SAS Link
Är det någon som har hört något, eller som vet något kring rekryteringen till Link i CPH på EMB195?
svar
Hej ! När du skriver att du kommer att screenas… menar du att du har fått intervju datum? Vet du hur länge blir kursen för de antagna?
Lycka till!
Blir perfo. Skall screenas 8 februari och givetvis håller ni alla på forumet tummarna för mig. Lönen på 19K brutto exklusive tillägg är åkej. Mycket pengar ger en bara tråkigheter.
Skillnaden är att Link ska flyga Embraer E-195 med ca 120 säten (tre kabinanställda ombord) medan Connect flyger Airbus A320neo med 180 säten (fyra kabinanställda ombord). Ofta, men inte alltid, kan det innebära lite kortare flygningar med Link än Connect. Antagligen en högre andel affärsresenärer ombord på Link på grund av vilka linjer man väljer att flyga med den typen av flygplan medan det borde vara fler semesterfirare på Connect. Det blir i alla fall inga flygningar till Kanarieöarna med Link eftersom flygplanet inte når så långt.
Link startas upp som ett helt nytt bolag, så det finns ingen som kan berätta hur stämningen är ännu, men jag kan tänka mig att det blir ett lite mindre och familjärt flygbolag där man lär känna varandra bättre medan Connect blir lite större, mer som vanliga SAS.
Vad är skillnaden mellan Link och Connect? Går det redan cabin crew kurser för de olika?
Ryktet sa att planeringen för det är igång.
Vet ni när nästa kurs drar igång?
Ja den är igång.
Är rekryteringen fortfarande öppen?
SAS Link blir nog ett bra concept.
Bara SAS jobbar bort sina underleverantörer, så blir nog SAS ett utmärkt kvalité flygbolag igen.
Underleverantören har förstört mycket kring deras rykte tyvärr. Både när det gäller personalens arbetsvillkor och psgr upplevelser. (Syftar inte på Cityjet 😉
Skoj att SAS kanske äntligen får ordning och reda.
Källa på att de kommer utöka med ATR 72?
Därför att miljöproblemet inte ligger inom flyget?
Varför ska de inte bry sig om miljön?
Miljö? Det ligger långt ned på priolistan , ingen vettig bryr sig.
Jag tror att SAS prioriterar att överleva i första hand och att bränslesnåla flygplan får komma en aning senare. De här flygplanen har ju ett antal år på nacken, leasas antagligen billigt och kommer att ersättas av fabriksnya A220 eller E2 om bara några år.
SAS kommer utöka med ATR 72
Men SAS når inga miljö mål med sin flotta och tänk.
Hur tänker dem där?
Tror de kommer ersätta de mindre 737or som opererar i Norge. Vet inte hur många de är dock
SAS kommer minska användandet av CRJn när Link skalas upp. CRJ kommer finnas kvar, men i mycket mindre utsträckning. ATR kommer finnas kvar ungefär samma som idag
Är det endast Scandinavium personal som får söka?
Nej tyvärr inte. Det betyder att SAS ska operera med 4st produktionsplattformer,
SK – Connect – Link – Wetlease. De fyra plattformarna ska vara ungefär lika stora och SK som vi känner idag kommer sluta upp med 36-39 flygplan.