Tråden startades av: Björn  2019-09-21 07:52:05
ESOW vad händer? 
Vad händer på ESOW?! Förbjudet att använda flygplatsen när den är stängd i kombination med starkt reducerat öppethållning. Det blir jäkligt dålig combo! Ref NOTAM

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Tor
2019-10-06 20:32:20
SV: ESOW vad händer?
Snart kan man skriva in det rakt in i AIP:n... förjävligt att man inte kan lösa detta!
Rune
2019-10-03 20:52:12
SV: ESOW vad händer?
Och det förstod TS, då ATS-leverantören inte levererade.
Insatt
2019-09-29 21:31:39
SV: ESOW vad händer?
Det är flygplatschef (verksamhetsansvarig), som är ytterst ansvarig för all säkerhet på en flygplats. Även om flygtrafikledningen är stängd. Det är ingen allmän rättighet att få nyttja någons anläggning bara för att man flyger VFR!
Var positiva istället
2019-09-29 21:03:41
SV: ESOW vad händer?
Och korståget mot RTS fortsätter i ytterligare en tråd, bittert.
Kalle
2019-09-29 20:21:49
SV: ESOW vad händer?
Förstår jag detta rätt nu? Ägaren till ESOW stänger alltså sin egna flygplats? De vill helst inte att någon flyger där? Ungefär som att en butiksägare skulle stänga sin butik för att de helst inte vill ha kunder!!

Dessutom perfekt när YouTubes största flyg influenser är på besök på just ESOW. Det hela blir genast pinsamt för hela flygsverige.
PPL
2019-09-29 18:37:43
Fy Västerås Stad
Hur ATC är ordnad är ointressant vid jämförelse med vad som händer med alla de som har flygplan eller driver flygskola på ESOW. Därtill finns även de som önskar kunna flyga till ESOW tisdagar och lördagar. Det hela är mycket märkligt. Hur kan ägarna helt låsa in, ut allt flyg, även VFR som kan flyga utan ATC. Att stänga en flygplats på detta vis är mycket märkligt.
En stor skamfläck för ägaren Västerås Stad, Fy.
Kalle
2019-09-29 12:39:42
SV: ESOW vad händer?
Airexpress tycker inte i denna frågan för att han vet/kan något utan för att han är avundsjuk/bitter. Då känns det kul att retas lite. Inte konstigare än så.
Ali
2019-09-29 11:42:24
SV: ESOW vad händer?
Vi får börja köra som i USA.
https://en.wikipedia.org/wiki/Yampa_Valley_Airport
Ingen trafikledning på plats trots tung jettrafik.
Eller Tampa Executive, med i snitt 250 rörelser per dag. Även det utan trafikledning på plats.
Lustigkurre
2019-09-29 02:40:57
SV: ESOW vad händer?
Och vem tror du leder flygtrafiken i RTS? En dator? Eller gröna kaniner?
Det kan inte tänkas vara de flygledare som tidigare diskuterats men ogärna vill flytta med från respektive torn till RTC-centralen?
Ludvig 1
2019-09-28 22:24:04
SV: ESOW vad händer?
På vilket sätt hade RTS kirrat personalproblemet menar du Air Express? Hittills har inte varken centralen i Sundsvall eller Stockholm lockat personal utan tvärtom. 95% av flygledarna har inget förtroende för systemet och personalproblemet är bara ett av alla problem med RTS.
@Ludvig 1
2019-09-28 11:50:58
SV: ESOW vad händer?
Är inte problemet personalen? Med RTS hade det varit kirrat.

Mvh
AirExpress
Ludvig 1
2019-09-28 08:31:08
SV: ESOW vad händer?
@Inse fakta
På vilket sätt hade RTS varit lösningen på trafikproblemen på Västerås?
Insatt
2019-09-26 18:40:57
SV: ESOW vad händer?
För mycket och komplicerad trafik för RTS = inte ett alternativ!
Inse fakta
2019-09-26 09:36:30
SV: ESOW vad händer?
Ännu ett bevis på att RTS behövs!
Erik
2019-09-26 09:16:39
SV: ESOW vad händer?
Slutet? Klarar man inte att hålla öppet är det över!
Money talks
2019-09-23 07:44:14
SV: ESOW vad händer?
Kanske för att man just är för billig. Har man inte råd att ha tillräckligt med flygledare vill såklart inte folk jobba på ett gravt underbemmanat torn. Att det råder en global flygledarbrist hjälper såklart inte heller.

Man kan kanske konstatera att pris inte är allt, det är oftast någon annan som får betala kalaset
Lisa
2019-09-22 22:01:52
SV: ESOW vad händer?
” När ACR tog över Tornet stannade ingen de äldre erfarna flygledarna kvar. ACR fick börja om från början att bygga upp verksamheten. Det har varit svårt att utbilda nya flygledare i den komplicerade miljön med mycket skoltrafik”

Men nu har man ju haft sen 2011 på sig. Känns väl som en ganska lång tid, och har man inte lyckats få ordning verksamheten på 8 år så gör man kanske ngt fel.

Och att utbilda FL i ESOW har funkat i alla tider. Detta till stor del med elever direkt från skolan. Varför funkar det inte nu?

Urban
2019-09-22 15:17:35
SV: ESOW vad händer?
@Rune. Det handlar nog inte om kvartalsrapporter även om alla S, V och MP oftast vill tro så när andra än staten verkar inom tjänstesektorn. Vi bör istället glädja oss åt att det finns de som värnar om flygsäkerhet och miljö. Tack Västerås flygplats att ni och underleverantörer insett riskerna med att det flygs för mycket på flygplatsen. Ordning och reda tack!
Rune
2019-09-22 08:57:49
SV: ESOW vad händer?
Det fantastiska ACR har ju bara haft tio år på sig. Kvartalsrapporten kanske är viktigare? Det är så vi ska hantera vår infrastruktur!
undrar
2019-09-22 08:35:57
SV: ESOW vad händer?
Vad är det för incidenter som skett?
Pentti M
2019-09-21 23:24:57
SV: ESOW vad händer?
Men alla glorifierade ju ACR, mest de som var på LFV, menar ni att det inte var så bra?
Lelle
2019-09-21 21:35:42
SV: ESOW vad händer?
@Trång

Privatflyget flyttade ut från Bromma för flera år sedan.
Yes
2019-09-21 13:14:05
SV: ESOW vad händer?
På grund av flertalet incidenter över tid har ledningen valt att stänga flygplatsen tills dom diskuterat och förhoppningsvis hittat en lösning på problemet.
Trångt
2019-09-21 12:35:09
SV: ESOW vad händer?
När ACR tog över Tornet stannade ingen de äldre erfarna flygledarna kvar. ACR fick börja om från början att bygga upp verksamheten. Det har varit svårt att utbilda nya flygledare i den komplicerade miljön med mycket skoltrafik. Försök att strukturera upp verksamheten har inte lyckats fullt ut. Att utöka luftrummet och skapa mer utrymme för flygtrafiken har inte heller lyckats då det anses påverka trafiken i Stockholms luftrum. När det inte gått att utbilda nya flygledare, oavsett nyskolade eller flygledare från andra torn med 20+ års erfarenhet, krymper bemanningen när nuvarande flygledare slutar eller pensionerar sig och då måste öppethållningen begränsas.

När så den verksamhet som åndå pågår när Tornet är stängt, inte fortskrider på ett välordnat sätt, finns nog ingen annan väg att gå för flygplatschefen än att begränsa eller avbryta även den verksamheten. Men de detaljerna svarar nog flygplatschefen själv bäst på.

För att komma vidare behöver nog alla intressenter i Västerås sätta sig ner och diskutera hur man tar ett grundläggande strukturellt omtag för att skapa en framtid där det blir möjligt att bibehålla en välordnad flygverksamhet som också möjliggör fortsatt långsiktig försörjning av nya flygledare och en väl tilltagen öppethållning så att alla brukares önskemål kan tillgodoses.
Alla kommer dock inte kunna flyga vid samma tidpunkt ändå utan måste sprida ut sig över tid så att Tornet inte överbelastas. Det är väl det som hänt nu när alla IFR-flygningar trängts ihop på kortare antal öppettimmar. På andra flygplatser kallas det för slots. Det finns helt enkelt inte, på grund av säkerhetsavstånden, oändligt med plats oavsett hur många flygledare som jobbar.

Och så pratar politiker om att lägga ner Bromma och flytta den kommersiella trafiken till Arlanda.
Vart skall Brommas privatflyg ta vägen? Till Västerås?
Upphandlat!
2019-09-21 12:32:22
SV: ESOW vad händer?
Nej men vadå, det är ju billigt!
DC-8-62
2019-09-21 11:14:47
SV: ESOW vad händer?
Konstigt, trodde de hade riktiga flygledare på plats och inte RTS. Hur kan detta ske då?
Dennis
2019-09-21 11:06:10
SV: ESOW vad händer?
Öhhh, bemanningsproblem...? Nu börjar det visa sig så smått hur de olika providrarnas personalpolitik (inte) fungerar. Det kommer mer...
 

Tillbaka

Pilotshop
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev