Det nya avtalet skiljer sig inte särskilt mycket från det erbjudande som avvisades av nästan två tredjedelar av medlemmarna för drygt en vecka sedan. Avtalet innebär en omedelbar lönehöjning på 13 procent och en total lönehöjning på mer än 43 procent i slutet av 2028. Men pensionsplanerna som togs bort för tio år sedan är inte med i det nya avtalet, Boeing har varit mycket tydliga med att de inte kommer ta tillbaka några pensionsplaner.
Strejken har inte bara påverkat Boeing, utan den påverkar också flygbolag som inte får lovade leveranser av nya, effektivare plan, liksom Boeings alla underleverantörer som finns spridda över hela USA. Boeing räknas som den största amerikanska exportören och själva uppskattar de sitt årliga bidrag till Amerikas ekonomi till 79 miljarder dollar, vilket skapar 1,6 miljoner jobb direkt och indirekt. De har 150 000 anställda i USA, inklusive den strejkande arbetsstyrkan.
Utlovade leveranser av nya Boeing-plan har bromsats ytterligare, och då får vi tänka på att leveranserna redan var långsamma eftersom FAA tvingat Boeing att ta tag i kvalitets- och säkerhetsfrågor i produktionslinjen.
Boeing-arbetarnas strejk förvärrar eländet i hela flygindustrin, där allt hänger ihop. Det finns inga alternativ för flygbolagen än att välja mellan Boeing och Airbus. Boeing har en enorm orderstock på över 6 000 flygplan som är beställda men ännu inte producerade, så Boeing måste få ett slut på strejken, särskilt i miljöns intresse, eftersom nyare, mer miljövänliga flygplan behövs.
Nu behöver Boeing komma loss så att de kan satsa på produktinnovation, särskilt när det gäller att komma med en efterträdare till storsäljaren Boeing 737. Planet flögs första gången 1967 och säljs än idag som MAX.