Tråden startades av: ERJ  2021-11-21 22:51:38
SAS Link 
Är det någon som har hört något, eller som vet något kring rekryteringen till Link i CPH på EMB195?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Aircloud
2022-01-31 16:12:22
SV: SAS Link
Hej ! När du skriver att du kommer att screenas… menar du att du har fått intervju datum? Vet du hur länge blir kursen för de antagna?
Lycka till!
Jervejint
2022-01-29 16:11:18
SV: SAS Link
Blir perfo. Skall screenas 8 februari och givetvis håller ni alla på forumet tummarna för mig. Lönen på 19K brutto exklusive tillägg är åkej. Mycket pengar ger en bara tråkigheter.
Andreas
2022-01-29 10:08:26
SV: SAS Link
Skillnaden är att Link ska flyga Embraer E-195 med ca 120 säten (tre kabinanställda ombord) medan Connect flyger Airbus A320neo med 180 säten (fyra kabinanställda ombord). Ofta, men inte alltid, kan det innebära lite kortare flygningar med Link än Connect. Antagligen en högre andel affärsresenärer ombord på Link på grund av vilka linjer man väljer att flyga med den typen av flygplan medan det borde vara fler semesterfirare på Connect. Det blir i alla fall inga flygningar till Kanarieöarna med Link eftersom flygplanet inte når så långt.

Link startas upp som ett helt nytt bolag, så det finns ingen som kan berätta hur stämningen är ännu, men jag kan tänka mig att det blir ett lite mindre och familjärt flygbolag där man lär känna varandra bättre medan Connect blir lite större, mer som vanliga SAS.
Aircloud
2022-01-28 16:38:46
SV: SAS Link
Vad är skillnaden mellan Link och Connect? Går det redan cabin crew kurser för de olika?
!
2022-01-24 14:20:07
SV: SAS Link
Ryktet sa att planeringen för det är igång.
DK
2022-01-24 13:59:41
SV: SAS Link
Vet ni när nästa kurs drar igång?
Sv. Fd DK
2022-01-19 11:58:52
SV: SAS Link
Ja den är igång.
Fd DK
2022-01-13 11:01:27
SV: SAS Link
Är rekryteringen fortfarande öppen?
SAS
2021-12-22 18:04:37
SV: SAS Link
SAS Link blir nog ett bra concept.
Bara SAS jobbar bort sina underleverantörer, så blir nog SAS ett utmärkt kvalité flygbolag igen.
Underleverantören har förstört mycket kring deras rykte tyvärr. Både när det gäller personalens arbetsvillkor och psgr upplevelser. (Syftar inte på Cityjet ;-)
Skoj att SAS kanske äntligen får ordning och reda.
@ST
2021-12-20 09:15:57
SV: SAS Link
Källa på att de kommer utöka med ATR 72?
Kernkreft
2021-12-19 11:35:46
SV: SAS Link
Därför att miljöproblemet inte ligger inom flyget?
@Hejdå MP
2021-12-18 23:52:53
SV: SAS Link
Varför ska de inte bry sig om miljön?
Hejdå MP
2021-12-18 11:01:52
SV: SAS Link
Miljö? Det ligger långt ned på priolistan , ingen vettig bryr sig.
Andreas
2021-12-18 09:48:15
SV: SAS Link
Jag tror att SAS prioriterar att överleva i första hand och att bränslesnåla flygplan får komma en aning senare. De här flygplanen har ju ett antal år på nacken, leasas antagligen billigt och kommer att ersättas av fabriksnya A220 eller E2 om bara några år.
ST
2021-12-18 01:54:50
SV: SAS Link
SAS kommer utöka med ATR 72
NC
2021-12-18 00:22:30
SV: SAS Link
Men SAS når inga miljö mål med sin flotta och tänk.
Hur tänker dem där?

@uffe
2021-12-17 09:19:11
SV: SAS Link
Tror de kommer ersätta de mindre 737or som opererar i Norge. Vet inte hur många de är dock
Uffe
2021-12-16 18:57:43
SV: SAS Link
SAS kommer minska användandet av CRJn när Link skalas upp. CRJ kommer finnas kvar, men i mycket mindre utsträckning. ATR kommer finnas kvar ungefär samma som idag
Alex
2021-12-16 14:36:44
SV: SAS Link
Är det endast Scandinavium personal som får söka?
Svar Leffe
2021-12-16 13:22:40
SV: SAS Link
Nej tyvärr inte. Det betyder att SAS ska operera med 4st produktionsplattformer,
SK - Connect - Link - Wetlease. De fyra plattformarna ska vara ungefär lika stora och SK som vi känner idag kommer sluta upp med 36-39 flygplan.
Leffe
2021-12-16 05:58:53
SV: SAS Link
Betyder skapandet av SAS Link att Xfly och Cityjet kommer att avvecklas som underleverantörer?
Appe
2021-12-15 09:49:54
SV: SAS Link
Så mycket snack och rabalder om något som inte är så märkligt. Att SAS väljer att starta Connect och Link är väl naturligt! Man vill få ned kostanderna för den delan av operationen och varför betala ett påslag till xFly och Cityjet för inhyrning om du kan göra det själv för samma kostnad eller lägre. Sen är det ju företaget och dess styrelse och ledning som bestämmer vad spm skall göras och inte personalen!
PCR
2021-12-15 09:36:37
SV: SAS Link
Ahhh, 100 piloter er vist lige i overkanten i Great dane. Det rigtige tal var lige omkring 25 piloter.
Hoppsan
2021-12-14 12:48:20
SV: SAS Link
100 piloter på tre flygplan, det blir drygt 15 crew per flygplan, inte konstigt att firman gick omkull. De flög ju knappt...
Kalle
2021-12-14 01:37:53
SV: SAS Link
Ok jag trodde det var xfly eller liknande som skötte allt för SAS numera vilket såklart iofs inte innebär endast balter i cockpit men ändock i baltisk regi.

Så great dane hade så fasligt många piloter alltså…
Blossa
2021-12-13 22:44:42
SV: SAS Link
Förlåt. Men hur desperat får man vara att gå med på Link/connects usla villkor.
Andreas
2021-12-13 21:45:48
SV: SAS Link
Hur många piloter hade Great Dane egentligen? Hade de inte bara tre flygplan?
STOOP
2021-12-13 19:26:36
SV: SAS Link
@Kalle
Nej det blir nog inte många balter.
ca 100 fd Great Dane piloter skall vara screenade och klara enligt rykten.
Blir en oerhört aggressiv ramp upp här för att slippa återanställningar i Main.
Kalle
2021-12-13 15:15:57
SV: SAS Link
Vem ska flyga?
Är det balter eller?
Henke
2021-12-13 11:25:53
SV: SAS Link
Första E195 till SAS är nu målad och klar.

Reg blir SE-RSK, det är en 14 år gammal maskin från Flybe.

Link
2021-12-12 00:06:39
SV: SAS Link
Ni som är så missnöjda med SAS och jobbar där.Varför är ni kvar?
Sök nya jobb.
För det som händer m strejker å tjafs gör ju bara att det blir ännu dyrare för SAS att behålla er om ni får som ni vill och då blir ni ju uppsagda.
LLA
2021-12-11 14:41:33
SV: SAS Link
@Golden Air. Bitterheten lyser igenom hos dig och jag tackar min lyckliga stjärna att min uppfattning om verkligheten är realistisk till skillnad från alla bittra piloter som sitter och väntar på jultomten eller på en tillbakagång till de dagar då flyget var en glamorös livsstil för några få utvalda. Hellre en levande fluga än en utdöd dinosaurie.
Golden air
2021-12-11 09:48:32
SV: SAS Link
@LLA. Lilla vännen, det är gulligt att du läst det i en teoribok eller Wikipedia (din formulering är allt för lik vad som står på wiki). Goodwill kan absolut betyda det du säger, goodwill kan förklaras i andra termer också. Ord har ofta synonymer och flera betydelser.
Tänk på ordet fluga, det kan dels beskriva det jobbiga flugfä som du är men även ett tygstycke runt din hals till en skjorta. Goodwill har flera betydelser…
Men som sagt, gulligt att du lärt dig goodwill i företagsekonomisk term.

2021-12-11 09:00:07
SV: SAS Link
Man blir bokstavligt talat mörkrädd när man läser här på forumet att piloter och kabinpersonal är villiga att gå ut i strejk i vår, eftersom de har ingenting att förlora. Ni kanske skall fundera på varför ni inte blir kallade på intervju till de nya plattformarna.

2021-12-10 17:18:06
SV: SAS Link
Till @ Inget namn!!:

Du menar på fullaste allvar att SAS skall finnas till för de anställdas skull? Du anser alltså inte att SAS skall finnas till för kundernas skull?

I ditt resonemang skriver du om ett bristande förtroende. Nu är det väl så att detta inte är första gången vi hör talas om ett bristande förtroende och missnöje bland de flygande på SAS. Det är bara att söka på nätet. Även innan pandemin var det ett stort missnöje. Du skriver också om att utan personal finns inget företag. Du verkar glömma att det finns personal, mer till antalet än lediga tjänster. Det kommer inte att vara ett problem för SAS att finns varken piloter eller kabinpersonal.

Slutligen skriver du om en eventuell strejk i vår. Att strejka för att försöka rädda sina jobb är den sämsta tänkbara lösningen. Varför? Därför att det kommer inte rädda några jobb. Gå ut i strejk och SAS kommer läggas ned för att sedan omstruktureras, och då kommer de gamla avtalen att vara ett minne blott. Många kommer då att vara svartlistade på arbetsmarknaden för att ha strejkat sitt eget företag till konkurs.
LLA
2021-12-10 14:35:35
SV: SAS Link
Piloterna som spyr galla över SAS ledning här på forumet förlöjligar hela kåren. Någon har sin egen definition av "goodwill" (visar stor okunskap som verkar utbredd inom kåren) och vet inte att goodwill uppstår i ett företag när man köper ett annat företag till ett överpris och betalar för kunskap eller varumärke. Den pilot som svamlar om annat visar bara hur lite han/hon förstår av företagsekonomi.

Ett företag som är ett aktiebolag är i första hand till för sina ägare. Ett aktiebolag skall skapa aktievärde och helst ge avkastning (utdelning). Det ni piloter här på forumet missuppfattat och tror att att aktiebolag skall hålla på med visar att ni hör hemma i en svunnen tid. SAS ägs av danska staten (21%), svenska staten (21 %) och hundratusentals små aktieägare. Bl.a. har 85.000 Avanza-kunder aktier i SAS. Staterna är i minoritet och får rätta sig efter majoritetsägarna. Ni piloter här på forumet som tror att SAS lever utanför marknadsekonomi och aktiebolagslagar får väl se till att rösta på ett parti långt till vänster om Vänsterpartiet och försöka påverka att SAS skall vara som förr och helst få monopol så att de kan upprätthålla en värmestuga för en viss personalgrupp.
@ till @ fredrik
2021-12-10 11:58:35
SV: SAS Link
Gör man allt man kan? Återigen.. SAS har långt ifrån de dyraste piloterna. Den närmsta konkurrenten Norwegian har bättre avtal, det är fakta. Ett område som sticker ut på SAS är Administrationen, där har man en enormt stor och kostsam organisation, kanske en av de största i förhållande till antal flygplan. Man har lika många inom admin som antal piloter, det är nog inget annat europeisk flygbolag som slår SAS på fingrarna där och det är ohållbart. SAS har dessutom färre antal piloter per flygplan jämfört med i princip alla de andra stora aktörerna i Europeisk luftfart. Det går enkelt utläsa i bolagens årsrapporter.
@ Inget namn!!
2021-12-10 11:48:49
SV: SAS Link
Exakt så menade jag! Du har tolkat mitt inlägg helt korrekt. Jag ska förklara en sak för dig och alla andra "hejdukare": Utan personal så finns det ingen verksamhet i ett företag, så företaget är till för alla anställda OCH för sina kunder. Grundstjärnan för att ett företag ska kunna bygga upp ett förtroende på marknaden -man brukar kalla det "goodwill värde". Det är det som får ett företag att överleva och det är det som är värdet i ett företag. "Happy wife easy life" är ett ordspråk som även gäller arbetsgivarna. Glad personal som trivs och känner förtroende för ledningen är ett otroligt viktig fundament för att man ska lyckas. Nu har SAS rivit sönder det förtroendet för flygande personal och därför riskerar SAS att konka pga av en ny strejk i vår. Då kan ju alla på FVK fundera på vad dom ska göra när alla flyg står still? Vad konsekvenserna blir när ett företag resonerar precis som vad du ifrågasätter nu? Företaget dör! SAS sitter inte i den ekonomiska positionen att dom kan kriga internt, det blir bara patetisk och enormt korkat.

2021-12-10 08:46:41
SV: SAS Link
Till @Fredrik:

”Ett företag som behandlar sina anställda som SAS gör har på något sätt tappat sitt existensberättigande.”

Du menar på fullaste allvar att SAS ska försvinna för att de helt enkelt försöker göra allt vad de kan för att överleva? Med ditt resonemang skall alltså SAS ge vika, och finnas till för personalens skull?
Ballt
2021-12-10 06:58:49
SV: SAS Link
Joint venture tillsammans med Air Baltic på G?
E
2021-12-09 19:11:02
SV: SAS Link
Att Darius.

”Hur kan ägarna låta detta pågå”?

Kanske för att för att SAS, som alla andra företag i en marknadsekonomi, är till för att generera vinst till just ägarna, inte för att vara ett Samhall för personalen?
Damien
2021-12-09 15:03:36
SV: SAS Link
”Den stora frågan är hur ägare kan låta detta fortgå?!”

Ägarna står bakom detta eftersom det kan göra SAS lönsamt, och det genererar vinst.
@Fredrik
2021-12-09 13:59:50
SV: SAS Link
Jag håller med dig Fredrik i allt! Hoppas nu att piloterna och kabinanställda sätter ned foten mot sin arbetsgivare i vår. Ett företag som behandlar sina anställda som SAS gör har på något sätt tappat sitt existensberättigande. Vad är det man säger? "Glöm inte att släcka lyset innan ni går."
Darius
2021-12-09 11:58:52
SV: SAS Link
Den svenska arbetsrätten och återanställningsrätten är nog inte tänkt att fungera så. Att säga upp en tredjedel av personalen, sedan starta ett nytt bolag med exakt samma arbetsuppgifter/maskiner och sedan hävda att återanställningsrätten inte gäller. Bara för att man vill ha andra kollektivavtal. I Sverige gör man ändringar i kollektivavtalen efter förhandlingar parterna emellan. Inte genom att starta nya dotterbolag och anställa dit.

Det är absurt. Om inte annat så är det cyniskt och ett jävla sätt att behandla folk.

SAS kommer vänta exakt ett år, sedan kommer man säga att det blir Connect-baser i Stockholm och Oslo också. Ett år för att det är lättare att hävda att det inte är verksamhetsöverdragning då. Men en spade är en spade. Alla ser vad SAS pysslar med.

Den stora frågan är hur ägare kan låta detta fortgå?!
Damien
2021-12-09 09:50:48
SV: SAS Link
Fredrik:

SAS har planerat detta under många år, detta är ingenting som har utvecklats under pandemin. Det skulle hänt förr eller senare. Avseende återanställningsrätten för piloter, den avses enbart inom mainline där SAS sagt att det inte finns några vakanser. Vakanser finns i Connect respektive Link dit vem som helst får ansöka men såklart som med alla jobb är ingen garanterad anställning.

Du skriver om dåligt utbildade piloter. Jag hoppas att du har belägg för det kraftfulla påståendet.
Damilus
2021-12-08 22:21:06
SV: SAS Link
SAS agerande skickar tydliga signaler om att den operativa personalen inte är mer än ett nödvändigt ont som man mer än gärna byter ut. Ledarskapet skapar nog en väldigt stark laganda och vilja att gå genom eld för ledaren när det är kris. Nu alltså. Ett praktexempel på uselt ledarskap av det som samma ledare bestämde skulle vara ”Skandinaviens bästa arbetsgivare 2022”. Aldrig har en företagsledning missat ett mjukt mål med större marginal.
Fredrik
2021-12-08 20:14:33
SV: SAS Link
@Damien - menar du att det helt korrekt att SAS inte skall följa ingångna Återanställningsavtal på fem år med piloterna, bara strunta i ingångna skriftliga avtal? Använda SAS Main flygplan och erhållna statliga bidrag och lån, 16 milj kronor vad jag läst. Starta upp bemanningsföretag med utländska piloter för att slippa s k höga löner med sina egna piloter och slippa betala skatt på SAS Irland Link Connect. SAS piloter har lägre löner än de flesta piloter ute i Europa, men det försöker SAS lura i oss att det är så för att vi ska tro att de gör detta för att spara pengar. De som har höga löner är ledning och chefer, inte piloterna, förutom de som har 20 år i bolaget men de går strax i pension, vem tar deras plats? Finns inte många kaptener som vill ha det jobbet, förutom ifrån öststaternas dåligt utbildade personal. Säkerheten kommer att försvinna men ingen pratar om det. I mars ser jag ett bolag utan piloter.
Damien
2021-12-08 19:39:02
SV: SAS Link
Calle:

Det är inte alls kontroversiellt, tvärtom. SAS, och alla andra företag, skall själva få välja vilka de vill anställa. Nu vill SAS testa en ny approach, perfekt. Då slipper alla nu som gnällt, år ut och år in, att fortsätta på SAS, det flygbolag som inte följer avtal samt sysslar med rävspel.
Calle
2021-12-08 19:25:34
SV: SAS Link
Re: Damien

Kan du verkligen inte se det kontroversiella i att sparka sin egen personal för att sedan anställa i ett nystartat dotterbolag? Man kallar piloter som inte har rating till intervju, men man kallar inte i första hand de man precis har sagt upp? Legalt kanske man gör saker och ting rätt, men har det slagit dig att lagarna kanske inte är anpassade för denna typ av regelfiske som SAS ägnar sig åt. Detta är utstuderat och fult!
Damien
2021-12-07 22:24:15
SV: SAS Link
Neutral:

Det finns inga ex-anställda eller uppsagda på SAS med rating på EMB-195. Så, SAS gör ingenting fel. Get your facts right.
Neutral
2021-12-07 19:12:19
SV: SAS Link
Och där öppnades dörren till SAS Link!
Man har såklart, för att pissa på sina ex-anställda och uppsagda börjat ringa folk, utan rating, från andra bolag.
Skål!
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn