Ryanair är ingen nykomling i Skellefteå, åren 2011 – 2015 fanns två linjer, till Girona och Stansted. Men när flygbolaget nu återvänder är det med en inrikeslinje till Arlanda. Den ingår i den stora satsning som Ryanair gör på Sverige och den nya basen på Arlanda.
- Ryanair fortsätter vår satsning på att återuppbygga den svenska flyg- och tyristbranschen. I och med att vi tar emot 55 nya Boeing B737-8200, ett ”gamechangerflygplan” nu i vinter, kan vi med glädje presentera en ny inrikeslinje från Arlanda till Skellefteå, säger Jason McGuinnes, kommersiell chef hos Ryanair i ett uttalande.
Trafikstart blir den 3 december med i inledningsskedet två avgångar i veckan, på måndagar och fredagar. Det är alltså inte en tidtabell med sikte på helgresenärer utan mer anpassad till jobbpendlande till och från de stora industrietableringar som nu pågår i Skellefteå.
I och med att Ryanair nu tar ett steg in på sträckan ökar konkurrensen till tre flygbolag. SAS var tidigare ensamma och under sommaren har även BRA flugit till Skellefteå. Den linjen lanserades som en sommarrutt och skulle avslutas i slutet av september. Av allt att döma fortsätter dock BRA att flyga på Skellefteå ytterligare ett par månader eftersom linjen finns med i bokningssystemet även efter september.
Skellefteå blir Ryanairs 23:e linje från den nya basen på Arlanda:
Göteborg
Malmö
Skellefteå
Alicante
Banja Luka
Barcelona
Bologna
Bryssel
Gdansk
Karlsruhe
Kaunas
Kraków
Liverpool
London (Stansted)
Málaga
Milano
Nis
Riga
Tallinn
Thessaloniki
Warszawa
Wien
Det finns 10 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Lata
Skrivet av Att. thomas, 2021-09-19 19:14:12
När det gäller Ryanair så gäller din biljett enbart punkt till punkt.
Du tar således risken att förlora det du betalt för den fortsatta resan om någon försening uppstår. Eftersom det är två punkt till punkt biljetter betraktar RYR det som att du inte kommit i tid till din anslutning och resan är förlorad. Det kanske också var sista flygningen för de närmaste 4-5 dagarna.
Många är godtrogna, det är också de som lätt förlorar pengar.
|
|
Malmö
Skrivet av kalle, 2021-09-19 18:21:05
Jag flyger endast med sas spelar ingen roll vad det kostar. Jag undviker banantransport, jag tar hellre bilen.
|
|
SAS måste ändra sitt prissättnings system
Skrivet av thomas, 2021-09-18 10:38:43
Genomgående bagage är för lata Det är väl bättre att bara flyga med handbagage gå över till nästa gate måste man göra ändå i båda fallen Nu när tre stora lågprisbolag trafikerar ARN får SAS det svårt att konkurrera, bolaget har bara ett alternativ dra ner kostnader kopiera Ryan Wizz Easy etc. flygpris modell Jan Carlzon körde ju 100 lappen redan på 70 talet, SAS titta på er historia.
|
|
Haverier
Skrivet av Åke, 2021-09-18 07:37:05
Visst var det väl Boeing MAX som kraschade ett par gånger?
|
|
ehrmantrout
Skrivet av pf, 2021-09-17 19:46:33
Ryanair har neppe gjennomgående priser, eller egen "Interlining" av bagasje; GOT-ARN-norra Sverige.
|
|
Got
Skrivet av Gh, 2021-09-17 18:40:34
Kan Ryanair öppna linjer från GOT till Luleå Umeå ?
|
|
Umeå
Skrivet av Hondendär, 2021-09-17 16:56:10
Flyger inte BRA till Umeå mig på dagen?
|
|
inrikes.
Skrivet av ehrmantrout, 2021-09-17 14:50:30
Kiruna , östersund , Luleå , umeå mitt på dagen vore nåt ? Göteborg behöver fler frekvenser och bra anslutning ARN för vidare färd mot norra Sverige !
|
|
Den 23 saknas…
Skrivet av Airbus380, 2021-09-17 12:13:26
… till Cph
|
|
Boeing 737 MAX !!
Skrivet av Better safe than SORRY!, 2021-09-17 11:36:18
Boeing B737-8200, ett ”gamechangerflygplan” enligt artikeln. Det är alltså:
Boeing 737 MAX
Som RYR tänker utöka verksamheten med så att alla förstår vad de skriver!
|
|