
Fyra plattformar i framtidens SAS
Publicerad den 30 september 2021Kommentarer
Jag som är pilot själv skäms över hur min förening agerar. Fungerade förr men nu måste vi vara öppna för att yttre faktorer ser annorlunda ut och kan inte längre bara använda stämningar och strejker mot vår abetsgivare bara för att de gör det de måste för att bolaget skall överleva! WAKE UP
Haha ni som skriver att kvarvarande piloter på SAS är nöjda och har det bra är verkligen inte insatta.
Varför dock strejka, det som händer har ju ingenting med kvarvarende SAS pioter att göra. Det vore oerhört korkat att strejka nu.
Pladder, Det här stinker Rickard Gustafson, inget annat.
Varför strejka? De som är kvar idag sitter ju i orubbat bo. Ingen är så korkad att man sågar den gren man sitter på för andra grenar i andra träd!
Hoppas dock att denna klikskap även gäller facken!
Det lutar nog åt en strejk. Vinna eller försvinna.
Nu skall och måste man ta tillbaka ledningen och styrningen av bolaget från facken. Vill facken fortsätta i 50 år gamla spår så tvingas man lägga helt enkelt lägga ner bolaget. Detta är förutsättningarna och verkligheten vare sig man är pilot eller något annat i SAS eller ett annat bolag.
Betyder inte det att man behöver 3 olika organisationer med nominated postholders mm?
Blir det i så fall billigare och bättre med SAS link och bara 6 maskiner i flottan?
Om SAS vill dela upp sin produktion i olika plattformar är ett beslut för ledningen.
MEN… att sparka ca 600 piloter och säga “ni får söka jobben som alla andra” och inte hedra återanställningsavtal luktar riktigt illa.
Gör om, Gör rätt! Ta hand om personalen!
Förstår inte hur man kan spara pengar genom att behöva betala för tre olika AOC med tillkommande kostnader för den personal som behövs för att få just ett AOC? Skulle inte bli förvånad om man i slutändan ändrar tillbaka till ett bolag. Tror också att kunderna känner större förtroende för bolaget om man inte håller på och hasslar för mycket.
Tredje pilotstrejken inom kort hos SAS då till våren?
Låter som en dansk ide med massa bolag med egen redovisning och egna administrationer som SAS konsortiet ska stå för kostnaderna för. Nu precis när Ryanair och Wizz brakar in. En annan lösning är att flyga så stora narrowbodies som möjligt, med så lång räckvidd som möjligt på så många stora rutter som möjligt och köpa in allt smått under 180 pax. SAS som launch customer på A322neo?
Det är ju lite lätt virrigt på SAS. Flygplanstyp i sig är väl kanske intressant. Men först måste väl SAS komma fram till vilken marknad man skall ha och hur man nu skall komma dit. Affärsresenärer lär ju bli färre. Semesterflygande familjer, verkar ju komma tillbaka snabbare. Vilka satsar SAS på å serva ?
Å hur får man till det lönsamt ? De är en inte helt lätt ekvation som SAS har, trots en stark domestik Skandinavisk närvaro-
Smutsigt och cyniskt av SAS!
Är inte detta ett bevis på att hela satsningen på enhetlig Airbusflotta var fel, de maskinerna är för stora men underleverantörer kan inte leverera rätt kapacitet.
Åh påminner mig om Scan Air, SAS Commuter, Linjeflyg och Snowflake,SAS Sverige olika namn men allt sitter liksom ihop, gemensamt blir den fina servicen ombord och det goda kaffet, detta blir spännande, små effektiva serviceenheter under SAS paraplyet.
Väldigt konstigt att försvara SAS när bolaget tagit emot miljarder i skattemedel samtidigt som man sparkar personal och dessutom inte håller sina delar av avtalet med återanställning etc. Det är mkt ”riv Bromma” och ”anpassa sig till verkligheten”-folk som skriver. Att anställa allt annat än svenska arbetstagare verkar vara modellen. Men vem ska då betala när bolagen behöver hjälp, inga arbeten, inga skattemedel att slösa på bolag som inte verkar klara sig på egna fötter.
Det finns ingen likhet med vad SAS och svenska industrin gör. Om Sandvik utnyttjade pandemin till att säga upp hälften av sin personal och sen erbjuda dem året efter att söka om sina jobb till sämre villkor och bli anställda av ett bemanningsföretag istället, hade det blivit massprotester och facken hade blivit ursinniga. Med den mycket större makt som t.ex. Unionen än SPF har så hade de säkerligen lyckats stoppa en sådan plan.
Enkel lösning;
ALLA piloter på SAS lägger ner arbetet så bolaget stannar. Så löser sig detta snabbt.
Är strejken felaktig så får SAS dra fackföreningarna till arbetsdomstolen och SPG kan bara svara med att lägga sin förening i konkurs och starta en ny.
Under rådande pandemi och kommande konkurrens situation kopplat till pilotföreningarnas oförmåga att se verkligheten, är detta en helt rätt lösning. Alternativet att fortsatt dansa efter föreningarnas gamla syn leder bara till konkurs. Kan förstå att det svider men ju snabbare man anpassar sig desto bättre blir det. Alterntivt kan man ju söks till Eurowings eller Ryanair om man inte gillar läget.
Ordföranden för SPF verkara vara verklighetsfrånvarande. Att SAS skulle “bryta mot lagen” när de gör som alla svenska, norska,och danska börsbolag som flyttar produktion av varor och tjänster mellan olika länder och produktionsplattformar. i SPF:s ögon skall IKEA, Sandvik och AstraZeneca omedelbart flytta tillbaka all produktion till Sverige annars “bryter se mot lagen”. Kanske den lag som SPF talar om är deras egen?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten