Skriv ut  

Heart Aerospace och Åland satsar på eldrivet flyg

Flygnyheter, Redaktionen, den 27 mars 2023
En ögrupp mitt emellan Sverige och Finland. Det är en perfekt plats för att utveckla det regionala elflyget. Det menar landskapsregeringen på Åland som nu inleder ett samarbete med Heart Aerospace.

Heart Aerospace
Heart Aerospace
 
Det är de kort regionala flyglinjerna som i ett första skede ska kunna flygas med eldrivna flygplan. I Sverige har det bland annat talats om Bromma – Visby tillsammans med en rad kortare linjer längre norrut. Det kan också öppna möjligheten att flyga på tvären i Sverige, istället för som idag när merparten av flygtrafiken går i nord-sydlig riktning och tvärtom. Nu har Åland, med liknande förutsättningar som Gotland, inlett ett samarbete med Heart Aerospace för att utveckla möjligheterna att införa eldriven flygtrafik till och från ögruppen.

I dagsläget har flygplatsen i Mariehamn trafik till Arlanda som flygs av Amapola, en sträcka på 150 kilometer och till Åbo och Helsingfors där Finnair står för flygningarna på cirka 300 kilometer. Alla de tre destinationerna ligger inom ramen för räckvidden hos ES-30, Hearts regionala elhybridmaskin, den nya, större maskinen som presenterades i september med 30 stolar ombord och har kapacitet att flyga 200 kilometer uteslutande på el och 400 kilometer med hybriddrift. Minskas antalet passagerare ombord till 25 ökar räckvidden till 800 kilometer.

- Överenskommelsen är ett tydligt steg framåt i utvecklingen av ES-30 och ger oss möjlighet att stötta arbetet på utsläppsfri flygtrafik från Åland, säger Simon Newitt, chief commercial officer på Heart Aerospace.  

Åland har i dagsläget ett växande antal invånare som nu passerat 30 000 och kan även visa på cirka 2 800 företag vilket ställer krav på goda flygförbindelser vid sidan av färjetrafiken. Åren innan pandemin hade flygplatsen i Mariehamn runt 60 000 årliga passagerare, en siffra som inte har återkommit än. Förra året flög 26 600 personer till ögruppen.
- Vi är ett ösamhälle och flygförbindelser är viktiga för tillgängligheten och lika viktig är miljön. Därför är bullerfri, elektriska flygningar med noll utsläpp mycket intressant, säger Ålands handelsminister Fredrik Karlström. 
Enligt planerna ska den första den första ES-30 börja flyga i kommersiell trafik under 2028.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Liten chans
Skrivet av JN, 2023-03-28 10:29:36
Håller med Stockholmare o Ali. Alla vill utveckla fosilfritt flyg men blir mer o mer förvånad/häpen över dessa överentusiastiska och delvis utopiska avsikter. Skulle Boeing e Airbus designa ett nytt flygplan blir den i bästa av världar certifierad typ 2035. Heart = INGEN track record. Studera Mitsubishi MRJ. Vad handlar dessa tidsprojektioner om, investerare? Hoppas projekten lyckas men nog är det väl ambitiöst om inte omöjligt?
Anmäl inlägget
Inte en chans
Skrivet av Stockholmare, 2023-03-28 08:42:43
Flygplanet är inte ens godkänt. Alla ska vara först med att flyga med det 2028, det är inte så att man slänger ihop ett flygplan på en kafferast, det finns inte ens en fabrik.
Anmäl inlägget
Tid
Skrivet av Ali, 2023-03-27 22:12:46
Men hur länge kan den flyga i luften? Varför anger aldrig Heart om räckvidden är utan reserver, med VFR-reserver eller med IFR-reserver (tex till ett alternativ 250 km bort)?
Och tiden för att utveckla flygplanet? ES-19 skulle ha flugit 2023; hur långt hann man bygga på det innan man insåg att det var omöjligt?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev