Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Brommaflyg – sveriges nya flygbolag!

Tråden startades av fd. 737-kapten

I oktober startar sveriges nya flygbolag Brommaflyg med linjen Bromma–Visby. Kul med fler avgångar till Bromma – tills man ser priset: 1 000–2 000 kr enkelresa. Vem tror de ska betala det?

Air Leap testade samma sak 2020. Deras VD sa stolt att ”inrikes ska inte kosta under tusenlappen”. Två år senare: konkurs. Inte direkt förvånande.

För samma pengar kan du flyga till Krakow tur och retur, äta lunch och köpa vin till middagen – och ändå komma billigare undan än en 30-minutersresa till Gotland.

Det här är inte en affärsidé, det är en konkursplan. En resa Visby–Stockholm ska kosta max 350 kronor. Allt annat är dömt att misslyckas.

Min gissning? Max ett år. Sen är även “Brommaflyg” historia.

Publicerad den 2025-08-30 19:28
Skriv ett svar
Antal svar: 226

svar

Scott
2025-10-26 10:45

Första turen idag. Bolaget har ställt in hälften av avgångarna och vad jag förstår ska man köra med en SAAB340 som har färre säten.
Ändå finns det platser kvar både idag och imorgon och då har man ändå släppt en massa rabattkoder.

Det här håller nog knappast länge. Kostnaderna att driva ett så pass litet bolag gör nog att biljettpriserna blir så pass dyra att folk inte är beredda att betala för det.

@Lundgren
2025-10-25 07:48

Enig i vad du skriver.
Men visst kan man hålla en äldre ATR42-500 i gott skick med duktiga mekaniker. Den går inte så många timmar per dag. Men det kommer krävas mycket jobb. Vet inte hur NyxAirs tekniska standard är. Men deras andra ATR42 verkar gå på linjen från Tallinn.
Där finns dock all maintenance personal och delar. Det är långt till Visby med delar när något oförutsett sker.

Man hoppas att Wingefors från Karlstad går in med sina nyinskaffade Saab2000 och stöttar Svenskt inrikesflyg till Bromma inom kort. Han har både flygplan och maintenance nu.

Lundgren
2025-10-24 20:58

Det brommaflygs pax snabbt kommer bli varse är tyvärr att det finns noll redundans. Blir det teknik kommer allt stå still.

En ensam 20 år gammal ATR42 kan inte bära ett flyg”bolag”.

Får en SAS-flight teknik kommer det en annan kärra, eller får man plats på nästa avgång.

NISSE
2025-10-24 17:05

Bromma is back!
Vi på Maxi Visby, som en av medgrundarna till Brommaflyg, är stolta att vara med och bidra till att Gotland får tillbaka Bromma Flygplats som en destination till och från vår ö!

På söndag lyfter första planet och Brommaflyg firar lite extra med att sälja 500 stycken weekendbiljetter för 99kr/st – Ute på Visby Flygplats!

Försäljningen startar klockan 15.00. Så långt lagret räcker, först till kvarn så ta chansen – kom i tid!

Vi kommer också bjuda på kaffe, frukt och bulle.

Villkor: Max 2 biljetter per person. Biljetten är en weekendbiljett och gäller fredag till söndag. Giltighet 6 mån från och med 26/10. För att kunna köpa biljett måste du registrera dig som kund hos Brommaflyg. Gällande villkor för att flyga – se brommaflyg.se.

Nu lyfter vi – vi ses på Visby Flygplats på söndag!

Tim
2025-10-24 15:53

Knappast fullbokat när man läser infon om hur samtliga passagerare på de inställda avgångarna får plats på samma avgång senare på dagen.

Boris B
2025-10-24 10:05

Detta är väl snabba pengar och sedan dra i likhet med “grönt stål” och batterifabrik.

737
2025-10-24 01:54

Bra att Brommaflyg insett att det krävs lägre priser, särskilt i början för att inte skrämma bort framtida resenärer. För er som inte såg det tidigare inlägget;

” Brommaflyg
HÖSTLOVS RBJUDANDE
1495:- Tur och retur
Använd koden: HÖSTLOV25
Gilltig till 2/Nov “

Crew
2025-10-23 22:47

Sluta med biljettbolag och låt riktiga flygbolag sköta trafiken.

Turboprop
2025-10-23 17:30

Vore kul om Karlstadskillen Wingefors ville vara med på de små lokala initiativen.
Kanske ställa en Saab2000 på Visby och en i Ängelholm. Sen sy ihop tidtabellerna med Västflyg i Trollhättan och Växjö.
Vips har Bromma ett inrikesnätverk att fortsätta bygga vidare och utveckla.
Man kan ha den sista Saab2000 som backup till alla linjer, maskiner behöver service. Men det kanske är önskedrömmar.

Åke
2025-10-23 17:19

@”@Andreas”
Vilotiderna handlar så klart om att Sola Air som hjälper dem nu, inte kan flyga mer. De har sina egna linjer att ta hand om på övrig operativ tid.

NISSE
2025-10-23 15:17

Glöm inte bort att kräva ersättning om flyget blir mer än 3 timmar försenat.
Du har rätt till minst 250€.

Re
2025-10-23 15:09

Brommaflyg hänvisar till viltidsregler. Kan det tyda på att trafiken sköts av ett helt annat bolag än NyxAir med helt annan besättning från en annan ort?

Re B
2025-10-23 14:52

Någon som vet vad det är för annat plan man har i skjortärmen?

@Andreas
2025-10-23 08:36

Precis denna start som Brommaflyg inte ville se.

Tekniskt underhåll är rimligt med tanke på att Nyxairs ena ATR42 ES-NTA inte är i drift än. Den har stått på marken länge med motorproblem. Ryktas ny motor.
Så den verkar inte vara klar.
Man har haft 2+ månader att fixa detta.

Problemet blir tydligt direkt när man inte har extra kapacitet. Om något tekniskt sker så är det klent med backup.
Det som nämns är vilotider. Det låter dock osannolikt.

B-flyg
2025-10-23 07:51

https://brommaflyg.se/pages/trafikinformation
På grund av tekniskt underhåll kommer det ordinarie flygplanet inte vara på plats under perioden 26 oktober – 2 november. Det innebär att vi under denna period kommer trafikera med ett annat flygplan. Detta medför att vi, på grund av vilotidsregler, behöver reducera trafiken.

BF
2025-10-22 21:01

Brommaflyg
HÖSTLOVS RBJUDANDE
1495:- Tur och retur
Använd koden: HÖSTLOV25
Gilltig till 2/Nov

Andreas
2025-10-22 20:54

Brommaflyg skriver på sin hemsida att de ställer in hälften av flygen under den första veckan. Är förklaringen (tekniskt underhåll) rimlig eller är det troligt att de reducerar p.g.a. för få bokningar?

Pelle
2025-10-22 08:53

Hoppas Brommaflyg satsar på Svensk personal i både Cabin och på Flightdeck med sjyssta villkor.
Så håller vi tummarna att projektet lyckas.

Johan O
2025-10-20 15:31

Det är intressant med statliga Swedavia som sköter flygplatserna. Så fort det flaggas för ny flyglinje så meddelas det glatt med ett pressmedelande från Swedavia. Ett färskt exempel är WizzAir som startar en linje mellan Arlanda och Tirana i Albanien. 4 avångar per vecka startar i mars 2026. Men när BrommaFlyg i en näst intill historiskt steg startar 24 avgångar från Bromma till Visby – då är det knäpptyst. Inte något pressmeddelande där. Man kan undra vad det är för folk som sitter i Swedavia idag? Är det helt fullt med Bromma-fientliga miljöpartister?

@proppen
2025-10-19 16:50

Det är inte konstigt, motorn kom först den 10/10 till Sverige från Nordamerika så. Snart i luften. Biljetter köpta från många håll.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500