I Skellefteå fortsätter satsningen på hållbar utveckling. Den nya drönarflygplatsen har till exempel asfalterats med miljövänlig asfalt från Skanska, Asfalt Zero.
Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport, som är huvudman för Skellefteå Droneport, berättar om satsningen:
– Asfalten är nu på plats vilket innebär att vi har en hållbar och innovativ anläggning som ökar vår attraktivitet för test och utveckling av den nya drönarteknologin.
Asfalteringen är ett av stegen i färdigställandet av Skellefteå Droneport, som väntas stå färdig och vara i drift vid årsskiftet när ett Vinnovafinansierat projekt flyttar in. På platsen byggs nu kontor och hangar som ska användas av aktörer inom utveckling, utbildning och testverksamhet kopplat till drönarteknik.
Örebro flygplats, som Flygtorget skrev om i förra veckan, har ett avtal med det bulgariska företaget Dronamics, som nyligen blev en av de första fraktdrönarna att få licens för flyg i Europa. Örebro flygplats ska nu ingår i det nätverk av flygplatser runtom Europa som Dronamics avser använda för frakt.
Även Norrköping Airport har tecknat avtal med Dronamics och jobbar vidare med projektet "Framtidens flygplats" där drönartrafik, vertiports och energihubbar ingår. Ambitionen är att skapa ett kompetenscenter inom framtidens flyg och bland annat upprätta en Vertiport-testplats (EASA-kompatibel) för tillverkningsmarknaden inom eVTOL och drönare.