Brommaflyg – sveriges nya flygbolag!
I oktober startar sveriges nya flygbolag Brommaflyg med linjen Bromma–Visby. Kul med fler avgångar till Bromma – tills man ser priset: 1 000–2 000 kr enkelresa. Vem tror de ska betala det?
Air Leap testade samma sak 2020. Deras VD sa stolt att ”inrikes ska inte kosta under tusenlappen”. Två år senare: konkurs. Inte direkt förvånande.
För samma pengar kan du flyga till Krakow tur och retur, äta lunch och köpa vin till middagen – och ändå komma billigare undan än en 30-minutersresa till Gotland.
Det här är inte en affärsidé, det är en konkursplan. En resa Visby–Stockholm ska kosta max 350 kronor. Allt annat är dömt att misslyckas.
Min gissning? Max ett år. Sen är även “Brommaflyg” historia.
svar
Det är Kammarkollegiet som gör alla övergripande statliga upphandlingar, bl.a. resor. Man har ett antal grundläggande “skall” krav för alla upphandlingar, dessa uppfyller inte Brommaflyg i dagsläget. Så ingen inom statlig verksamhet kan nyttja Brommaflyg, dvs riksdag, regering, myndigheter, Länsstyrelse, försvarsmakten mfl.
Men om det hänger på arbetsvillkoren så borde ju all statlig och kommunal personal välja Brommaflyg. SAS var bra för 40 år sedan, men nya tider och sämre villkor har gjort att såväl pilot som kabinpersonal har riktigt dåliga villkor. Med Brommaflyg får man nöjda ploter och kabinpersonal som arbetar under schyssta villkor. SAS har inte längre råd att erbjuda schyssta villkor och bör därför inte användas av personal som åker på skattefinansierade biljetter.
Så Brommaflyg lanserar linjen VBY-GOT (Landvetter) den 2 april. Inledningsvis 4 gånger i veckan, men fr.o.m mitten av Juni kommer man att köra varje dag. Brommaflyg fortsätter att köra med ett och samma flygplan. Detta kommer inte att påverkar antalet avgångar till BMA som även under våren kommer att vara 4 till antalet. Avgången till GOT sker mitt på dagen, mellan kvälls- och eftermiddagsavgångarna till BMA. Ett sätt att nyttja flygplanet så mycket det går får man förmoda. Det blir spännande att se hur efterfrågan på en relationen VBY-GOT är. Hoppas att det går bra!
Seriösa upphandlingar av flygresor kräver ordnade villkor för personalen. Därför kan tyvärr varken Svenska spel, SVT/TV4, statlig personal, militärer eller värnpliktiga nyttja Brommaflyg i dagsläget, det är SAS från Arlanda som gäller för dessa resenärer när de ska till Visby även om Bromma ibland vore enklare.
Önskvärt att Brommaflyg skyndsamt ordnar detta, så att fler företag kan boka smidiga resor mellan Bromma och Visby.
Hur funkar det med all statlig personal, militärer och värnpliktiga som veckopendlar till Visby? Är de tvungna att flyga med SAS pga av avtal, exempelvis till följd av upphandling av resor?
I februari i SAS uppe på 7-8 avgångar om dagen igen.
Många tycks tro att VBY är en stor och attraktiv destination för något flygbolag.
Tyvärr är det inte fallet och har man inte en lönsam trafik så ryker den asap. Vem blir lidande då…….jo Gotlänningarna
From 15dec verkar SAS gå ner till 5 dagliga rotationer mellan ARN-VBY.
Sen kommer jul/nyår men det ser ut att vara 5 avgångar i mitten av Januari också. Så den balansen ser mer vettig ut. 4 avgångar till Bromma och 5 till Arlanda.
Det är lite i överkant. Det skulle räcka med 4 avgångar till Bromma och 4 avgångar till Arlanda. SAS fyller inte 8 avgångar.
Kanske någon extra avgång mån, tor, fre där något fler pendlar.
Klart att alla dessa linjer till BMA och ARN inte bär sig och snart kommer man att se en dramatisk nedragning från bådas sidor. Brommaflygs ide` att nu också börja flyga GOT vissa dagar kommer bara att snabba på kassa tömningen. Det finns en grundregel i branschen att man kan flyga 3 gånger i veckan på långdistans men kortlinje vardagar och dp helst 32 gånger per dag. Den regeln har visst inte Brommaflyg hört…….
Idag, en mulen onsdag i början av december finns det 12 avgångar från Visby till Stockholm. SAS kör 8 och Brommaflyg 4. Säkert bra, men Gotland är ju bara så stort. Finns det verkligen en marknad för då många avgångar? Och jag tänker främst på SAS – hur länge kommer SAS att köra så många avgångar till Arlanda? Det måsta vara väldigt dyrt? Eller är merkostnaden att köra många avgångar med samma plan så liten att det ändå är en vettig affär?
Läser i lokaltidningen att Brommaflygs bokningssystem ännu inte tillåter val av sittplats. Detta kommer snart, säger bolagets vd. Men hittills har det faktskt varit pupulärt att välja plats när man kommer in i själva flygplanet. Det kanske finns en kompis med som man vill sitta bredvid. Som om det är möljigt kommer man kanske att behålla systemet med valfria platser. Man räknar med att nå målet med antal passagerar för årskiftet, och break-even andra kvartalet nästa år. Jag tycker att Brommaflyg har en skön inställning, och man är väldigt transparenta med hur verksamheten gått under de första veckorna. Trots lite bekymmer med flygplanen har man ännu inte haft några klagomål. Gotlänningarna förstår att projektet är svårt. Men det här blir nog bra.
Önskvärt att Brommaflyg och Västflyg går in under samma bokningsprogram så man kan boka genomgående biljetter med dem. Tror små aktörerna behöver samarbeta.
Och lite mer flexibla priser är att önska.
3500:- ToR Bromma-Visby är dyrt.
Åkte med SAS i tjänsten början av november. Trodde att kampanjen gällde tom nyårsafton, men på Arlanda Express sa de bara att SAS hade valt att avsluta sista dagen i oktober istället. Det här borde nog SAS varit lite mer tydliga med. Risker bara att skapa en massa irritation bland kunderna.
Gå in på SAS hemsida
.
https://www.sas.se/book/flights/?search=RT_ARN-VBY-20251125-20251126_a1c0i0y0&view=upsell&bookingFlow=revenue&sortBy=rec,rec&cepId=
Där står det klart och tydligt att Arlandaexpress ingår i priset året ut.
31 oktober var sista dagen den som bokade ARN VBY fick en särskild tågbiljett på Arlanda Express. Det gällde så vitt jag förstår biljetter bokade med SAS appen som då scannades av tåg personalen.
Det är korrekt att det inte längre finns några gratisbiljetter på Arlanda Express för resenärer till Visby. SAS skriver på sin egen bokningssida att erbjudandet om Arlanda Express slutade den 31 oktober. Det fanns ursprungligen planer på att ha kampanjen året ut, men så blev det alltså inte. Något skäl till att man slutade i förtid anges inte, men förmodligen var det för att det var en ganska kass affär för SAS. 340 kr är nog en extrakostnad per resenär som SAS inte behöver just nu.
Arlandaexpress biljetten ingår fortfarande enligt SAS bokningssida!
–
Arlanda express-biljett ingår i din bokning till Visby
Gäller endast för flyg med avgång senast 31 december 2025.
–
Rätt skall vara rätt!
Det ni nämner i ert inlägg är inte korrekt. Det finns absolut lägsta löner och krav på vissa standarder i olika länder.
Myndigheter och seriösa företag har krav på kollektivavtal för att flyga med bolag. Framförallt om de upphandlar mycket resor på en specifik linje.
Brommaflyg kan bättre än att deras inhyrda piloter ska fakturera €300cpt/€200fo per arbetsdag. Det är företagare som står bakom brommaflyg projektet.
Vill bara förtydliga uppgiften om SAS och Arlanda Express för resenärer till Visby. Detta var något som SAS tidigare gjorde på försök, men det blev för dyrt och SAS erbjuder inte någon gratis tågbiljett längre. Enkel resa med Arlanda Express kostar 340 kr. Svårt att se hur SAS skulle kunna räkna hem en sådan extrakostnad för resenärerna till Visby.