Braathens beviljas rekonstruktion
Ett nytt kapitel skrivs i Braathens turbulenta historia. Under måndagskvällen ansökte Braathens om konkurs för Airbus-verksamheten, som bedrivits i bolagen Braathens International Airways AB och Braathens Crew AB. Några dagar senare beviljades både Braathens Regional Airlines och Airways företagsrekonstruktion. Målet är att skydda och utveckla den del av verksamheten som bedöms ha framtidspotential – ATR72-600-flottan.
ATR-flygningarna rullar vidare
Braathens betonar att konkursen inte gäller koncernens övriga verksamhet. Flygningarna med ATR72-600 fortsätter enligt plan – både i SAS inrikestrafik och i ACMI-uppdrag åt andra flygbolag, där även Austrian Airlines är kund.
Framtiden för Braathens-gruppen hänger nu på att ATR-verksamheten kan bära sig själv. Den är mindre glamorös än Airbus-flygningar till Medelhavet – men desto mer nödvändig för den nordiska flygmarknaden.
En öppen fråga är vad som händer med det återkallade AOC:t (Air Operator Certificate). Det finns spekulationer om att det kan säljas vidare och därmed ge nytt liv åt en annan aktör som vill in i charterflyget.
Fakta Braathens konkurs
• Vilka bolag går i konkurs? Braathens International Airways AB och Braathens Crew AB (Airbus-verksamheten).
• Hur många berörs? Cirka 200 anställda, omfattas av statlig lönegaranti.
• Vilka flyg ställs in? Alla Airbus-flygningar för arrangörer som Apollo, TUI och Ving.
• Vad fortsätter? ATR72-600-flygningarna för SAS och Austrian Airlines samt övrig ACMI-verksamhet.
• Rekonstruktion: Moderbolaget BRA AB och Braathens Regional Airways AB beviljade företagsrekonstruktion i Solna tingsrätt.
Kommentarer
Låt Bra komma tillbaka till brommaflygplats med sina Atr72,600
Avtalet med Sas verkar inte fungera. Efter avtalet med flyga flyga från Arlanda flygpĺats på bromma fungerade.
Bra flyg. Ingen klagade. Dom kunde lika gärna fortsatt flyga från bromma under Sas jag är flygspooter brukar åka ut till Arlanda ibland. Jag att en del av BrasAtr 72,600 i Sas log och färger kanske dett kommer gå så med Bra , som med Linjflyg gorde en gång i tiden hoppas det inte blir så ,att Bra,flyg,köps upp.Och och försvinner det är inte bra.
Kom ihåg att bromma. Fungerade innan pandemin. Då stängdes bromma. Fast. Ändå flyttadade Bras flyg verksamhet. Till Arlanda. Nu flyger Västlyg,och Sedan, komer ett nytt flygbolag.som heter Bromma,flyg att börja flyga på bromma. Hoppas det fungerara. Bromma finnas långt efter avtalet 2038, bromma ärutbyggt för milijarder kr bör bevaras inte rivas och bebyggas på av en pandemi covid19. Bra. Välkommen .tillbaka till bromma efter avtalet med Sas gått ut 2027 Bromm flygplats behöver över leva ett tag till stängas. Graf air finns ju för affärsflyg och för resande,till Visby ochÖvriga städer ,ambulansflyg. Åså,vidare .tack för mig
@Katja
Cityjet rekonstruktion har inget med Lufthansa att göra. Kontraktet med Lufthansa avslutas den 31 Oktober, då är redan rekonstruktionen över.
Det här gäller kostnader som varit under dom senaste åren.
CJ: När du flög för 9 månader sedan höll BRA på att skala upp operationerna för SAS. Hur det var under övergångsfasen är inte representativt för hur det är idag.
Det är inte direkt första rekonstruktionen som sker inom Cityjet. De har en lång historia av rekonstruktioner.
De genomföde rekonstruktion under pandemin. Två gånger om minns rätt.
De stängde ner flera baser i Helsingfors, Tallinn, Stockholm, Vilnius, Bryssel och lämnade folk stående utan uppsägningstid där statliga lönegarantier fick bära kostnader.
Tidigare på Irland har dem rekonstruerats flera gånger.
Så nej, det är inte bara kontraktet med Lufthansa som ställt till det hos Cityjet.
De gör sig nu av med alla “nya EI-FPx” maskiner och tar in billigare äldre flygplan.
Det finns en agenda hos SAS varför man startade SAS Link i egen regi.
Cityjet kommer inte behövas när nya EMB börjar levereras.
Frågan är om ens Braathens behövs.
SAS kanske behöver 7-10 ATR för de allra kortaste linjerna. Men inte mer än så.
Braathens har satt rekonstruktion i system ja. Man har gjort rekonstruktion i April 2020 och Oktober 2023.
I oktober 2023 ansökte BRA om företagsrekonstruktion för sju av koncernens tretton bolag.
2020 verkar i stort sett hela gruppen varit i rekonstruktion. Men man hade inte 13 olika bolag då. Detta system sattes upp i samband med Airbus produktionen i Braathens international under 2022.
BRA kan internt flytta pengar och sätta de bolag som önskas i Rekonstruktion.
Ett pyramidspel som verkar fungera.
Man kan tycka att erfarna rekonstruktutörer ska kunna se igenom dessa spel. Men uppenbarligen inte.
Kanske dags för SAS att gå in i BRA och säkra denna typ av operationer. Kanske lägga in dom under ett befintligt dotterbolag eller be Cityjet köpa in sig i BRA?
Är det kanske inte så smart att introducera olika flygplanstyper inom ett inte alltför stort flygbolag? BRA föll på att introducera Airbus, Xfly föll på att introducera Airbus, JetTime var nära att gå under när de introducerade ATR och var tvungna att lägga ner den verksamheten osv. Är synergierna mellan att flyga ATR och A320/B737 svagare än flygbolagsledningarna inser innan det är för sent?
“Per”
Även de som flugit på statlig upphandling har konkat som nextjet
Air leap etc.
Man har orealistiska skadestånd och krav i kontrakten, vem skriver på opererar sådana?
Det är helt uppenbart att det föreligger ett systemfel då villkoren för flygbolag pressas konstant, det visar alla konkurs utfall i branschen, det även historiskt, alla flygbolag har försvunnit, listan kan göras lång,
nu ryker ett till relativt stort inrikes bolag.
Blir bara Ampola kvar de flyger statligt nu närmar sig vintern med deeicing kostnader + positions flygningar då sidvinds kompostanten på enbane flygplatser innebär divert till annan flygplats till stora extra kostnader
Staten sponsrar flygplatser med hundratals miljoner men det finns inga bolag kvar som kan flyga på dem, inrikesflyget havererar som vi nu ser till stor skada för landet.
Jag flög med Sas genom BRA till Åbo för 9månader sedan. Många BRA ATR stod stilla på plattan på Arlanda. Man kan räkna ut med lilltån att någon förlorar på detta. Sas eller BRA. Det var BRA som torska.
En aktör som kan affären ex de som var Malmö Aviation kan köpa billigt . Bromma finns tillgängligt och är säkert sugna på få tillbaka business. Flytta tillbaka. Skapa hälsosam affär och alla kommer vinna.
Att jobba för Braathens innebär inte EN lugn stund.
Händer nåt skit hela tiden.
Förr var ”puls meeting” något positivt nu vet man vad är det för skit som kommer nu då!
Kunde inte sagt det bättre själv.
Som Braathens har agerat på Svensk flygmarknad och dumpat priser för att få avtal som tvingat Xfly i konkurs och Novair till nedläggning och sedan göra rekonstruktion upprepade gånger är avskyvärt.
Det behövs en seriös aktör som underleverantör till SAS.
Absolut synd om alla anställda men det kommer behövas folk även om BRA går i konkurs.
Smart att lämna Bromma för att satsa på Airbus 🤣🤣
@Per
Cityjets rekonstruktion har inget med SAS att göra utan att Lufthansa drog sig ur ett avtal de hade. Så hade avtalet med Lufthansa fortsatt så hade inte rekonstruktionen kommit. Vi som jobbar här får ju information ofta från ledningen.
Det har väl varit olika bolag hela tiden som ansöker om rekonstruktion va? Hade det varit samma hela tiden så hade det nog inte blivit beviljat.
Anledningen är med största sannolikt som några av er skriver att kunna göra sig av med olika avtal på hangarer etc samt omförhandla med SAS och framförallt göra sig av med 80-90% av de anställda på huvudkontoret.
Samt såklart ta sig ur hyran på just huvudkontoret.
Man rekonstruerar det bolaget som sitter på ett visst avtal som man inte längre vill ha. Och med det sagt känns det ju lite som att man satt tillvägagångssättet i system.
Hade Braathens bara bestått av ett enda bolag där all personal och flygplan etc fanns hade dom konkat för längesedan.
Det finns en anledning att flygbolag består av ett myller av mindre bolag. Marginalerna i flyget är alldeles för små och på så sätt blir det inte lika riskabelt.
Varenda bolag som flyger ACMI åt SAS har haft ekonomiska problem. Xfly hade problem. Cityjet är för tillfället i Rekonstruktion och nu är Braathens redan efter 9 månader i rekonstruktion.
Så det är uppenbarligen ingen god affär.
Att BRA återigen räknat bort sig är föga förvånande med den inkompetens bolaget besitter. Blir lätt så när chefernas kompisar blir tillsatta istället för kompetent personal.
Dags att dra av detta plåster en gång för alla och läggq Braathens i konkurs.
Låt någon kunnig ta över.
Även Northvolt beviljades rekonstruktion men gick sen i konkurs
Vilka skulle vara redo att ta över detta AoC? Finns det några verkliga planer på det?
Ja hur ska Bra överhuvudtaget få tillbaka nån trovärdighet när de måste flytta tillbaks till BMA för att överleva med sin ATR trafik
Härliga nyheter, hoppas verkligen att flickorna & stewards får behålla sina drömjobb i luften, de är så duktiga och service inriktade.
Sv ”Kalle bakom”
Just det jag menar, SAS är en kund med befintliga avtal på plats. Rekonstruktionen ger en möjlighet för BRA att säga, avtalen är för missgynnsamma för oss och vi klarar inte detta, vi måste omförhandla avtalet och detta är ersättningen vi behöver.
Säger SAS (för mycket) nej är BRA finito, och SAS måste hitta en ny leverantör, på en marknad där många alternativ försvunnit på senare tid.
Då var det dags att mjölka någon annans ko en gång till.
Hoppas verkligen inte rekonstruktion lyckas.
Flygtorget.se skriver i denna artikel följande:
“Det finns spekulationer om att det kan säljas vidare och därmed ge nytt liv åt en annan aktör som vill in i charterflyget.”
Vilka seriösa spekulationer eller belägg finns det för att någon ska köpa eller överta Braathens Internationals AoC för Airbus produktion för fortsatt charterverksamhet? Finns det någon substans bakom detta eller är detta baserat på enstaka foruminlägg?
Svar till Snider, jepp det verkar vara BRAs nya taktik. Stöta ur konkurrenter med prisdumpning för att sedan utnyttja rekonstruktion, och så hamnar de anställa i mitten av röran. Fulspel som måste få ett slut inom det svenska flyget.
Piloterna har inte fått ett nytt kollektivavtal på plats. Ledningen på BRA sätter sig emot detta. Man arbetar med absolut minimum personal i SAS produktionen så folk får arbeta på gränsen till vad man orkar.
Hur kan ett företag beviljas rekonstruktion igen. Man har tydligt visat att det inte går ihop.
BRA räknade helt fel på chartern vilket tvingade NovAir att lägga ner.
Man gick in och tog SAS ATR kontrakt från Xfly vilka tvingades i konkurs och SAS tog en konkurrent under sina vingar och nu flyger ensamma på många inrikeslinjer vilket gjort biljetterna mycket dyrare.
Och bara 9 månader senare visar det sig tydligt att man inte får ekonomi i detta projekt.
BRA har satt rekonstruktion i system för att bjuda under sina konkurrenter.
De borde inte få en ny rekonstruktion beviljad. Detta är poor management i sin ädlaste form.
Konkursförvaltaren måste sätta ner foten för detta hasardspel med skattepengar.
Tråkigt för anställda. Men ni kommer snabbt hitta nya jobb om en seriös aktör kommer in.
BRA har verkligen ställt till det på Svensk flygmarknad.
I tillägg till BRA’s situation så kommer på Måndag besked om CJ konkar eller ej… intressant tid minst sagt för SAS. Race to the bottom!
“Airbus”
Helt rätt idiotiskt beslut att lämna BMA!
Alla talade om den fantastiska konvergerings faktorn på ARN, en ren lögn det visar trafik utfallet, man har uppenbarligen inte kollat bland resenärerna som flög på BMA deras åsikter. Ett kardinal misstag
att inte ta reda på marknadens behov.
Vad har flytten inneburit?
passagerar flykt, flera linjer borta, ett svindyrt monopolistiskt inrikes flyg.
Det är bara att läsa Swedavias trafik siffror kapitalt misslyckande är ett understatement.
Att flyga charter åt resebyråer är det mest riskfyllda och olönsamma man kan företa sig. Bara kostnaden i att få igång en annan flygplans typ.
Ryan och southwest opererar en flygplans typ.
Tråkigt för alla anställda i BRA. Där det är många som har varit med om nedläggning/pensionering av Avron Och sedan rekonstruktion vid covid och nu detta.
Vore kul om vi kunde få behålla ett stort svenskt bolag flytande.
Tidigare bolag som har kört SAS produktionen har det inte gått så bra för.
ATR är kanske ekonomiskt och miljövänligt men inte långvarig hållbar för den som kör produktionen för sas.
Jag håller dock tummarna för att det blir bra…
sv snider. SAS är en kund och ingen underleverantör som kommer att förlora pengar. SAS får däremot ta en annan smäll genom att de behöver hitta en ny underleverantör vilket kan bli svårt, För SAS nya ägare är dock inrikesflyg i Sverige inte alls prioriterat. Här gäller bara danska arbetsmarknaden. Den svenska högerregeringen sitter och sover och bryr sig inte om svensk infrastruktur. De prioriterar annat. Till och med mp är bättre för flyget i Sverige än nuvarande regering.
Jobbigt för underleverantörerna att få ta förlusterna vid rekonstruktion.
Är detta ett grepp för att ge BRA en möjlighet att omförhandla befintliga avtal med SAS? SAS med kniven mot strupen att fullfölja befintliga flygningar och numera få alternativ att vända sig till att ta över BRAs trafik kan tvingas pytsa in extra pengar / betalning för att hålla igång trafiken?
Något är helt fel här. BRA kan inte beviljas rekonstruktion på rekonstruktion på rekonstruktion.
3 gånger på 5år är inte ett hållbart koncept.
Det är dags att Konkursförvaltaren drar i nödbromsen innan fler leverantörer blir av med pengar och fler lönegarantier behöver nyttjas.
BRA blöder uppenbarligen pengar även i sin SAS operation som man kör på extremt minimum crew och inte ens har ingått kollektivavtal för sina piloter. Många tycker man är borta alldeles för mycket.
-Nej tack! Lägg ner detta och låt duktiga folk ta över.
Tycker dom borde få skylla sig själva eftersom dom lämnade Bromma.
Det börjar ju likna ett missbruk det BRAs ledning håller på med.
Helt otroligt! 3:e gången !
Rekonstruktion betyder att en konkurs kan vara mycket nära. BRA är nu helt i händerna på sina långivares goda vilja om de vill skriva av lån eller inte. Personlige tror jag på konkurs innan årsskiftet. SAS letar säkert alternativ redan nu. Annars blir det mycket krångligt för inrikestrafiken.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

