Skriv ut  

BRA drar upp farten inför trafikstarten

Flygnyheter, Redaktionen, den 17 mars 2021
Om åtta veckor ska BRA vara tillbaka i inrikestrafiken. Just nu pågår finslipningen av en verksamhet som inte helt har legat nere under pandemin. Inom ett par veckor startar biljettförsäljningen.

BRA
BRA
 
Den senaste tiden har BRA alltmer fokuserat på att kunna återuppta flygtrafiken före sommaren. Det handlar då om en återstart av linjetrafiken till och från Bromma. Trots de bistra tiderna har BRA haft ett par flygplan igång regelbundet, främst för uppdragsflygningar. I dagarna flög en av ATR-maskinerna hem det svenska skidlandslaget efter ett framgångsrikt VM och fick eskort av en JAS 39 Gripen ett stycke av vägen i svenskt luftrum. Över huvud taget har charterflygningar med svenska idrottslag varit en återkommande uppgift under vintern. 

Men nu är det fullt fokus på att återvända till Bromma den 12 maj med i första hand fem inrikeslinjer, de som räknas till de huvudsakliga destinationerna i flygprogrammet: Malmö, Ängelholm, Göteborg, Visby och Umeå. Det gör i sin tur att BRA även börjar synas i platsannonserna, just söker flygbolaget en Crew Planner vilket pekar på att det är allvar med den 12 maj. Samtidigt finns alltid förbehållet med att ingen idag kan förutse hur pandemin, vaccineringarna och restriktionerna utvecklar sig. 

Går det enligt planerna denna gång sätter BRA in tre ATR-72 från mitten av maj. Under sommaren tas ytterligare ett flygplan in, vilket ger kapacitet att flyga ännu fler destinationer över sommarperioden. 

När det reguljära flygprogrammet väl återupptas, möter BRA en marknad och verklighet som är både densamma men ändå olik den innan Covid-19 satte stopp för flygningarna. Framför allt är det Air Leap som tagit ett steg in på några av de traditionella BRA-linjerna. I dagsläget flyger bolaget på tre av de linjer som BRA tänker återvända till: Malmö. Ängelholm och Visby. Lägg till att SAS är kontinuerligt flyger på Malmö, Göteborg, Ängelholm och Umeå och siktar på att ta upp trafiken till Visby. Den enda konkurrenten som i dagsläget är borta på de tre tunga linjerna till Malmö. Göteborg och Umeå är Norwegian. 

Vilken ställning BRA kan ta på inrikesmarknaden när flygbolaget återvänder till inrikestrafiken avgörs i det ögonblicket som biljettförsäljningen startar om ett par veckor.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Piloter och flygvärdinnor
Skrivet av Eva, 2021-03-19 06:40:17
Så härligt att bolaget är tillbaka i luften!!
Hur kommer piloterna och flygvärdinnorna vara anställda, inte via bemanningsföretag hoppas jag? :)
Anmäl inlägget
@Kalle
Skrivet av Stockholmare, 2021-03-17 13:10:12
Jag är övertygad om att priset styr mer för gemene PAX än kunskapen om hur gamla maskiner respektive bolag har. Vem som kommer ha lägst priser återstår att se...
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Kalle, 2021-03-17 12:40:35
BRA att ett bolag med fräscha maskiner återkommer. Vem vill åka med 25-30 år gamla museimaskiner lixom...
Håller tummarna att allt går BRA! :-)
Anmäl inlägget
Två
Skrivet av Alex, 2021-03-17 10:49:27
De söker tom två Crew planners så de slår på stort
Anmäl inlägget
Underbart
Skrivet av Greta Kjos, 2021-03-17 08:26:32
Underbara nyheter! Ett väletablerat flygbolag med nya fräscha flygplan är vad som behövs på den svenska inrikesmarknaden.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev