
En splittrad bild med nästan tom Cityflygplats
Totalt reste drygt 3,1 miljoner passagerare via Swedavias tio flygplatser under månaden, en ökning med två procent jämfört med september i fjol.
Arlanda drar ifrån
Stockholm Arlanda är motorn i svensk luftfart och september blev ännu en stark månad. Drygt 2,2 miljoner reste via flygplatsen, en ökning med sju procent. Utrikesresorna står för nästan hela ökningen – över 1,8 miljoner resenärer flög ut i världen via Arlanda. Inrikestrafiken låg däremot kvar på knappt 400 000 resenärer.
För branschen bekräftar det bilden: kartan för inrikesflyget i Sverige är i praktiken redan omritad. Arlanda är inte bara navet i utrikestrafiken, utan blir också allt viktigare för inrikesflyget när Bromma försvinner ur ekvationen.
Landvetter och Malmö följer med
Även Göteborg Landvetter och Malmö Sturup visade tillväxt. Landvetter ökade med tre procent till drygt en halv miljon resenärer, varav merparten reste utrikes. Inrikestrafiken låg stilla på runt 52000 passagerare. På Malmö syns samma trend: en tydlig dragkraft i utrikes, medan inrikes är stabilt men utan större lyft.
Regionala vinnare i norr
Det är framför allt i norra Sverige som inrikesresandet ökar. Luleå, Umeå och Åre Östersund visar alla uppgångar, och där spelar både tjänsteresor och turism en tydlig roll. I praktiken betyder det att resenärer i norr fortsätter vara beroende av flyget för långväga transporter – och siffrorna visar att efterfrågan är stabil.
Bromma – från nav till skuggflygplats
Den största dramatiken finns dock i Stockholm. Bromma hade i september endast drygt 3200 passagerare – en minskning på över 90 procent jämfört med i fjol. Förklaringen är enkel: BRA lämnade Bromma och flyttade all sin trafik till Arlanda. Det som tidigare var en pulserande cityflygplats är nu nästan tom. För ett år sedan var Bromma en livlig knutpunkt med BRA:s ATR:er som dagligen band samman Stockholm med stora delar av landet.
Resultatet är att Bromma mer liknar en skuggflygplats än en del av huvudstadens pulsåder. För inrikestrafiken i Sverige innebar det en dramatisk omritning av kartan: Arlanda blir alltmer ensam herre på täppan, medan Bromma reducerats till en fotnot i statistiken. Kan det bli Brommaflyg, Västflyg och Sola Air som tar upp kampen på den svenska regionala flygmarknaden och väcker liv i Bromma flygplats?
Vi sammanfattar
Septemberstatistiken visar tydligt att svensk luftfart står mitt i ett skifte. Arlanda befäster sin roll som både inrikes- och utrikesnav, Landvetter och Malmö hakar på trenden med starkt utrikesresande, och de regionala flygplatserna i norr håller ställningarna. Samtidigt blir Brommas nedgång nästan symbolisk – som en påminnelse om att branschen snabbt förändras när en operatör försvinner.
Swedavia september 2025
• Totalt: 3,1 miljoner resenärer (+2%)
• Utrikes: 2,37 miljoner (+3%)
• Inrikes: 726 000 (±0%)
• Arlanda: 2,2 miljoner (+7%)
• Landvetter: 500 000 (+3%)
• Bromma: 3200 (–93%)
• Störst inrikesökning: Luleå (+12%), Umeå (+11%), Östersund (+3%)
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.