
Braathens beviljas rekonstruktion
Ett nytt kapitel skrivs i Braathens turbulenta historia. Under måndagskvällen ansökte Braathens om konkurs för Airbus-verksamheten, som bedrivits i bolagen Braathens International Airways AB och Braathens Crew AB. Några dagar senare beviljades både Braathens Regional Airlines och Airways företagsrekonstruktion. Målet är att skydda och utveckla den del av verksamheten som bedöms ha framtidspotential – ATR72-600-flottan.
ATR-flygningarna rullar vidare
Braathens betonar att konkursen inte gäller koncernens övriga verksamhet. Flygningarna med ATR72-600 fortsätter enligt plan – både i SAS inrikestrafik och i ACMI-uppdrag åt andra flygbolag, där även Austrian Airlines är kund.
Framtiden för Braathens-gruppen hänger nu på att ATR-verksamheten kan bära sig själv. Den är mindre glamorös än Airbus-flygningar till Medelhavet – men desto mer nödvändig för den nordiska flygmarknaden.
En öppen fråga är vad som händer med det återkallade AOC:t (Air Operator Certificate). Det finns spekulationer om att det kan säljas vidare och därmed ge nytt liv åt en annan aktör som vill in i charterflyget.
Fakta Braathens konkurs
• Vilka bolag går i konkurs? Braathens International Airways AB och Braathens Crew AB (Airbus-verksamheten).
• Hur många berörs? Cirka 200 anställda, omfattas av statlig lönegaranti.
• Vilka flyg ställs in? Alla Airbus-flygningar för arrangörer som Apollo, TUI och Ving.
• Vad fortsätter? ATR72-600-flygningarna för SAS och Austrian Airlines samt övrig ACMI-verksamhet.
• Rekonstruktion: Moderbolaget BRA AB och Braathens Regional Airways AB beviljade företagsrekonstruktion i Solna tingsrätt.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.