen arbetsplats att gå till. Hur återhämtningen sker – och därmed möjligheten att kunna återvända till flightdeck – beror till största delen på hur vaccineringarna genomförs och restriktionerna släpper. 

Men det finns ett snabbt växande behov av piloter på närmare håll. Flygvapnet ska växa de kommande åren, bland annat genom att F16 i Uppsala återfår statusen som flygflottilj. Framför allt är det dock transport- och specialflyget inom flygvapnet som behöver tillskott av piloter. Försvarsmakten har därför slutit ett långsiktigt avtal fram till 2028 med Trafikflygarhögskolan i Ljungbyhed sim innebär att utbildningen riktad mot försvaret fördubblas. I dagsläget planeras fem utbildningsomgångar. 

- Vi är mycket nöjda med detta ramavtal med Lunds universitet och ser fram emot ett gott samarbete. Ramavtalet är en del av det militära flygutbildningssystemet som fyller det behov som Flygvapnet har för att våra piloter ska få de civila flygcertifikat som krävs i vår verksamhet, säger överste Mattias Hansson, planeringschef vid Flygstaben.
Utbildningarna omfattar cirka 160 flygtimmar i en- och tvåmotoriga flygplan samt teoriutbildning motsvarande högsta civila utbildningsnivå för kommersiella piloter. Avtalet omfattar tre steg, som ingår i det nya flygutbildningssystemet för piloter inom Försvarsmakten. Den första utbildningsomgången startar hösten 2021.

Både transportflyget och specialflyget är baserat på F7 i Såtenäs och flyger i första hand Hercules i uppdrag över i princip hela världen. I specialflyget ingår framför allt Statsflyget som har till uppgift att transportera Sveriges högsta civila och militära ledning samt kungafamiljen. För att klara uppgiften har de två flygplan till sitt förfogande – en Gulfstream IV och en Gulfstream G550.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Försvaret
Skrivet av thomas, 2021-02-26 08:48:51
Försvaret
Hoppas det verkligen är så, bara läsa Musts senaste säkerhetsrapport. Piloter på viggen finns ju redan som vår ÖB, de behöver bara lite flygträning. Ryssland har 360.000 stridsberedda väster om Moskva, stora numerärer i stridsflyg etc
Gäller att kunna möta ett stort anfall mot hela Skandinavien. Hålla det Svenska hangarfartyget Gotland etc.
Anmäl inlägget
Grattis!
Skrivet av Eu, 2021-02-26 00:05:39
Grattis TFHS! Det här vittnar också om vilken ställning TFHS har inom flygutbildning
Anmäl inlägget
försvara Sverige
Skrivet av thomas, 2021-02-25 18:07:07
JAS är väl en 30 gammal i konstruktionen? inte långt efter Viggen, men uppgraderats och kan fortfarande säljas typ till Brasilien,
det var på sin tid en mycket framsynt konstruktion, ska man vara riktigt förberedd så gäller det att ha stealth satelliter uppe med vapenkapacitet som laser, ungefär som drönare fast högre upp och med vassare beväpning. som kan attackera över hela Skandinavien och långt in i Ryssland.
Anmäl inlägget
Försvaret
Skrivet av @thomas, 2021-02-25 16:30:23
Vad vet om vad som finns magasinerat, i bergshangarer som ej används?
Likaså med magasinering av ånglok, i händelse av det värsta. Kräver varken el eller diesel.
Anmäl inlägget
Försvaret
Skrivet av thomas, 2021-02-25 11:16:26
Viggen kan fortfarande mäta sig mot många Ryska stridsflygplan, jag skrev avioniken/elektroniken behöver uppgraderas.
Att ha en reserv på en 200 ytterligare stridsplan som kan flyga överljud är varje ÖBs våta dröm.
Sverige betalar flera hundra miljoner årligen för C5 som står i Tyskland. Att ha verstadsbaser och en stab av piloter som kan bibehålla flygkunnandet är relativt billigt. Alla vet att anfalls Sverige blir det i massiva vågor, med relativt ålderdomligt material.
Anmäl inlägget
...Thomas
Skrivet av zeke, 2021-02-25 09:19:52
Brandflyget. Ja.
Behållt Vertoler å Viggen, verkar inte ligga framkant precis.
Det händer ju en del på 40 år...
Anmäl inlägget
Försvarsmaktens pilotbehov är intakt och ökande
Skrivet av thomas, 2021-02-25 08:31:34
Brandflyget borde även ligga hos försvarsmakten
som har en lång och bred och ytterst komptent flygoperativ erfarenhet.
Vertolerna skulle aldrig ha sålts, Viggen skulle ha plastats in och ligga stand by i beredskaps förråd.
Lite uppgrade i avionik etc så är de fit for flight. Andra länder gör så
Saab är en flygplanstillverkare ( skicklig sådan)
men inte en operatör.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn