Flyget återhämtar sig snabbt
Publicerad den 5 november 2021Kommentarer
Att fylla flygen är och har aldrig varit något problem sen den värsta Corona lagt sig. Problemet är vad folk är villig att betala och vilka priser bolagen kan ta
Bara för att ta ett exempel från verkligheten – Istället för att ha flera personer på plats för service/felsökning/underhåll så kommer det företag jag jobbar på satsa på digitala lösningar med färre personer på plats och fler som kan arbeta på distans.
Tydligt att du står utanför arbetsmarknaden. Alla större företag pratar digitala möten och mycket mindre tjänsteresor. Vissa möte kommer fortsättningsvis vara fysiska med många kommer ersättas med digitala
Att kalla Lufthansas VD Carsten Spohr och SAS förre VD Rickard Gustafsson för “den nya vänstern” är det senaste av nonsens och fake news från piloterna och deras talespersoner. Läs på och se att det var Carsten Spohr som använde detta uttryck först och att flera flygbolags-VD har anammat uttrycket.
Så fort konkurrenterna börjar resa till kunderna och det ska ramavtals osv kommer även affärsresandet ta fart. Lufthansa upplever ett väldigt starkt efterfrågan på affärsresande. SAS prognos kan vara felaktig.
Jasså, det är så din åsikt.
Näringslivet har stort behov av resande, träffa kunder och samarbetspartners på riktigt. Teams och Zoom har stora brister när det gäller att uppbygga relationer til kunder och partners. Virtuella kan vara bra inom den egna organisationen, inte mycket annat.
Det var ett märkligt virus som slog till. Helt plötsligt slutar man med fysiska möten? Flygtrafiken är raskt tillbaks och kommer att vida överstiga volymerna innan viruset. Fysiska affärsmöten är mycket viktigt för att nå bra försäljningsresultat och ömsesidigt förtroende i affärer. Viruset är bara ett hack i kurvan. Kraftigt ökat flyg är de NYA NORMALA för att använda ett modeuttryck från vänstern.
Det nya normala kommer att bli en återgång till 80 -90 % av fritidstrafiken i 2023 och en nästan halverad affärsresetrafik. Inget seriöst företag eller organisation kommer att tillåta endagsresor för endagsmöten för sina anställda.
Är det SAS som driver ökningen eller är det de många nyetableringarna som är de bolag som framförallt står i framkanten?
Nja, tror inte att höstlovet gör denna ökning. Troligen kommer antalet resenärer öka succesivt hela tiden, det kommer inte bli nån “flygtrafiken efter pandemin-effekt” Det kommer bli precis som innan, vänta å se.
Det är nog till stor del en höstlovs effekt vi ser i siffrorna
Hur många resenärer hade på Göteborg Landvetter den 29e oktober?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten