TAM
Efterfrågan på fraktkapacitet har inte stillats det senaste året. Det har bland andra Airbus dragit nytta av i och med lanseringen av A350 i fraktutförande. Men även i den mindre skalan ökar behovet. I januari förra året levererade Täby Air Maintenance företagets första Saab 340 ombyggd till fraktversion. Den följdes ett par månader senare av ytterligare en som svar på den ökande efterfrågan på fraktkapacitet i spåren efter pandemin. Sedan dess har det fortsatt och TAM har under förra året byggt om ett stort antal Saab 340 till fraktmaskiner.
Nu är även en första Saab 2000 inne för att konverteras till fraktmaskin. Det är leasingföretaget Jetstream Aviation Capital i Miami som beställt flygplanet. Enligt planerna ska flygplanet var ombyggt i början av nästa år och redan i mars även ha fått godkännande av EASA och FAA.
- Med de erfarenheter vi har efter att ha konverterat dussintal Saab 340 passagerarmaskiner till fraktutförande, är vi övertygade om att vi klarar utmaningarna att certifiera och konvertera det här större flygplanet, säger Pär Gulle, vd för TAM i ett uttalande.
Som fraktmaskin har Saab 2000 en volym på drygt 55 kubikmeter. I kabinen finns plats för sex laststationer som tillsammans med den övriga lastutrymmen i flygplanet ger en maximal fraktkapacitet på 6 622 kilo.
- Saab 2000 i fraktversion ger regionala fraktbolag den överlägset bästa kapaciteten på marknaden, säger Donald Kamenz på Jettstream Aviation Capital.