Skriv ut  

Norwegian behöver ytterligare miljarder

Flygnyheter, Redaktionen, den 15 april 2021
Minskade skulder och avbeställda flygplan. Norwegian fortsätter rekonstruktionsarbetet och hoppas nu kunna ta in ytterligare 1,5 miljarder i investeringar.

Norwegians föreslagna räddningsplan är godkända i Norge och på Irland. En del i arbetet är att skaffa fram det kapital som behövs för att kunna kliva ur det konkursskydd som gäller just nu och åter börja verka fullt ut på marknaden. De irländska myndigheterna har krävt ett friskt kapital på minst 4,5 miljarder och det är den siffran som hela tiden varit kommunicerad.

Men nu har Norwegian själva höjt den gränsen till 6 miljarder.

– Att kapitalanskaffningen nu ändras till mellan 4,5 och 6 miljarder NOK beror på flera faktorer. Vi vill ha ett konservativt tillvägagångssätt när pandemin och reserestriktioner fortfarande skapar osäkerhet. I planeringen måste vi ta hänsyn till den osäkerheten. Vi har även tagit hänsyn till input från investerare och styrelsen, säger Norwegians koncernchef Jacob Schram i ett uttalande.

Ska Norwegian lyckas nå de summorna krävs att befintliga aktieägare ställer upp med 400 miljoner, att nya och riskvilliga investerare bidrar med 3,73 och slutligen 1,875 i hybridkapital. Enligt ledningen för flygbolaget är summan nu på väg att uppnås sedan några nyckelpersoner satsat pengar i det nya Norwegian. Samtidigt pågår minskningen av den tidigare tunga skuldbördan.

– Skulden kommer att ha minskat med mellan 62 och 65 miljarder NOK sedan slutet av 2019 och vi har avbeställt flygplansbeställningar till ett värde av 85 miljarder NOK. Den sammanlagda skulden kommer därmed vara mellan 16 och 20 miljarder NOK, varav 6–7 miljarder NOK är relaterat till flygplansflottan, säger finansdirektören Geir Karlsen. 
De två har sedan förra året arbetat hårt på att få Norwegian på fötter och menar nu att det är på väg att lyckas.

– Det nya Norwegian som vi skapar – med en förenklad organisation och driftsmodell – kommer vara betydligt mer konkurrenskraftigt än tidigare. Det gäller både jämfört med var vi befann oss innan pandemin slog till med tanke på den konkurrens inom flyget som vi ser framför oss, säger Jacob Schram.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Återkommande rubrik
Skrivet av Flygare, 2021-04-19 09:47:59
Norwegian behöver fler miljarder, igen och igen och igen
Anmäl inlägget
Varför?
Skrivet av @flygare, 2021-04-15 22:24:26
Fast ett bolag som Flyr har ju heller inga tillgångar?
Jag väljer att titta på vem som styr bolagen. Norwegian har nu riktiga proffs. Flyr styrs av de gamla amatörerna som skapade Norwegians problem.
Anmäl inlägget
Dålig investering
Skrivet av Calle, 2021-04-15 22:21:34
De som har fordringar på Norweigan och blir erbjudna aktier kan jag till viss del förstå men att gå in med kapital i ett så pass misskött bolag så finns det bättre alternativ. Om man vill bli avled pengar så är någon hjälporganisation bättre
Anmäl inlägget
Varför
Skrivet av Flygare, 2021-04-15 09:35:19
investera i ett fortfarande kraftigt skuldsatt bolag, när ett liknande bolag utan stora skulder, Flyr, finns att investera i.
Om man nu är så benägen att bli av med sina pengar....
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev