Den 9 februari fick SAS sin 49:e A320, en fabriksny A320neo från fabriken i Toulouse, SE-RZZ med namnet Gard Viking. Den skulle snart följas av nr 50; en A320neo som hyrs från Dragon Aviation Leasing. SAS dotterbolag SAS Connect får också sin första nya A320neo för 2024, EI-SCD Tard Viking som blir Connects nr 30 i flottan.
50 A320 hos SAS och 30 hos SAS Connect hade kunnat bilda en flotta på 80 flygplan, men nu blir det inte riktigt 80 A320 jämnt, för de första av de elva äldre A320ceo är i stället på väg ut. Fyra av dessa är 17,4 år. Tre av de äldsta A320ceo är redan tagna ur trafik och inne för underhåll innan de går vidare till Barcelonas lågprisflygbolag, det IAG-ägda Vueling, på spanskt register.
De tre som nu lämnar är OY-KAL Jon Viking, OY-KAM Randver Viking och OY-KAO Amled Viking, som samtliga hade tio år i IndiGo, innan de kom till SAS och flögs där ungefär lika många år.
Vueling har 125 flygplan av typerna A319/320/321 och 25 av dem är redan A320neo, men nu tar man alltså in fyra äldre A320, varav tre från SAS, för att förstärka innan sommaren. Samtidigt avvecklar Vueling egna, äldre A320. Två äldre, som ändå är ett år yngre än de som nu tas in från SAS, går tillbaka till sina leasingägare, som genast för över dem till Volotea, en av Vuelings rivaler på regionalmarknaden. De här röriga rockaderna blir allt vanligare i en tid av mycket försenade flygleveranser från tillverkarna.