Skriv ut  

Mer sommar-ACMI

Flygnyheter, Redaktionen, den 15 juli 2024
Finnair flyger för Qantas, Air Baltic för Lufthansa, X-fly för SAS, listan är lång. Jan Ohlsson tittar vidare på sommarens alla ACMI-avtal.

I den förra artikel om ACMI nämndes inte Finnair, som haft mycket nytta av ACMI sedan pandemin och stängningen av Sibirienkorridoren. Men i sommar är det lite mindre ACMI än tidigare. Finnair har 17 Airbus A350-900, mot SAS fyra. De är samtliga trafiksatta för Finnairs egen trafik. Där Finnair tidigare kunde köra en tur och retur med en maskin på ett dygn på flera linjer till Kina, Japan och Sydkorea behövs idag två, om man vill ha daglig trafik. Enkelturer på lite drygt nio timmar var vanliga, men tar idag 12–13 timmar. Finnair använder dessutom A350-900 på Europatrafik till London, Amsterdam och München. 
 
Vad gäller Finnairs åtta Airbus A330-300, lika många som hos SAS, flygs de mer på USA än på Asien, till exempel Chicago. Två A330 är på wet-lease hos Qantas för trafik till Bangkok respektive Singapore från Sydney. Tre A330 är i trafik mest på Doha, i samarbete med allianspartnern Qatar Airways, mest från Arlanda, Köpenhamn och Helsingfors. I fjol hade Finnair flera flygplan i sin medeldistansflotta på ACMI-jobb hos andra allianspartners, men sommaren 2024 är samtliga 15 A321, 10 A320, 5 A319, 12 ERJ190 och 12 ATR 72–500 trafiksatta på Finnairs egna linjer. I gott samarbete med finska luftfartsmyndigheter har Helsingfors-Vanda också fått en rejäl upputsning av service och snabbhet. Det rimmar väl med att Finnair skjutit upp bytet av A319/A320 och i stället satsar på helt ny kabininredning av sina plan.
 
I vår förra artikel om ACMI-trafik beskrev vi Air Baltics wet-lease till Lufthansa och Swissar, men de har även fem A220-300 i wet-lease hos Eurowings i Düsseldorf, det vill säga sammantaget 17 maskiner åt Lufthansa Group. 25 är i egen trafik och fem på översyn, främst för motorer, som gör att Carpatair gått in med två A319, ett kontrakt som löpt några somrar nu. Även Heston och Amelia flyger varsin A319320 åt Air Baltic. Air Baltics Flight Academy kör samtidigt på högtryck med snart 15 egna skolflygplan, för egna och andras behov, men inte minst för den fördubblade flotta A220-300 man beställt. 
 
På den östra flanken har X-fly ökat insatserna något för SAS, med åtta CRJ-900 avdelade för SAS, varav en fast maskin på underhåll. Den sista tillgängliga CRJ-900 de har, flyger ett sommarkontrakt för Wideröe från Bergen. Estniska NyxAir, känd för att flyga för Västflyg på Trollhättan och som tidigare leverantör till Frost, estnisk inrikes med mera, kör nu även en ATR42-500 för en annan ACMI-operatör; SkyAlps i Italien, på ett upphandlingskontrakt med bas i Ancona. På den västra flanken har Icelandair dry-leasat en 767-300BCF till flyKhiva i Uzbekistan. 
 
På fraktsidan kan vi rapportera att den svenskregistrerade Boeing 757 i cargoversion som West Atlantic Sweden flyger för Far Cargo slutade flyga Vagar-USA med fisk, efter bara sju turer. Nu koncentrerar man sig på Europa och det är Dublin, Bryssel och Billund som nu får färöisk färsk odlad fisk. Dessutom kan vi väl avsluta med en positiv liten nyhet för svenskt luftfartsregister: West Atlantic Sweden får in ännu en ombyggd Boeing 737-800SF, därmed är de åter tre, även om de inte syns så ofta i Sverige. Den tredje är en drygt 22 år gammal maskin som tidigare var passagerarplan hos Ukraine International UIA, som är under avveckling.
 
Slutligen utökar Norwegian till två wet-leasade A320 från DAT.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev