Tråden startades av: Air Koryo  2022-09-16 15:28:40
SAS nya El-flyg 
Varför har SAS enbart beställt två ES-30 flyg som skall levereras från fabriken i Göteborg?
Kan det tänkas att dom enbart planerar sätta in modellen på en sträcka som Arlanda- Mariehamn eller Arlanda-Visby?
Korta Skandinaviska och även inrikes i Norge eller Danmark kan också tänkas.
Var och hur tror Ni dom skall användas?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

En Roffe
2022-09-17 14:10:25
SV: SAS nya El-flyg
En möjlig förklaring skulle kunna vara att de beställt två fpl för provverksamhet, för att testa konceptet innan de bestämmer sig för om de ska köpa/leasa t ex 20 eller 40 st om några år. Det är i alla fall så jag skulle resonera ifall jag beställde två flygplan.

Om det sedan ökar chanserna för kommersiell produktion av sådana flygplan i Gbg så skulle det kunna gå att räkna de här två planen som diskret subvention till jobb i Sverige. Och det är väl inget fel i det, eller hur?
Anarkist
2022-09-17 00:07:34
SV: SAS nya El-flyg
Batteri drivna flygplan är på inget sätt ” framtiden ” Särskilt inte med dagens tunga och ineffektiva batterier.
Detta ” initiativet ” från SAS m.fl.är inget annat än ett pr stunt.
Desutom är det mycket tveksamt om ett ” hybrid flygplan som använder batterier och jet a1 i kombination är mer miljövänligt än effektiva jetmotorer, allt inräknat.
Ju-Anita
2022-09-16 22:39:09
SV: SAS nya El-flyg
Det är väl skit samma, det får man väl se då, kul ändå att en del av SAS piloter ska få flyga pappstrut i framtiden:)
Electric Boogie
2022-09-16 21:00:18
SV: SAS nya El-flyg
Tromsö-Bodö ser kort och bra ut, ligger dessutom i billigaste elområdet.
Borde finnas fler inrikessträckor i Norge där elflyg passar bra. Men många är nog i likhet med Arlanda-Mariehamn för tunna för SAS.
LLA
2022-09-16 18:33:32
SV: SAS nya El-flyg
Kanske dessa plan skall användas mellan Arlanda och Bromma för att konkurrera med Arlanda Express?
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn