Cityjet redovisar storförlust
SAS underleverantör Cityjet redovisar en storförlust på över €30miljoner för 2016.
Källa:
http://www.independent.ie/business/irish/cityjet-suffers-302m-loss-in-2016-due-to-exceptional-costs-36201203.html
svar
@sK
Cityjet äger inga plan, dom är leasade, så ingen vinst pga av avyttrande av flygplan.
De svarta siffrorna va väl högst tillfälliga? De uppkom genom avyttrande av flygplan och inte va flygproduktionen.
Cityjet redovisade ju svarta siffror senast, så vet inte riktigt var du fått det ifrån att det skulle vara dålig ekonomi?
Sprid falska rykten du 🙂
Ekonomiska problem verkar vara synonymt med att vara underleverantör åt SAS. Hoppas BRA har räknat rätt denna gången.
Det ryktas om sviktande ekonomi hos city nu igen? Vad händer? Ny rekonstruktion?
Cityjet fick rekonstruktionen beviljad på Irland men hotar redan att flytta sin verksamhet från Irland.
Ingen officiell kommunikation med bolaget sedan konkursen och inga kända planer på återstart för trafik på Arlanda än. Däremot har man de senaste veckorna påbörjat “återanställ-ning” till Köpenhamn. Det är okänt på vilka grunder piloterna väljs ut, annat än att det sker enligt “en lista från Flight Operations”.
Att bara sverige och finland är konkurs är fel. Allt förutom Dublin och cph är konkurs.
@Eff O
SE och FI är i konkurs inte rekonstruktion.
DK är ett dotterbolag till Cityjet Irland som i sin tur är i rekonstruktion, den är inte klar ännu.
Cityjet har nog en bra marknad framför sig.
Värre för Xfly som verkar bli utan linjer. Dom är nog för sena att komman igång, eller!?
(Med tanke på att dom opererar samma typ CRJ…)
@FO
CityJet DK är inte påverkade av detta. Bara SE och FI.
Nu flyger Cityjet i Danmark igen.
Har de fått sin rekonstruktion godkänd?
@Jens Bspor
“udflagning til de lande hvor virksomhedsbeskatningen er meget lav, som eksempelvis Irland.”
Precis som SAS gör med SAS Irland menar du?
Luftfartsbranchen kommer ikke til at savne Cityjet hvis det går konkurs. For det eneste Cityjet har bidraget med er ræset mod bunden, og udflagning til de lande hvor virksomhedsbeskatningen er meget lav, som eksempelvis Irland.
Uanset er det naturligvis et stort tab for medarbejderne at miste deres arbejde i Stockholm, Helsinki og måske også København, hvis basen der lukkes.
Cityjet har dragit på sig ca 5 miljarder i skulder på två år med omsättning på ca 2,3 miljarder per år.
De verkar ha sålt sin produkt för billigt för att få kontrakt.
Det blir nog svårt för Cityjet som har ca. 5 miljarder i skulder och en ACMI verksamhet som bygger på att erbjuda extra kapacitet till andra bolag under begränsad tid. Vilke bolag har under överskådlig framtid behov av extrakapacitet? Bolaget kommer tyvärr förmodligen att försättas i konkurs när konkursskyddet hävs i sommar.
Så många amatörer i flygbranschen, och resultatet därefter.
Man ska anställa vdar som har ett record, åstadkommit något, drivit ett eget framgångsrikt bolag, aldrig piloter kaptener etc.
Siden Cityjet købte Cimber, har det undret mig hvad der fik CEO Pattrick B. til det?
Cityjet kunne hverken gøre det bedre eller billigere end SAS. Cimber var allerede strømlinet, og havde en meget billigere overenkomst end SAS. Og driften var også underlagt SAS, som eksempelvis Crewing. Konsekvensen af at SAS solgte Cimber var at mange piloter og cabin crews forlod Cityjet, fordi de ikke ønskede at være underlagt et irsk selskab, hvor eksempelvis Crew Control ikke forstod hverken flyvesikkerhed eller kendte til Flight Time Limitation. Det betød at Cityjet måtte bruge mange penge på at uddanne nye piloter, og mange af dem ansatte de i Baltikum, som var svenskere der kun ønskede at komme hjem til Stockholm eller alternativt København.
Strategien med at overtage Blue 1, Cimber, og tro at man kan ansætte kompetemte piloter i Baltikum på meget dårligere vilkår end skandinaviske, var fra begyndelsen en død sild. Ydermere, troede Cityjet at man kunne ansætte folk fra hele europa, som eksempelvis Malta, Spanien, Bulgarien Italien, og bare flyve dem derhen hvor der var et behov, uden at det ville gå ud over produktionen. Det virker ikke. Man skal ansætte lokale folk, som har en geografisk tilhørsforhold til den base, hvor de er ansat – eller også skal man ansætte folk på en commutable roster, som 7-7 eller noget i den stil.
Cityjet havde ingenting at tilbyde de ansatte, andet end et job. Ingen progression, i forhold til regional-SH-LH. Ingen attraktiv flyver som Boeing eller Airbus, ingen lønskala i CPH hvor man bliver belønnet for senioritet, ingen deltidsordning. Kun maksimal dutytid og flyvetid. Derfor forlod piloterne når de kunne blive ansat i Norwegian SHeller LH, SAS, Easyjet, Starair, Thomas Cook, ja selv Vizzair…..
Et selskab der bliver kørt på den måde behøver ikke en Corona virus for at tabe penge.