Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Var går gränsen mellan Kastrup och Arlanda?

Tråden startades av Professorn

Vilka svenskar väljer Köpenhamns flygplats framför Stockholm Arlanda?
Väljer t.ex. bosatta i Jönköping att flyga från Köpenhamn? Skåningar väljer givetvis Köpenhamn, men hur långt norr kommer vi innan Arlanda blir det självklara alternativet?

Visste ni att Danmark tillhör de mest tätbefolkade länderna i Europa.
Med drygt 5 980 000 invånare har danmark 141 invånare per kvadratkilometer.
Sverige med sina 10 600 000 invånare har 24 invånare per kvadratkilometer.

Jag skulle nog säga att Danmark har lite bättre förutsättningar att bygga ett kraftfullt nav med bättre uppsamling och mycket bättre geografisk placering.

Publicerad den 2025-02-14 08:58
Skriv ett svar
Antal svar: 21

svar

Gullans make
2025-02-20 10:50

Såsom man läser så kan man tro att GOT kan bli eventuellt en större flygplats med fler utbud och attraktivare läge än ARN i framtiden om tåget förbinder sig också som station därute. Syftar på invånarantalet som upptagningsområde i synnerhet. Om CPH har 6 mille och norra tyskland också i upptagningsområde då är ARN ganska körd om de inte får in konstgjord andning av staten med subventioner osv. Skulle hellre dra till GOT om de hade större utbud med tanke på distans osv än CPH eller problembarnet ARN. CPH över ARN alla dagar i veckan.

aerodromutvecklaren
2025-02-19 20:28

Kamrern,
Jag är delvis enig, men läget är sådant att det otillfredsställande utbudet på Arlanda gör att man måste förlita sig på utländska nav. Då är det smidigare att flyga direkt från Kastrup, än att åka till Arlanda och därifrån ta flyget till ett annat nav och transferera.

Kamrern
2025-02-19 10:55

Ni som åker till Köpenhamn för att flyga till en destination i Sverige är inte solidarisk med Sverige!

Jag tycker man skall stödja det land man bor i.
Det blir inte bättre om man skickar sina pengar utomlands när det inte är nödvändigt.

Sedan klagar man på Sverige?

Exgöten
2025-02-19 08:09

@Long haul

Ca 25% av Sveriges befolkning bor norr om Arlanda. ca 75% av Sveriges befolkning bor söder om Arlanda.

Det bor fler i Region Skåne än i hela Norrland (Regionerna Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Gävleborg)

@Long haul
2025-02-18 23:14

Hur kan fler ha närmare till CPH än ARN, om det är 4 miljoner som har närmast till CPH? Då har väl 6 miljoner närmast till ARN, av 10 miljoner invånare.

Många som hatar Arlanda här men Sverige är geografiskt stort och Köpenhamn ligger helt i ena ändan och har nästan inga anslutningar till svenska regionalflygplatser. Glöm inte att Sverige innefattar även bl.a. Norrland med drygt en miljon invånare på en yta stor som 6 st Danmark, och att över 4 miljoner bor inom 2 timmar från Stockholm.

Hurtig
2025-02-18 17:42

En dröm hade ju varit en ny flygplats i Södertälje-området som tar över Arlanda, närmare Stockholm och närmare södra Sverige, med connection till SJ. Landvetter har potential om flygplatsen hade fler förbindelser med tåg & flyg, skulle kunna funka som i Schweiz med Zürich och Genève. Ser bara fördelar med det faktiskt.

s018cn
2025-02-18 16:29

Finns en väldigt praktiskt SL-buss från Bålsta direkt till terminalerna på ARN. Tar en timma och passar bra med tåg som kommer från Göteborg via Örebro och Västerås. När jag flyger så kollar jag alltid hur bra det funkar med denna linje. Allt beror ju oftast på flygpriset samt flygbolag, och för min del i Västergötland är både GOT, ARN och CPH nästan likvärdiga.

Exgöte
2025-02-18 11:43

När jag bodde i Linköping så valde jag LPI>NRK>NYO>ARN>CPH>GOT

Varför ARN före CPH? Det tar visserligen ungefär lika lång tid att åka tåg Lp-Arnc som Lp-DK.cph Men Det går betydligt fler förbindelser och är mindre känsligt för förseningar om man åker via Arlanda.

fd BT
2025-02-18 10:22

När jag pendlande till Riga från Jönköping var CPH ett givet val när inte GOT passade. Hade troligen varit fallet om jag bott så högt upp som Skövde också pga hur lätt det är att ta sig med tåg. Pris/tid/flygplatsmässigt överlägsen ARN – Skandinaviens sämsta flygplats alla kategorier.

@@Hakaol
2025-02-18 08:52

Det skiljer ju bara en timme att ta tåget till Kastrup från Linköping mot att åka till Stockholm.
För Östgötar och boenden i norra Småland och Kalmar är den naturliga prioordningen enligt följande:
1) LPI
2) CPH
3) ARN/Övriga flygplatser

aerodromutvecklaren
2025-02-16 11:33

Öresundstågen spelar också viss roll för vilken flygplats man väljer, särskilt om man bor på samma avstånd från Landvetter respektive Kastrup. Gränsen mellan Kastrup och Arlanda går i vart fall norr/nordöster om mina hemtrakter, västra Småland på dess mellersta latitud. Skulle tro att den är en diagonal linje ungefär från Oskarshamn till Jönköping.

Exile
2025-02-16 06:52

Kastrup brukar ju räkna halva Europa som sitt upptagningsområde. Men i själva verket är det väl typ i Södra Småland, Södra Halland där gränsen går. De som åker på charter en gång om året kanske ör beredda att pendla lite längre, men de är kanske inte de viktigaste kunderna för en flygplats.

Kan av erfaranhet säga att företagen i Norra Halland använder Landvetter och inte Kastrup.

Man kan väl gissa att när staten till slut får tummen ur röven och bygger Götalandsbanan via Landvetter flygplats så kommer väl fler åt Smålandshållet att kolla emot Gbg-Landvetter. Just nu suger det för de flesta på de orterna då en tre timmars tågresa till Kastrup är mindre roligt. Morgonflyg tex kan man ju direkt glömma så affärstrafik, well den går via matarlinjer och de är ju oftast till Arlanda.

@Hakaol
2025-02-15 15:51

Vad får dig att välja Köpenhamns flygplats före Arlanda när du tar tåget?

GBG
2025-02-15 15:34

Jag nyttjar aldrig ARN , finns ingen anledning till detta.
Från GOT klmmer man lätt till CPH , Tåg är inget alternativ för mig . Jag kan flyga till CPH på en dryg halvtimme. Till ARN är det nästan en timme, tillen flygplats med väsentligt sämre utbud än CPH

@Long Haul
2025-02-14 20:53

för att inte nämna alla nord-Tyskar (typ 7 mil) som väljer Kastrup, snart är ju Fehmern-bält färdig också, sedan får man ju inte glömma att ju fler förbindelser en flygplats har desto fler lockar den till sig.
Med denna infrastruktur är ARN rökt tyvärr, finns ingen flygskatt eller liknande som kan vända det.

Hakaol
2025-02-14 13:15

Bor i Linköping om jag ska ta tåget så väljer jag att åka till Köpenhamns flygplats

Long haul
2025-02-14 12:53

När det gäller flygbolag där svenskar endast kan välja mellan ARN eller CPH, så som Thai, Emirates, Qatar, Pegasus (SAW), Air China, osv. är det ganska många fler som har närmare/enklare till CPH än ARN. Bland annat Göteborg (avstånd samt direkttåg till Terminal 3) och Jönköping (avstånd).

Vad kan det vara? 4 miljoner svenskar? Lägg till 6 miljoner danskar och man börjar förstå varför exempelvis Etihad, Singapore, Air India, Egyptair osv. flyger till CPH men inte ARN.

08-träsket
2025-02-14 09:31

Jag tror att den psykologiska gränsen går vid rastplatsen i Ödeshög E4:an. Mer en så ger jag inte Stockholmarna.

FC SZS
2025-02-14 08:48

Danmark är långt ifrån det mest tätbefolkade landet i Europa… Nederländerna har 544 invånare per kvkm.

Befolkningsunderlaget för Kastrup jämfört med Arlanda beror framförallt på hur man räknar – inom två timmars bil/tågresa vinner Kastrup men inkluderas t.ex. inrikes anslutningar (som ju oftast inte har något realistiskt alternativ, dvs från Luleå kan man nästan inte undvika att åka via Arlanda) så har Arlanda större underlag osv. Man kan få valfritt resultat genom att anpassa beräkningen – men oavsett så är skillnaden inte jättestor. För övrigt lär Jönköpingsborna i första hand välja Landvetter, som säkerligen täcker upp för majoriteten av deras behov av flygresor.

Göteborg VIA
2025-02-14 08:45

Jag kan tycka att Göteborgarna är lite förpassade till Landvetters utbud när de ska välja bekväma flygresor med bra destinationer om de inte flyger via.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500