Jens Bspor
2020-05-29 22:50:19
|
SV: Cityjet redovisar storförlust
Siden Cityjet købte Cimber, har det undret mig hvad der fik CEO Pattrick B. til det?
Cityjet kunne hverken gøre det bedre eller billigere end SAS. Cimber var allerede strømlinet, og havde en meget billigere overenkomst end SAS. Og driften var også underlagt SAS, som eksempelvis Crewing. Konsekvensen af at SAS solgte Cimber var at mange piloter og cabin crews forlod Cityjet, fordi de ikke ønskede at være underlagt et irsk selskab, hvor eksempelvis Crew Control ikke forstod hverken flyvesikkerhed eller kendte til Flight Time Limitation. Det betød at Cityjet måtte bruge mange penge på at uddanne nye piloter, og mange af dem ansatte de i Baltikum, som var svenskere der kun ønskede at komme hjem til Stockholm eller alternativt København.
Strategien med at overtage Blue 1, Cimber, og tro at man kan ansætte kompetemte piloter i Baltikum på meget dårligere vilkår end skandinaviske, var fra begyndelsen en død sild. Ydermere, troede Cityjet at man kunne ansætte folk fra hele europa, som eksempelvis Malta, Spanien, Bulgarien Italien, og bare flyve dem derhen hvor der var et behov, uden at det ville gå ud over produktionen. Det virker ikke. Man skal ansætte lokale folk, som har en geografisk tilhørsforhold til den base, hvor de er ansat - eller også skal man ansætte folk på en commutable roster, som 7-7 eller noget i den stil.
Cityjet havde ingenting at tilbyde de ansatte, andet end et job. Ingen progression, i forhold til regional-SH-LH. Ingen attraktiv flyver som Boeing eller Airbus, ingen lønskala i CPH hvor man bliver belønnet for senioritet, ingen deltidsordning. Kun maksimal dutytid og flyvetid. Derfor forlod piloterne når de kunne blive ansat i Norwegian SHeller LH, SAS, Easyjet, Starair, Thomas Cook, ja selv Vizzair.....
Et selskab der bliver kørt på den måde behøver ikke en Corona virus for at tabe penge.
|