Tråden startades av: Antique  2020-10-13 12:29:56
Borlänge flygplats på väg bort? 
Är det nästa flygplats som försvinner

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

thomas
2020-10-24 18:28:50
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Sverige behöver nu alla sina regionala flygplatser för landets hela framtida utveckling.
Nu med AI och 5g kommer det uppstå tusentals nya it bolag, "internet of things" dessa ligger alla utanför storstäderna.
Klarna Spotify Skype är bara början av världs it bolag, det blir nya banker, tele, fine tech, med tech etc som kan väl ligga utanför storstäderna, kontorshyror livsmiljöer konkurrerar ut storstäder, detta sker nu i stor skala i USA.
Men alla potentiella etablerings orter måste erbjuda snabba flygtransporter till IT main hubs. då It branschen utvecklas snabbt, och medför ett stort behov av att träffas i clusters.
Bosse
2020-10-23 14:25:55
SV: Borlänge flygplats på väg bort?

Nu fick Borlänge 1,424 miljoner kronor från Trafikverket i fördelningen av extra krisstöd.

Med de pengarna klarar man sig två veckor till utan att behöva begära mer pengar från kommuner och region eller anpassa kostymen efter verkligheten.

Pengar rullar in som de ska, det går bra nu.

Bosse
2020-10-20 14:04:48
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Flygplatschef, Marknadschef mm. mm. 30 pers jobbar heltid på en flygplats utan någon planerad trafik förutom en förhoppning om två charterflygningar till jul.

Utöver de dryga 30 mille som skattebetalarna petar in varje år så behövs det i år några extra miljoner som kompensation för uteblivna intäkter pga pandemin. (eller hur var det nu, kanske som kompensation för uteblivna reguljärflyg?)

Istället för att ha en AFIS-gubbe i tornet när det behövs för ambulansflyg så fixar man nytt luftrum så att ACR kan tjäna lite extra miljoner så länge kommuner och region sponsrar.
https://www.dalaflyget.se/nytt-luftrum-kring-dala-airport-essd-ble-fran-5-november-2020/

Fortsätter man hantera skattebetalarnas pengar så här så är nog Borlänge på väg bort inom de närmsta åren.

Gör man som 50% skriver och håller flygplatsen öppen för samhällsnyttan med minimala kostnader så finns chansen att klara sig längre
Göran
2020-10-20 10:57:50
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
DAP bör och skall finnas kvar, nu när man öppnar I 13 i Falun kommer ett stort behov att finnas för en flygplats centralt i länet.
En annan ide, är att utveckla regional flyget, som tex.
Sommar tid maj t.om. september flyg ett antal dagar i vecka mellan Sälens flgyplats - DAP och till Visby, biljett pris ca 2500:- tor, i dag kan du flyga från Landvetter till Visby för 2000;- tor. För ett biljett pris av ca 2500:- kommer kullor och masar flyga till Visby i stora skaror.
Sedan på vintern vänder man på kuttingen och flyger Visby-Sälen från Dec-April.
Det kan även finnas intresse för våra ny militär pojkar att flyga till och i från regementen i Falun och Visby.

Ha det
thomas
2020-10-20 07:42:50
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Jag hackar inte på nån, tvärtom jag anser det är viktigt att Sverige har flygtrafik regionalt som nationellt, men verksamheten kan inte drivas som tidigare den måste bedrivas billigare, även flygbiljetterna måste bli billigare till affärsflyget. I USA har man sen länge haft ett väl utvecklat flygnät, där opererar man enklare billigare och det fungerar väl. Flyget kommer aldrig återvända till högkostnads nivåer.
thomas
2020-10-19 18:42:26
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Ja rätt, flugit mkt i USA, och det funkar utan AFIS
Om man lägger AFIS tjänsten på vdn kostar det inget extra, det ska emellanåt hanteras lite ILS, banljus och så,
och "banan fri", men inget dyrt remote eller trafikledare behövs, på de få freqvenserna.

Flyget kommer att bli helt annorlunda efter det vi upplever nu, de tre som nu opererar inrikes förlorar stora pengar, tveksamt de överlever året. Varför ska kommuner då stötta flygplatser.
Lite apokalypsen eller moment 22 över flyget.
Linkan
2020-10-19 18:24:15
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Det fungerar inte alltid så säkert med obemannade flygplatser och CTAF.

Läs: https://pilotworkshop.com/proper-use-of-ctaf-common-traffic-advisory-frequency/

sv thomas
2020-10-19 18:07:16
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Varför sitter du och hackar på ett forum i Sverige?. Åk till USA och bli lycklig!
50% @thomas
2020-10-19 16:45:16
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Med USA-regler ännu billigare. Många flygplatser med reguljär trafik har ingen trafikledning alls på plats. Endast CTAF som vilket gräsfält som helst. Kolla:
http://www.airnav.com/airport/KHDN
7 reguljära ankomster idag.

thomas
2020-10-19 07:28:44
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Till 50% rätt upplagt ned med alla kostnader.!
VD bör dessutom Afis utbildas.
Som de kör i USA, South West har sen 70 talet kört med crossover arbete, de flyger på många små flygplatser.
Det här är ju en certifierad och tillstånds bransch så bara utbilda och certifiera personalen till fler arbetsuppgifter

Linjeflyg var över och studerade SW på 80 talet, men så kunde man inte arbeta i Sverige.

Det är så man måste arbeta i den nya flygbranschen som är nu en konkret verklighet.
50%
2020-10-17 22:50:38
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Halverad bana, AFIS bara när den behövs och minimal administration.
Räddningen för många flygplatser som behövs för viktiga transporter men med litet underlag.
Skulle kommersiellt flyg hämta sig ca 2030 går det att uppgradera igen.
Sv thomas
2020-10-16 10:26:00
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Varför svarar du aldrig på frågor när man ifrågasätter något du skriver? Hittar du på allt och inte har några svar när någon ifrågasätter din information?
thomas
2020-10-15 22:33:51
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
SAAB tar en + 3.000 i arb. tim för tech service på 340 2000.
Man opererar med minimum av personal, men de man har anställt får bra betalt.
De flesta flygbolag har stora staber för allt, flera hundra anställda per flyg, aircrew står för den minsta delen. SAS top management kostar en hundra miljoner per år, där är det inte fråga om att slimma löner, trots att nästan hela flottan står på marken.
Det här har inget med säkerheten att göra, verkar tvärtom stora organisationer får fatala olyckor. Finns statistik på detta.
sv thomas
2020-10-15 19:00:46
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Leasingägare? Vem/vilka är de?
Maintenance
2020-10-15 16:06:21
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Förklara hur man ska kunna pressa ner underhållskostnader, utan att flygsäkerheten påverkas? Jag förstår på ditt resonemang thomas, att du aldrig varit i den operativa delen av flygbranschen.
Möjligen bakom ett skrivbord på SAS, eller något handlingbolag.
Har svårt att förstå, att du tycks tro att du har lösningar på allt.
Det har du inte. Hade du det, då satt du inte här, och hackade med en massa hemsnickrade teorier.
Sv thomas
2020-10-15 15:50:13
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Först säger du att personalkostnaderna är en väldigt liten del och sen säger du att man ska hålla nere antal anställda till minimum. Hur ska du ha det?
thomas
2020-10-15 11:42:12
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Bara flygleasingar
90% av allt flyg i olika klasser står på marken.
Alla leasingägare försöker få ut max och med höga min Tim krav, och nåt orealistiskt mån. pris,
bara ge ett superlågt bud, ex 10% av asking price,
bort struntsnacket inga långa förhandlingar, samma med underhåll flera maint. verkstäder får ge bud, även de står med personal och lite jobb.
Det har South West framgångsrikt tillämpat från starten på 70 talet.
Flyg tappar i värde varje Tim. bara av tidsfaktorn kalendertid . Ingen ser ljusning i branschen på år framåt.
thomas
2020-10-14 21:10:58
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Personalen står för max 25-30 % av ett flygbolags totala kostnader om även höga lönebikostnader på en 32%.
Det gäller att pressa ner allt annat fuel leasingar förs. maint. handling etc nyttja flygen effektivt, ha mkt crossover arbete i bolaget. etc. sen inte för mycket folk anställda och en liten billig hel datoriserad admin.
Sv
2020-10-14 17:56:52
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Thomas, kan du förklara hur man håller kostnaderna nere med svensk personal som man måste betala skyhöga arbetsgivaravgifter för?
Kan B
2020-10-14 16:48:55
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
@Bertil
Det var inte bara värnpliktstransporter jag tänkte på, utan att det kanske finns ett helhetstänk med tillgängligheten kring det hela. Men du kan ha rätt, det kanske inte är någon faktor alls i sammanhanget. Men man kan ju alltid hoppas att det blir en bredare syn på flygplatsernas vara eller inte vara. Lokala politiker på nej-sidan ser ju ofta inte längre än näsan räcker.
@Bertil
2020-10-14 16:43:39
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Exakt,och vart ska dom flyga ifrån?
Kanske elflygplan,för det finns ju laddstolpar))))
Nej,ett regemente räddar ingen flygplats
763
2020-10-14 16:26:37
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Jag är helt övertygad om att Flygvapnet Inte tycker att det är en bra idé att lägga ner Dala Airport. FV ska återfå F16 i Uppsala något som beslutades nyligen och då behövs Borlänge nu liksom tidigare. FV har haft många övningar förlagda till Borlänge sedan 60 talet till idag. Att lägga ner Dala Airport är bara kapitalförstöring. För övrigt behövs flygplatsen för ambulansflyg, brandflyg, charterflyg mm mm. Idag är det inget charterflyg men när C är över så kommer det starkt tillbaka.
Bertil
2020-10-14 14:22:11
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Försvarsmakten låter inte sina anställda flyga så korta sträckor. Det kommer att bli tåget som gäller. Det blir ingen räddning av flygplatsen genom Försvarsmaktens försorg.
Numera Truckdriver
2020-10-14 12:06:34
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Ja,för svenska myndigheter arbetar ju kraftfullt för att man ska kunna starta flygbolag i SE-flagg (OBS IRONI).
Jag vill självklart att det ska vara svensk personal med bolag som sköter sina underhåll på flygplanen,det har varit allt för många bolag som passerat revy och alla har dom samma nämnare, dåliga löner,bristande underhåll,genvägar. Ingen nämd och ingen glömd,med folk i branchen vet nog vilka som det talas om.
thomas
2020-10-13 20:57:18
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Det viktiga för hela Sverige är att få igång ett nytt flygbolag som kan börja utveckla inrikesflyget igen, även flyga på de trafiksvaga orterna med rätt storlek på flygplan matchat mot efterfrågan, och operera med alla kostnader i källaren, men med Svensk personal. Flygplatser har ingen funktion utan detta.
De som flyger nu har biljett priser på nästan 3.000 sek för en enkelresa på 50 mil, det håller inte, även affärsresor måste prissättas realistiskt.
Volym och frekvenser får man genom att erbjuda låga priser.
Staten måste ta ett helhetsgrepp, inte pytsa hit och dit.
Kan B
2020-10-13 13:21:00
SV: Borlänge flygplats på väg bort?
Borlänge flygplats försvinner knappast nu när Falun får nytt regemente.
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn