Tråden startades av: Lars-Erik  2021-03-21 08:02:59
BRAs VD har noll verklighetsförankring  
BRA kunde inte gå med vinst före coronan. Nu har man gjort så att många leverantörer tvingats förlora stora summor pengar pga rekonstruktionen. Vad får VD och övrig ledning att tro att det kommer gå bättre nu efter rekommendation och corona fortfarande i omlopp???

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Lugn!
2021-04-18 10:34:12
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Då ska jag berätta hur det går till när man tar bort K-märkta byggnader, har sett det förut.

Ex:
Skanska för uppdraget att exploatera marken och saneringen av marken påbörjas. Det är en tidig morgon och Igor hoppar in i sin demoleringsmaskin sätter full fart mot området som han fått instruktion om att riva. En timme senare så konstateras det att Igor just rivit den K-märkta terminalen och myndigheterna anmäler händelsen till nästa myndighet som menar att man brutit reglerna.

I två år förvaras rivningsmaterielet på en soptipp utanför stockholm, soptippen ägs av en entreprenör som givetvis måste ta ut en markhyra på två miljoner innan materialet slutligen förs till sin sista vila.

Så var den sagan slut.

Läs om klocktornet Norra Stationsgata, Stockholm
Stockholmare
2021-04-17 14:22:06
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Det är väl ankomsthallen som isåfall kan omvandlas till flygmuseum eller något i den stilen. Det är väl en 2000m2 mark då som inte kan bli bostäder, vilket är bra eftersom det är tråkigt med helt homogent område.
PM
2021-04-17 11:13:47
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
@Vic:
Det är endast den gamla terminalen och tornet som är k-märkta. Resten av området är det inte.
Vic
2021-04-17 00:26:05
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Och det fina är att BMA är K-Märkt så även om det skulle bli en ”nedläggning” kan tex inga bostäder byggas mm.
Stockholmare
2021-04-16 18:50:44
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Uppenbarligen ingenting. Vi får vänta på beredningen från Trafikutskottet maj/juni där Brommafrågan bl.a behandlas.
Limpan
2021-04-16 17:06:53
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
@stockholmare

Nu har den kommit.
Vad sker med BMA?
Stockholmare
2021-04-08 14:30:54
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Verkar som det kan dröja tills propositionen kommer? Hittade inga nyheter på riksdagens/regeringens hemsida utan endast externa sidor som meddelar att det skulle kommit idag. Istället får vi väl glädjas åt att BRA fått igång sin hemsida för bokning.
Stockholmare
2021-04-07 19:06:08
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Infrastrukturpropositionen kommer imorgon. Blir det inga nyheter om BMA så får man nog anta att P Braathen hade rätt. Jag tror det kommer nyhet att BMA lägger ner till 2025. BRA har då tid på sig att prata ihop sig med SAS nya VD samt antagligen försöka konkurrera Air Leap till graven.
Tim
2021-04-07 17:02:27
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Vad händer imorgon som skulle kunna leda till det?
Stockholmare
2021-04-07 08:57:16
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Vad tror ni? Kommer nedläggningsbeskedet av BMA imorgon?
Crew
2021-04-01 22:40:03
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
@Stockholmare
Men då kan de som inte vill flyga TP till MMX och GOT ta tåget.
Några Jet kommer ej finnas på den sträckan på överskådlig tid.
KB
2021-04-01 22:37:12
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
@Tyst
Kolla på flygbra.se
Kör igång 12/5??????
Siv
2021-04-01 17:29:22
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Lugn, det kommer när det finns en efterfrågan allt annat är hål i huvet
Stockholmare
2021-04-01 11:59:32
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
I och med försening med vaccinationer och många företag förlänger sina interna restriktioner så ser jag det inte som en omöjlighet att de skjuter upp starten. Nu skjuts ju även evenemang upp som var planerade i sommar (sweden rock mfl).

Hur ser beläggningen ut för Leap idag?
Tyst
2021-04-01 10:30:12
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Tyst från BRA länge nu, är uppstarten skjuten på igen?
@Sv bra?
2021-03-29 13:17:48
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Nu flygs i och för sig den trafiken av Leap med SAAB, svensk crew med svenska avtal.
Vet inte riktigt hur det kan bli mer svenskt.
Walter
2021-03-29 12:43:05
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Sv bra? Vad då östeuropeisk crew hos Air Gotland? AIR LEAP flyger med svensk crew och svenskregistrerade flygplan och så kommer det förbli.
Emma
2021-03-29 08:36:48
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Nog är det gamla SAAB som Air Leap har. Många av de där jobbade en annan i kabinen på Skyways på 90-talet.
Sv bra?
2021-03-29 07:10:38
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Lokal förankring? På vilket sätt? Lär ju med största sannolikhet leasas in östeuropeiskt crew med dåliga villkor likt det koncept som redan finns på Air Gotland och så säger man att det är ”lokal förankring” för att lilla Gun-Britt från Halmstad står i check-in och välkomnar paxen...
Stockholmare
2021-03-28 11:23:24
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Kommer ni ihåg att det sas att ingen kommer vilja flyga TP från MMX eller GOT? Gäller inte det längre eller kommer de flesta åka SAS?

Inte? Isåfall verkar konsumenten inte bry sig om kärran utan det är priset och destinationen som är viktigast.
Micke
2021-03-28 01:16:40
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
@Bra?
Och var har dem gått ut med det?
Är det så stor nyhet borde det synas överallt
KB
2021-03-28 00:06:09
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Leap är bara inne i ”smekmånaden” ännu!Vänta och se.Redan på G att sluta med OER SDL
Fokker 50
2021-03-27 20:59:37
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Det handlar väl bara om ny säljorganisation.
Fortfarande Leap som flyger med Saab 340 från början av 80 -talet, usel komfort för passagerare och en produkt som i övrigt har mycket att önska.
Tror nog på att BRA kommer tillbaka som vinnare och då är Leap tillbaka o kör Karlstad och Trollhättan.
Bra?
2021-03-27 12:05:04
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Nu har Leap gått ut med stort pressmeddelande om att man satsar lokalt och startar upp 4 nya bolag med lokal förankring.

Hur ska BRA kontra detta?
No.1
2021-03-25 15:20:28
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
När kommer c-ceries?
Hörde att den är på g....
Sv kim
2021-03-24 16:59:48
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Om nu ägaren har pengar så kanske dom ska betala tillbaka sina leverantörer först då.. Lär nog svida rätt bra i ögonen på dom ifall ägaren fortsätter o skicka in massa pengar efter att största delen blivit avskriven.

Otroligt vilket system vi har i Sverige, haha!
Stockholmare
2021-03-24 15:44:47
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
@Kim: Tveksam att ägaren verkligen vill pumpa in så mkt av egna pengar i ett svart hål med så osäker framtid som det ändå är.
Kim
2021-03-24 13:29:22
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
@stockholmare

Ägaren har ju pengar och tror på det nya BRA så det är såklart ingen fara
entreprenör
2021-03-24 11:26:08
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
I ett sånt här läge BRA befinner sig i blir det kontant för allt om de ska starta upp igen. Ingen levererar på kredit.
Stockholmare
2021-03-24 10:32:30
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Varsågod. Det känns ju som en rejäl uppförsbacke för BRA och man kan väl anta att det inte är så många leverantörer som är sugna på att göra affärer med BRA igen om det innebär att att helt plötsligt så "försvinner" 75% av fakturorna.
@stockholmare
2021-03-24 09:49:34
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Tack
Stockholmare
2021-03-23 18:47:07
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Ingen aning om ”gratisresorna” är medräknade

Läs mer här: https://www.flygbra.se/bra-agarens-nya-besked-blir-kvar-pa-bromma

” BRA:s skulder ligger just nu på omkring 600 miljoner kronor, exklusive den statliga garantin på 200 miljoner, enligt Per G. Braathen, som inte räknar med svarta siffror förrän vid 2023.”

@stockholmare
2021-03-23 17:01:31
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
”600 miljoner i skulder”
Var hittar man den infon?
NISSE
2021-03-23 16:32:48
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
@Stockholmare

Är alla "gratisresor" som BRA är skyldiga passagerarna inräknat i den summan?
Stockholmare
2021-03-23 12:53:20
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
BRA har nu ca 600 miljoner i skulder efter rekonstruktion. Det är rätt mycket lån per medarbetare och BRA förväntar sig inga svarta siffror på två år. Sedan ska man börja med elflyg 2025. Vi får väl se hur det går med det.
Kapitalist av Skandinavien
2021-03-23 11:54:14
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Det var väl trots allt ett uttryck för verklighetsförankring, som fick rubricerade direktör att ändra sig om avsikten att flytta från Bromma till Arlanda?
Nu får vi se om SAS från och med halvårsskiftet sätter in maximalt bränslesnåla flygplan på rutten ARN-GOT, som drabbas av höjda start- och landningsavgifter i bägge ändarna?
John
2021-03-23 10:49:22
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Det 'nya' BRA och det gamla ser helt olika ut.

En enhetsflotta med bränsleeffektiva och nya ATR samt en mer slimmad organisation där en stor del av den dyra organisationen från Malmö Aviation har försvunnit..

Om det betyder att dem kommer lyckas eller ej vet jag inte men man måste komma ihåg att förutsättningarna ser olika ut.
Ludde
2021-03-23 08:31:16
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Svårt att se att BRA kommer igång så som det utlovas
Henrik
2021-03-22 11:53:29
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Försvarsmakten använder inte Bromma regelbundet för sina helikoptertransporter.
Snarare väldigt sällan och då när en försvarsminister eller hög militär ska snabbt till högkvarteret. Nu i Corona tider har försvarets helikoptrar bistått med sjuktransporter och då har man nyttjat Bromma, fast inte särskilt mycket.
Tore
2021-03-22 10:44:12
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
@Stockholmare

Försvarsmakten använder Bromma regelbundet. I huvudsak för sina helikoptrar.
Stockholmare
2021-03-22 07:22:00
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Om man bortser från lite statsflyg, när använde försvarsmakten BMA senast?

ARN kan väl lika gärna ha elflygen också? Om man nu tror på elflyget så kan man väl lika gärna tro på det fullt ut. Då kan vi samla allt i ett och samma nav.
Realist
2021-03-21 23:21:00
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Ser att du i princip kopierat rubriken tillhörande den tidigare tråden om AirLeaps VD. Poängen med den tidigare tråden var att inrikes flygbiljetter måste vara billiga och aldrig dyra!
Förövrigt stödjer jag AirLeap fullt ut för expansion på Bromma. Bromma flygplats är viktig för vår infrastruktur och framtida elflyg.

Det pratas även försvinnande lite om försvarsmaktens behov av Bromma - men jag kan säga att deras behov är stort.

Helen
2021-03-21 16:44:52
SV: BRAs VD har noll verklighetsförankring
Allt blir bättre gubben, ta det bara lugnt. Jobba kvar på leap om det känns bra, och lycka till med allt.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn