Skriv ut  

Fyra plattformar i framtidens SAS

Flygnyheter, Redaktionen, den 30 september 2021
Fyra olika enheter. SAS delar nu upp verksamheten där de nya Embraer-maskinerna bildar en av fyra produktionsplattformarna. Det är en nyhet som redan lett till hård kritik.

Pandemin har ändrat människors resmönster och SAS måste vara ett flexibelt flygbolag med kraft att följa med i de förändringarna.

Det är andemeningen i den nya organisation som nu håller på att växa fram där SAS ska skapa fyra olika produktionsplattformar med tre olika AOC. 

SAS Link
Helt nytt dotterbolag där de sex nya Embraer E195 placeras. Är det som tidigare kallats ”mid-size”och ska kunna vara i luften under första halvåret 2022. Bas blir i Köpenhamn som ska ta över en del av den trafik som i dagsläget flygs av den minskande Boeingflottan. Lite oklart hur verksamheten utvecklas eftersom det finns uppgifter om att Embraer-maskinerna är en temporär lösning av kapacitetsbehovet.

SAS Connect
Det tidigare SAS Irland med bland annat trafik till och från London och en kort tid även Malaga. Får från den 1 januari nytt namn och en flotta med A320-maskiner i ett första skede baserade i Köpenhamn och på sikt även i Stockholm och Oslo.

”SAS underleverantör”
Fristående verksamhet där samtliga wet-leasade underleverantörer samlas, i dagsläget Cityjet och Xfly/Nordic.

SAS Scandinavia
De tre övriga enheterna har ”Stora SAS” eller SAS Scandinavia som paraply, men tillväxten sker inte här utan i de olika delarna. De olika verksamheterna ska inte marknadsföras under respektive namn utan all kommunikation lyder under SAS.
SAS har vid ett par tidigare tillfällen delat upp verksamheten på olika produktionsenheter, främst i SAS Commuter som flög åren 1984 – 2004. Under de åren fanns en rad mindre delar, bland annat Eurolink, Northlink, Swelink beroende på var verksamheten hörde hemma geografiskt. Flottan bestod av Fokker F27, Fokker 50, Saab20000 och till slut också den olycksdrabbade Dash Q400. Ett annat försök var Snowflake som skulle bli en egen lågkostnadsenhet inom SAS men avvecklades redan efter ett år, ungefär samtidigt som SAS Commuter lades ner. 

De nya planerna har, trots att de inte officiellt har presenterats, dragit på sig kritik från bland annat det samlade pilotfacket, SAS Pilot Group, SPG. De menar att åtgärderna till del är ett sätt att undgå kravet på att återanställa de piloter som permitterats under pandemin. Kritiken har också riktat in sig på att de olika enheterna kan komma att konkurrera med varandra i ambitionen att hålla nere lönerna. Redan nu är tonläget högt och SPG talar om att eventuellt stämma flygbolaget. Martin Lindgren är ordförande i SAS-sektionen för SPF:

- Vi menar att SAS bryter mot partsmodellen i arbetslivet. De respekterar inte ingångna avtal och inte heller överenskommelsen om att de tidigare uppsagda ska få komma tillbaka när verksamheten återhämtar sig. Vi menar att SAS bryter mot både ingångna avtal och lagen, säger han till dn.no.
Det är en beskrivning av situationen som SAS inte håller med om och menar att de genomförda ändringarna håller sig inom ramarna för de kollektivavtal som gäller.



Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dags att ta avstånd
Skrivet av Ebbe, 2021-10-04 10:16:44
Jag som är pilot själv skäms över hur min förening agerar. Fungerade förr men nu måste vi vara öppna för att yttre faktorer ser annorlunda ut och kan inte längre bara använda stämningar och strejker mot vår abetsgivare bara för att de gör det de måste för att bolaget skall överleva! WAKE UP
Anmäl inlägget
Nöjda?
Skrivet av Toast Ruben, 2021-10-03 22:21:22
Haha ni som skriver att kvarvarande piloter på SAS är nöjda och har det bra är verkligen inte insatta.
Anmäl inlägget
Strejk?
Skrivet av @Sarek, 2021-10-03 12:51:13
Varför dock strejka, det som händer har ju ingenting med kvarvarende SAS pioter att göra. Det vore oerhört korkat att strejka nu.
Anmäl inlägget
Jasså
Skrivet av @Mr €, 2021-10-03 09:43:59
Pladder, Det här stinker Rickard Gustafson, inget annat.
Anmäl inlägget
Ingen strejk
Skrivet av Bess, 2021-10-01 12:15:24
Varför strejka? De som är kvar idag sitter ju i orubbat bo. Ingen är så korkad att man sågar den gren man sitter på för andra grenar i andra träd!
Hoppas dock att denna klikskap även gäller facken!
Anmäl inlägget
Strajk
Skrivet av Sarek, 2021-10-01 10:39:18
Det lutar nog åt en strejk. Vinna eller försvinna.
Anmäl inlägget
NU
Skrivet av Appe, 2021-10-01 07:49:42
Nu skall och måste man ta tillbaka ledningen och styrningen av bolaget från facken. Vill facken fortsätta i 50 år gamla spår så tvingas man lägga helt enkelt lägga ner bolaget. Detta är förutsättningarna och verkligheten vare sig man är pilot eller något annat i SAS eller ett annat bolag.
Anmäl inlägget
3 Olika AOC
Skrivet av Arne Anka, 2021-10-01 06:50:45
Betyder inte det att man behöver 3 olika organisationer med nominated postholders mm?
Blir det i så fall billigare och bättre med SAS link och bara 6 maskiner i flottan?
Anmäl inlägget
Luktar illa
Skrivet av OO, 2021-09-30 23:11:50
Om SAS vill dela upp sin produktion i olika plattformar är ett beslut för ledningen.

MEN... att sparka ca 600 piloter och säga "ni får söka jobben som alla andra" och inte hedra återanställningsavtal luktar riktigt illa.

Gör om, Gör rätt! Ta hand om personalen!
Anmäl inlägget
Spara pengar
Skrivet av Fundersam, 2021-09-30 22:21:43
Förstår inte hur man kan spara pengar genom att behöva betala för tre olika AOC med tillkommande kostnader för den personal som behövs för att få just ett AOC? Skulle inte bli förvånad om man i slutändan ändrar tillbaka till ett bolag. Tror också att kunderna känner större förtroende för bolaget om man inte håller på och hasslar för mycket.
Anmäl inlägget
Luktar strejk
Skrivet av Tim, 2021-09-30 19:01:15
Tredje pilotstrejken inom kort hos SAS då till våren?
Anmäl inlägget
SAS och flygplanstyper med egna bolag
Skrivet av Mr €, 2021-09-30 18:16:35
Låter som en dansk ide med massa bolag med egen redovisning och egna administrationer som SAS konsortiet ska stå för kostnaderna för. Nu precis när Ryanair och Wizz brakar in. En annan lösning är att flyga så stora narrowbodies som möjligt, med så lång räckvidd som möjligt på så många stora rutter som möjligt och köpa in allt smått under 180 pax. SAS som launch customer på A322neo?
Anmäl inlägget
Ang. feltänkt
Skrivet av Åke B, 2021-09-30 17:14:28
Det är ju lite lätt virrigt på SAS. Flygplanstyp i sig är väl kanske intressant. Men först måste väl SAS komma fram till vilken marknad man skall ha och hur man nu skall komma dit. Affärsresenärer lär ju bli färre. Semesterflygande familjer, verkar ju komma tillbaka snabbare. Vilka satsar SAS på å serva ?
Å hur får man till det lönsamt ? De är en inte helt lätt ekvation som SAS har, trots en stark domestik Skandinavisk närvaro-
Anmäl inlägget
...
Skrivet av Sam, 2021-09-30 15:05:15
Smutsigt och cyniskt av SAS!
Anmäl inlägget
Feltänkt
Skrivet av Jeff, 2021-09-30 11:56:24
Är inte detta ett bevis på att hela satsningen på enhetlig Airbusflotta var fel, de maskinerna är för stora men underleverantörer kan inte leverera rätt kapacitet.
Anmäl inlägget
Cirkeln är sluten
Skrivet av GullanPurser&ProduktionsExpert, 2021-09-30 11:44:13
Åh påminner mig om Scan Air, SAS Commuter, Linjeflyg och Snowflake,SAS Sverige olika namn men allt sitter liksom ihop, gemensamt blir den fina servicen ombord och det goda kaffet, detta blir spännande, små effektiva serviceenheter under SAS paraplyet.
Anmäl inlägget
Vilka skriver här?
Skrivet av Xxx, 2021-09-30 11:36:50
Väldigt konstigt att försvara SAS när bolaget tagit emot miljarder i skattemedel samtidigt som man sparkar personal och dessutom inte håller sina delar av avtalet med återanställning etc. Det är mkt ”riv Bromma” och ”anpassa sig till verkligheten”-folk som skriver. Att anställa allt annat än svenska arbetstagare verkar vara modellen. Men vem ska då betala när bolagen behöver hjälp, inga arbeten, inga skattemedel att slösa på bolag som inte verkar klara sig på egna fötter.
Anmäl inlägget
Bullshit
Skrivet av Sv Clara, 2021-09-30 10:31:48
Det finns ingen likhet med vad SAS och svenska industrin gör. Om Sandvik utnyttjade pandemin till att säga upp hälften av sin personal och sen erbjuda dem året efter att söka om sina jobb till sämre villkor och bli anställda av ett bemanningsföretag istället, hade det blivit massprotester och facken hade blivit ursinniga. Med den mycket större makt som t.ex. Unionen än SPF har så hade de säkerligen lyckats stoppa en sådan plan.
Anmäl inlägget
Alla för en.
Skrivet av Samma mynt, 2021-09-30 09:47:36
Enkel lösning;
ALLA piloter på SAS lägger ner arbetet så bolaget stannar. Så löser sig detta snabbt.

Är strejken felaktig så får SAS dra fackföreningarna till arbetsdomstolen och SPG kan bara svara med att lägga sin förening i konkurs och starta en ny.
Anmäl inlägget
Helt rätt
Skrivet av Acer, 2021-09-30 08:25:13
Under rådande pandemi och kommande konkurrens situation kopplat till pilotföreningarnas oförmåga att se verkligheten, är detta en helt rätt lösning. Alternativet att fortsatt dansa efter föreningarnas gamla syn leder bara till konkurs. Kan förstå att det svider men ju snabbare man anpassar sig desto bättre blir det. Alterntivt kan man ju söks till Eurowings eller Ryanair om man inte gillar läget.
Anmäl inlägget
Bryter mot lagen?
Skrivet av Clara, 2021-09-30 07:55:03
Ordföranden för SPF verkara vara verklighetsfrånvarande. Att SAS skulle "bryta mot lagen" när de gör som alla svenska, norska,och danska börsbolag som flyttar produktion av varor och tjänster mellan olika länder och produktionsplattformar. i SPF:s ögon skall IKEA, Sandvik och AstraZeneca omedelbart flytta tillbaka all produktion till Sverige annars "bryter se mot lagen". Kanske den lag som SPF talar om är deras egen?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn