Air France-KLM förnyar inte kontrakt på ARN
Air France-KLM väljer att inte förnya det nuvarande kontraktet med Menzies Aviation för marktjänst på Stockholm-Arlanda, enligt källa på Menzies.
Sedan tiotals år är Air France-KLM flygbolagskund hos Menzies Aviation på ARN och trafikerar terminal 2.
svar
Så det blev Aviator som fick kontraktet?
Borde inte AF/ KLM flytta över till terminal 5 snart. Samla Sky Team i samma terminal för smidigare byten. Såg att TAP har flyttat till T2 nu alla fall.
sv Ramp Arn. AF/KLM kommer tidigast att få gå upp i ägande i SAS i slutet av 2026 om allt godkänns av EU. Att tro att AF/KLM väntar med handlingsavtal tills 2027 är bara att drömma. SGH kommer att avyttras av SAS innan eventuell affär för AF/KLM är godkänd och genomförd. Den stora utmaningen för SAS är att SGH är stora i CPH och att så snart SAS kommunicerar att SGH avyttras blir det storstrjk i CPH. Ett alternativ är att SGH i CPH delvis flyttas in i SAS av rent politiska skäl men både OSL och ARN säljs till extern köpare ex.vis Swissport.
Exakt om AF/KL köper in sig blir det inga problem
Swissport
Hur blir det om AF/KL köper in sig mer i SAS (där SGH ingår antar jag), då måste väl bolaget kunna få använda sitt egna handlingbolag som dom tekniskt sett äger?
sv Ramp Arn. Du menar väl inte “hemlighet” utan “önsketänkande”? Vad jag sett har EU inte ändrat sitt ställningstagande att ett SAS helägt bolag inte får konkurrera på Arlanda. Däremot kan det mycket väl bli så att SAS avyttrar SGH och detta bolag med nya ägare även tar över AF/KLM dvs AF/KLM-handlingen i CPH/OSL och ARN blir lite grädde på moset för det bolag som övertar SGH från SAS.
Det Arlandas sämst bevarade hemlighet att dom ska till SGH.
“Re:Börje”, varför sätta likhetstecken mellan södra Sverige, ett område med omkring tre miljoner invånare, och Malmö stad med färre än 400 000 invånare?
Börje! Med tanke på att ni får mer skattepengar i bidrag från övriga Sverige, än vad ni genererar så borde ni kanske ta det lugnt med att gapa om vad som ska sparas in osv. Eller är det en ny skateboardsamordnare ni vill ha?
https://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/malmo-tavlar-i-sloseri-med-skattepengar/
Inga problem med det Börje men då känner jag att vi som bor norr om Sthlm kan klippa elkablarna till er i syd. Ni kan väl producera er egen energi eller använda danskarnas.
Det är väl väldigt bra att flygbolag slutar flyga på ARN och satsar på CPH som vi i södra Sverige använder. Bygg en snabb tåglinjer från Stockholm eller vad det heter där uppe i norr ner till CPH! Lägg ner ARN. Jag vi då inte satsa mina skattepengar där uppe.
@Lars – nej, det finns rätt många flygplatser som har direktflyg till Stockholm (men lite färre på fjärran kontinenter än Köpenhamn och Helsingfors). Här kan du se dem på en karta:
https://www.flightconnections.com/sv/flyg-fran-stockholm-arn
> Lars.
ANA flyger direkt från ARN till HND tre gånger i veckan.
Visst kan du flyga direkt till Japan från Arlanda. All Nippon Airways flyger direkt mellan Stockholm och Tokyo flera ggr i veckan.
Flyga från och till Stockholm har varit ett problem länge. Tacksamt slipper jag besöka Stockholm ofta eftersom jag bor utomlands. Oavsett vart man flyger från idag så krävs mellanlandning för att nå Stockholm. Aralanda har blivit en sekundär flygplats. Jag upptäckte att man inte kan flyga till Japan direkt härom månaden. Finnair fixar detta från Helsingfors. Sverige är ett uland när det kommer till detta och brottslighet.
Nyhet för mig så jag tror inget är klart än
sv Linus. Detta är Swedavia och Arlanda i ett nötskal. Viktigast är att inte störa köpcentrets möjligheter att växa hindras. Skyteam i tre terminaler T2, T4 och T5 är perfekt för Swedavia och dess framtidsvision att vara det största köpcentret runt Arlanda.
Rent skitsnack. Förhandlingarna pågår ännu och inget är fastställt.
Gällande SGH får inte dom delta i upphandlingen denna gång pga EU’s konkurrensregler till följd av AFKL’s uppköp av SAS. Därav kan vi släcka denna idiotiska spekulation.
Härliga nyheter, jag hoppas att det är SGH som tar hem kontraktet och att det blir CDEF pirarna som blir spelplanen.
Detta blir en vinstlott för våra kunder, korta avstånd och härliga lounger.