Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Peter Norman (M) sågar regeringen om Arlanda (DI)

Tråden startades av Gullans syster

Peter Norman bekräftar i intervjun i Dagens Industri att han inte tror på Tidöregeringens förmåga att få fart på Arlanda. Lite smulor med lägre flygskatt kanske passar bra för Tidöpartiernas image om att vilja sänka skatter men oviljan att ens vilja diskutera en inlösning av Arlandabanan är tydlig då en sådan kan påverka skattena negativt. Han kritiserar även Swedavias lekstuga med att skapa långa promenader för kunderna så att de kan få sina “köpupplevelser” tillfredsställda.

Vad kan vi då vänta oss av Tidöregeringen när det gäller tågtrafiken till Arlanda? Svaret kanske blir en subventionering av dieseltaxi till och från flygplatsen dvs något som eftersträvas av det numera största partiet inom Tidösamarbetet.

Publicerad den 2025-10-13 12:44
Skriv ett svar
Antal svar: 23

svar

Sv:Gullans syster
2025-10-17 17:46

Jag vet inte vilket minne du har kring försvaret. Det är helt riktigt att försvaret drogs ner efter Sovjetunionens fall men att Reinfeldt regeringen bara administrerade fattade beslut är bara hittepå. Man hade majoritet i riksdagen och kunde fatta vilka beslut man ville kring försvaret men Reinfelt och Borg drev igenom en en budget som kraftigt drog ner på försvarsanslagen. Förvarsministern Mikael Odenberg (M) avgick i protest och lämnade riksdagen pga denna budgetproposition.

Gullans syster
2025-10-17 15:19

sv Pilot. Jag konstaterar att du förnekar att SAS minskat Arlanda som betydelse efter att svenska staten givit upp i SAS och danska staten satsat vidare. Har googlat lite om begreppet “flygskam” och själva begreppet myntades faktiskt i en artikel från Svenskt Näringsliv som inte gillade vad dom såg när många svenskar – och många medlemsföretag – minskade sitt flygande i samband med pandemin.. Privatpersoner därför att de blivit mer medvetna om klimatets inverkan på dagliga livet och företagen som insåg att många tjänsteresor kunde skötas via webmöten.

Pilot
2025-10-16 22:12

Sv Gullans syster

Jag anser att Sverige gjorde rätt som drog sig ur SAS-ägandet då det bara kostat oss skattebetalare pengar i mååånga år. Nuvarande regering har ökat de statliga bidragen till de regionala flygplatserna i Sverige sedan de tillträdde vilket är en bättre rikning av skattepengar.

Problemet med svensk inrikes är 1: Flygskammen som vänstern hjärntvättat folk med, 2: Det finns knappt ekonomiskt underlag att flyga svensk inrikes pga dåligt med folk sedan Covid. Flera flygbolag har provat och oftast misslyckats just pga detta.

Faktum är att svensk inrikes är bortom räddning sedan många mandatperioder sedan, och finns dåligt som högern skrivit på (läs Arlanda Express) men det blir inte bättre med ett sossestyre som lägger sig platt för MP igen. Jag vet 2 stora bolag på Arlanda (som båda flyger 737) som tillsammans står för mycket trafik kommer dra ned så in i bengen om det blir vänsterstyre och klimathysteri i Sveriges regering igen.

Till Gullans Syster
2025-10-16 18:58

Försvaret började försvinna på 90-talet i samband med att Sovjet störtat samman. Reinfeld-regeringen fortsatte att administrera fattade beslut och fick inte riksdagens majoritet att stoppa fördärvet.
Läs på!
/(M)

Gullans syster
2025-10-16 12:14

sv Pilot. Jag förstår att Arlanda Express upplägget behöver försvaras eftersom det var en skapelse av KD-ministern Mats Odell. Att SD skulle vara intresserade av annat än sänkta bensin och dieselpriser är helt nytt för mig. Kommentera gärna mitt påstående att den svenska Tidöregeringen missade tåget att investera i SAS för att stärka Arlanda. Berätta också gärna vilken effekt slopandet av flygskatten haft på ökning av resande på inrikesflyg i Sverige. Priserna till kund har höjts sedan flygskatten togs bort.

Pilot
2025-10-16 09:17

@Gullans syster

Jag jobbar idag för ett bolag som starkt ökat sin närvaro i Sverige senaste åren just pga att flygakatten tagits bort. Och alla våra flyg är nästintill fulla hela tiden och har totalt över miljontals passagerare varje år till och från Sverige.

Sen tycker jag du förövrigt ska studera lite historia samt Regeringen Carlssons och Regeringen Perssons minskningar i försvaret som får Regeringen Reinfeldt att se ut som småpengar i jämförelse.

Sen är jag så trött på att höra att SD eller KD skulle som konservativa vara emot turism från utlandet, SD lade förslaget i Riksdagen om avskaffandet av flygskatten för att öka trafiken för Guds skull, läs på lite tack

Ha en bra dag!

Gullans syster
2025-10-16 05:56

sv Till Pilot. Den stora neddragningen av försvaret gjordes av Alliansregeringen med Reinfeldt i spetsen 2006 – 2014. Allt för att kunna sänka skatterna.

Tidöregeringen ser inte sambandet mellan tillväxt och satsningar på infrastruktur. Byggandet av stambanorna för cirka 100 år sedan är de i särklass mest lönsamma investeringarna sett ur ett perspektiv på 50 år och längre. Väldigt få infrastrukturprojekt kan räknas hem på 10-15 år. Tidöregeringen menar att den bästa tillväxten skapas genom “leka affär”-upplägg eller privata monopol som Arlanda Express. Inget kan vara mer fel. En investering i SAS från svenska staten hade kunnat vara en bra bas för en stark svensk flygbolagsstruktur. Nu skrattar danskarna åt de svenska skattesänkarideologerna.

Gullans son
2025-10-15 21:41

Peter Normans utredning är strålande håller med om mycket.

Det jag tycker man dock glömmer ta upp är vad som skulle hända med Arlandabanan om den köps tillbaka. Tar Trafikverket över kan vi definitivt förvänta oss att den totalt förfallit inom 10 år.

Eller ska vi kanske låta Swedavia driva banan kanske vi får ett extra stopp på mall of Arlanda stad.
Nej ni, något statligt bolag kan ej driva detta. Subventionerade resor med A-train är nog bästa lösningen för alla och ta bort avgiften på mälartåg, SJ och pendeln.
Om 10 år blir ostlänken klar och Ryan med kompani kommer ändå flytta tillbaka till Skavsta. Lär ändå vara dem man flyger med om 10 år, såvida man inte vill flyga till Amsterdam, Paris eller Köpenhamn med Gullan och hennes flickor!

Dannii
2025-10-15 18:12

Nu säger jag inte att oppositionen hade gjort ett bättre jobb, men glöm inte att regeringen + SD också satt käppar i hjulet för nedläggningen av Bromma, en öde flygplats som blöder drygt 100 miljoner om året, enbart av symboliska skäl. Dessa pengar hade ju annars kunnat gå till att rusta upp Arlanda.

Till Pilot
2025-10-15 17:48

Nej det tror inte jag heller.
Kommande socialistiska regering kommer att ödelägga svenskt in- och utrikesflyg. Ungefär som när Försvaret försvann(!)

Gullans syster
2025-10-15 13:32

sv Pilot. Det måste vara svårt att på samma gång vara Tidösympatisör och pilot. Visserligen lite mer i plånboken tack vare sänkta privata skatter men borttagandet av flygskatten har inte gjort någon skillnad då flygbolagen inte sänkt totalpriset när flygskatten togs bort. Som Peter Norman förklarar verkar det finans ett internt problem inom Tidösamarbetet när det gäller satsningar på flyg och Arlanda. På ena sidan några partier som är mer positiva till turism och besöksnäring men stenhårt emot statliga investeringar i privata bolag och på den andra sidan ett djupt konservativt parti som helst vill slippa utländska besökare och utländska turister och därför är ointresserade att satsa på flyget.

Nya investeringar i infrastruktur och statligt ägande i trafikslag gynnar samtliga trafikslag som flyg, tåg och kollektivtrafik. Dessa satsningar behövs och då inte nödvändigtvis i en privat “leka affär”-kultur som Arlanda Express och BRA. Danska , franska, finländska, portugisiska, spanska och holländska staterna är delägare i nationella flygbolag. Jag tror att sossarna är svaret eftersom de (även med MP:s goda minne) kan och vill satsa på alla trafikslagen för att uppnå bästa resultat för Sverige.
Fortsatta regeringsår för Tidösamarbetet blir ett stort mörker för infrastrukturen.

Johansson
2025-10-15 12:52

# Pilot.

Håller med, det blir INTE bättre om det blir regimskifte nästa år.
Men nuvarande regering har gjort alldeles för lite för flyget, det är ju helt uppenbart. Och Arlanda är navet i Sverige.
Ska man klaga på att det finns större problem än Arlanda i Sverige så stämmer det definitivt. Men detta är ett flygforum och då är det väl lämpligt att vi håller oss till det ämnet? Det finns andra forum om man vill debattera Sveriges allvarligare problem.

Pilot
2025-10-15 11:37

Vi har större problem i Sverige än Arlanda för Guds skull, denna regeringen + SD har iallafall gjort något för flyget i Sverige med att ta bort flygskatten. Tror ni på fullaste allvar att det skulle bli bättre för Sveriges flyg om S+V+MP får regeringsmakten nästa mandatperiod?

Johansson
2025-10-15 07:54

Med mindre är ett år till nästa val så kan vi nog säga att för Arlandas del och utveckling att detta blir en förlorad mandatperiod. Allt ska utredas och utredas medan konkurrerande huvudstadsflygplatser tar marknadsandelar. Inte undra på att näringslivet är oroliga. Verkar som det är svårt att förstå att Arlanda flygplats är av ett riksintresse och inte en regional fråga.
Arlanda flygplas behöver vara smidig, enkel, prisvärd och tillgänglig. Här finns det massor att göra, men dagarna verkar bara rulla på utan att något radikalt händer mer än att en massa varmluft kommer ur politikers strupar….

Sham
2025-10-14 11:50

Hej Stockholmare.
En utredning (!) till?
Jag vet inte hur många utredningar som gjorts, men åtgätden känns repetitiv och resultat förefaller bli något annat än vad som föreslagits.
Eller är detta bara en känsla jag har?

Gullans syster
2025-10-14 08:08

@Henrik. När man läser artikeln har man svårt att se – det som många här i forumet klagar på – att det skulle vara Miljöpartiets fel att flyget i Sverige stagnerar. Nuvarande regering gör det mycket bättre själva, Avsaknaden av investeringar och intresse för investeringar i infrastruktur relaterad till flyg, tåg och kollektivtrafik är katastrofal hos regeringen. Mycket talar för att parallella investeringar i infrastruktur relaterad till flyg, tåg och kollektivtrafik har positiv inverkan för svenska företag, medborgare och flygbolag med relaterad verksamhet. Att diesel och bensin skall kosta “10 kr vid pumpen” och satsningen på ringleder runt Stockholm samtidigt som infrastruktur för flyg, tåg och kollektivtrafik stoppas är verkligen att kasta pengarna i sjön och historiskt bakåtsträvande.

Stockholmare
2025-10-14 07:51

Lugn, bara lugn! Regeringen har ju tillsatt en utredning om Bromma Flygplats!!!!!

Henrik
2025-10-14 06:42
Gullans syster
2025-10-13 18:57

Sv Ivar. Föreslår att du skickar dina länkar till Peter Norman (M). Det var inte jag som klagade på tågförbindelserna även om jag till 100 % håller med Peter Norman i denna fråga.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500