Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Gate

Tråden startades av Pontus Pilatus

Som överintresserad flygnörd vänder jag mig till er branschfolk. Hur fungerar det med tilldelningen av gater? Om vi tar tex SAS så flyger de en hel del med 737 från Arlanda, jag antar att 737 kan parkera i princip på vilken gate som helst, men hur tilldelas dessa? Fisnns det vissa som är reserverade för tex SAS? Finns det vissa som går till vissa destinationer? Eller är det bara lite hux flux?

När jag flög hem från Berlin Tegel nyligen upptäckte jag att SAS från Arlanda och från Kastrup parkerade bredvid varandra, så jag började fundera över om det finns någon logik i det.

Jag är såklart medveten om att man opererar från en viss terminal beroende på utrikes/inrikes/bolag, men jag undrar alltså om själva gatetilldelningnen inom terminalen är bunden på något sätt…

Någon upplyst som kan upplysa mig?

Publicerad den 2013-06-30 18:29
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

@pontus
2013-07-01 22:24

Om en SAS-kärra kommer non-Schengen och ska sen gå Schengen så parkeras den med största sannolikhet på F-piren. T ex plats F31. Non-Schengen-paxen går av genom gate F61 (våning 4) och Schengen-paxen går på via gate F31 (våning 3).

Majoriteten av SAS trafik allokeras på A-piren och F-piren.

Pontus Pilatus
2013-07-01 13:31

Ok. Det börjar klarna nu. 🙂

Så tex en SAS-kärra från tex London (ej schengen) som sedan ska vidare till tex Nice (schengen) parkerar alltså på B-piren? Eller förstod jag fel?

Jag tycker ofta jag får åka SAS från F. Kör dom inte så mycket på A och B?

@Pontus
2013-07-01 13:12

På den här sidan finns kartor över Arlandas terminaler och man kan se var alla gater ligger. http://www.swedavia.se/arlanda/shopping-mat-service/hitta-pa-flygplatsen/

A-piren på Arlanda (gate 1-10) kan bara ta emot Schengen-flighter.
På B-piren (gate 11-24) finns det en blandning av Schengen- och non-Schengen-gater.
F-piren har två våningar med gater. Plan 3 (gate F26-F39) är Schengen-våningen. Plan 4 (gate F58-F69) är non-Schengen.

Arneee
2013-07-01 13:04

Faktorer som påverkar gate-allokering (på Arlanda):

1. Terminal-tillhörighet (och pir-tillhörighet på T5)
2. Flightens “nature”: Domestic, Schengen, European, eller International. Alla gater kan inte hantera alla typer.
3. Flygmaskinens storlek. Kod C, Kod D, Kod E, etc. Olika uppställningsplatser är olika stora.
4. Flygmaskinens slingning. Om flygmaskinen kommer Schengen men ska senare gå International så placerar man den helst på en gate som kan hantera både S och I.
5. Eventuella önskemål från handlingbolag och flygbolag.

Jag tror jag fick med dom viktigaste faktorerna.

Aft
2013-07-01 10:40

Det finns ett visst mått av “bokade” gater. Norwegian flyger till exempel nästan uteslutande från B-piren på Arlanda vad gäller terminal 5. På gate 11 och 13 är 9 av 10 maskiner en DY-kärra. Med detta menar jag inte att andra flygbolag inte står på dem men DY står på dem när de är där kan man säga. På terminal 4 är det 31, 33 och 35 som gäller. Jag har inte flugit ifrån någon annan gate på 4:an på år och dag.

Pontus Pilarus
2013-07-01 10:18

Ok, tack för svar!

Så om jag flyger SAS från Arlanda till Paris så kan jag i princip åka från vilken gate som helst på T5, förutom icke-schengen-gaterna?

Vilka gater är schengen och vilka är det inte?

Tycker detta är ett intressant ämne. Finns det någonstans på nätet man kan ta reda på mer om gaterna på just Arlanda?

OB
2013-07-01 09:32

Varje gate på alla flygplatser har kapacitet att ha ett visst antal olika flygplans modeller. T.ex. en B737 står vid Gate A, men eftersom Gate A kan ta en B737 så kan den också ta en B757 och B767, och troligtvis en A320. Gaterna kan inte ta exakt vilket flygplan som helst. Det beror mest på hur stort vingspannet är.

Så på fråga 1 (Finns det vissa som är reserverade för tex SAS?): Nej det finns inga gater som är reserverade för ett visst flygbolag, men däremot om en terminal är ”reserverad” för ett flygbolag t.ex. London Heathrow T5, den används bara av British Airways och Iberia, dvs. den används bara av IAG, då blir gaterna bara reserverade för dessa flygbolag för det är bara de som använder den terminalen.

Och fråga 2 (Finns det vissa som går till vissa destinationer?): Ja och Nej. Ja beror på att alla icke-Schengen flyg får bara gå från Gater som har en passkontroll eller ligger innanför passkontrollen, dvs. icke-Schengen flyg måste gå från gater som är till för icke-Schengen flyg. Och med det så betyder det att Schengen flygen går från gater som inte har passkontroll. Däremot så finns det på en del flygplatser T.ex. Oslo Gardemoen så har de i Utrikes piren ett par gater så kallade Flexigater. Dessa gater kan används för både Schengen flyg och icke-Schengen flyg.
Nejet i den här frågan är att det inte finns Gater som reserverade för en specifik destination, alltså ingen Gate som är reserverad för flyg bara T.ex. Paris CDG, London LHR, Helsingfors eller Oslo OSL.

Och på fråga 3 (Eller är det bara lite hux flux?): Nej, var flygplan står bygger på ett system. Varje flygbolag väljer hur länge de ska vara på flygplatsen innan de åker tillbaka till den flygplats de startade ifrån (om de inte är på sin hemmaflygplats). Pga. att varje flygbolag vill ha olika lång turn-arounds. Vissa har 40 minuter, vissa har längre än 1h. Så de som planerar var varje flygplan ska stå, måste då sätta upp ett schema. Och det här schemat baseras på hur länge ett flyg är på destinationen, hur längre andra flyg är på destinationen, vilken flygplanstyp flyget använder och vilka flygplanstyper andra flygbolag använder just då på den destinationen. Så de står inte hux flux.

Detta fick jag veta när jag besökte en vän som jobbar på Arlandas flygtorn. Hon planerar var alla flygen ska stå (man gör inte det själv) just den här dagen planerade hon för T2, T3 och T4. Men dock så planerar de inte för dagen de håller på utan till näst följande dag, så att allt ska flyta på så smidigt som möjligt.

Göteborgare
2013-06-30 19:58

Jag tror att vissa gater är “SAS-gjorda” med deras utrustning, vagnar, skyltar m.m. så att bara SAS använder dem medans andra är neutrala. Tror att det är så på större flygplatser i alla fall och när det är stora flygbolag som har många flygningar varje dag. Men i övrigt så är det nog mest trafikprogrammet som styr, beroende på vart ett flygplan kommer ifrån, vart det ska härnäst osv.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500