Hur Arlanda kan utvecklas
Hej,
Jag tänkte att vi här kunde diskutera hur Arlanda kan utvecklas ur passagerarsunpunkt, t.ex. vad gäller terminaler, kollektivtrafik m.m. Trådar om Arlanda tenderar att fyllas av folk som bara vill berätta hur dålig Arlanda är och hur liten efterfrågan det finns på resor dit. Jag själv bor i södra Sverige och reser oftast från Landvetter eller Kastrup, så ingen behöver upplysa mig om att Kastrup är så mycket bättre o.s.v. Håll allt anti-konstruktivt härifrån, tack.
I Swedavias masterplan för Arlanda finn en del intressant att läsa. Utgångspunkterna är att antingen bygga ut T2, på sikt med ny satellit väster om bana 3, eller att riva T2 och T3 och bygga ny terminal, så klart benämnd T6 i planen, norr om bana 2. Oavsett är ju tanken dock att bygga pir G först. Själv lutar jag åt att man kanske inte borde bygga mer alls på befintliga terminalkomplex, utan bygga nytt från grunden när utbyggnad krävs. Arlanda har helt klart strukturella problem; terminalsystemet tycks till del vara felutformat i grunden.
Hur tänker ni?
svar
1-Det är MYCKET VIKTIGT att HELT ÅTERSTÄLLA BUSSHÅLLPLATSEN vid Terminal 5.
Eftersom Terminal 5 har den högsta passagerarn trafikvolymen jämfort med Terminalerna 2 och 4 är det VIKTIGT att bussarna ÅTERGÅR till sin URSPRUNGLIGA HÅLLPLATS vid Terminal 5. Det är INTE acceptabelt eller på något sätt motiverat att behöva gå så långt från Terminal 5 till Terminal 4 för att kunna gå ombord på bussar.
2- Det är ett stort mysterium varför Arlanda INTE kan ha, som elementär logik indikerar, en Terminal nummer 1. Det är dags att ordna om terminalerna med början på nummer 1.
Som transferflygplats har Arlanda blivit bra. Som nämns i tråden behöver man inte längre gå genom en säkerhetskontroll om man kommer från inrikes och ska utrikes. Dessutom Nordens klart bästa restaurangutbud i nya utbyggnaden.
Problemet är att bussarna bara stannar vid T4 och man kommer ut vid T5.
Fixa det och Arlanda Express så blir flygplatsen bra.
Reser också från Landvetter och det naturliga är tranfer via någon flygplats söder ut i Europa. Så har svårt att se någon större utveckling kan ske på Arlanda för oss i södra sverige.
Jag tycker det blivit aningen bättre dom senaste åren.
Nya säkerhetskontrollen T5 håller världsklass.
Ljusare och luftigare när man passerat taxfree-butiken.
Det som bör förbättras är incheckningen på T5. Oerhört trångt och jobbigt att passera.
SAS hörna fungerar bättre.
Flyger sällan från T2 men när jag var där i höstas så gick det smidigt.
Swedavia måste sluta med sina ockerhyror framför för krögarna. Det sista minne en turist har av Sverige är hutlösa priser på mat och dryck. Avskräcker dom flesta från att komma tillbaka.
En grej som jag (och många andra) irriteras på är ju den långa promenaden från busshållplatserna utanför Terminal 4 till Terminal 5 sedan busshållplatserna utanför femman försvann pga. Ombyggnationen.
Här tycker jag det är dåligt av Swedavia att inte tala klarspråk, för enligt denna text på ett bussforum så är det inte aktuellt att bygga nya busshållplatser utanför femman.
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=77648.0
Om det stämmer så är det ju verkligen dubbelspårigt.
Det är inte så ofta jag flyger via Arlanda. Under de sista åren har det blivit vid 4 tillfällen. Alla gånger till Bangkok och senast för två år sedan. Jag utgår från Landvetter och reser oftare transfer via Amsterdam, Frankfurt, München eller Zürich.
Mina tidigare erfarenheter av Arlanda var att man fick se till att ha gott om transfertid eftersom man var tvungen att passera en säkerhetskontroll innan T5. Nu slipper man det tack vare nya förbindelser på airside mellan inrikes och utrikes samt att viss inrikestrafik går från T5. Nu senast flög jag SAS/Thai GOT-ARN-BKK t/r och det var otroligt smidigt tack vare att det var bara några gater mellan Landvetter-och Bangkokplanen. Så med relativt små medel har Arlanda blivit mycket smidigare. Tyvärr bytte SAS allians, så nu blir det via naven nere på kontinenten. Uteslutande via Amsterdam, Frankfurt, München eller Zürich. Ska för övrigt testa Wien i höst:-)
Saker kan fortfarande bli bättre på Arlanda, men på det stora hela är jag OK med flygplatsen. Nästa stora grej är kommunikationerna till och från ARN och det är positivt att man har tagit upp frågan om en ev inlösen av Arlanda Express och öppna upp järnvägen för alla. Det hade definitivt varit ett lyft för Arlanda ut tillgänglighetssynpunkt och sånt ser flygbolagen på. Stockholms handelskammare beräknar att det skulle kosta 4 miljarder att lösa in A-train. Mycket pengar, men en välinvestering på lång sikt. Men i vanlig svensk anda ska allt dras i långbänk först.
Jag har flugit mycket i många år. För mig som frekvent resenär har Arlanda fungerat mycket bra!
Det är nog i huvudsak sällan resenärer som väljer udda flygbolag som har haft problem!
Flesta klagomål är på ”svårt att hitta och långt att gå”
Arlandas terminal 2 byggdes av dåvarande Luftfartsverket mer eller mindre direkt på SAS order. Då hade det flygbolaget ett enormt inflytande på LFV och Arlanda. Terminal var helt byggd för SAS inrikesflygningar. Flög själv DC 10 till Göteborg från den terminalen, nästan 400 passagerare ombord. Massor av specialanpassningar och olika fantasifulla system specialbyggda för SAS behov. Till exempel over the wing bryggor som bara var kompatibla med MD 80 flygplan. Pushbacksystem på räls vid gaten, och separata bagagesystem för varje gate. Allt i allt ett pyramidalt missfoster till passagerarterminal. Sedan kom avregleringen av flyget och konkurrensen, då ville SAS slippa vara i denna terminal man skapade. Fungerade inte i den nya konkurrenssituationen. LFV fick för dyra pengar försöka bygga om terminalen. Missfostret blev permanent, om ändå väldigt avskilt från övriga terminaler. Bara busstransfer till övriga terminaler mm. Om man nu inte vill gå genom processen med ny säkerhetskontroll. Så när Swedavia bildades och bröts ur från LFV hade man nog inte en lätt start. Tyvärr så verkar man fortsätta med sina i många fall kortsiktiga lösningar, och framförallt tappat fokuset på att skapa ett smidigt resande för passagerarna. Förmodligen skulle T2 ha rivits för länge sedan…. Men då pratar vi om monumentala kapitalförsäkringar som nog ingen skulle kunna försvara.
@sv.Reg. Vem har påstått att det är SAS fel? SAS har verkligen inget att göra med vansinniga beslut av gamla borgerliga regeringar.
Arlanda har vuxit fast i de sedan 1970 talet ditsatta bitarna. Vilket skapat ett virr varr av ologiska lösa detaljer som aldrig kommer att bli annat än halvdant.
Plocka bort de löst sammansatta delarna och bygg en flygplats värd namnet.
Nej, det är inte SAS fel. Det er fleradrcennier sedan att det var monopol. Det har inget att göra med hur läget är för ARN idag.
Anledningen til att Arlanda flygplats har missköts i decennier stavas Swedavia, aka amatörernas lekstuga.
Arlanda flygplats behöver förnyas och utvecklas, det kan bara folk som vet hur man får till en välfungerande flygplats. Det vet inte Swedavia.
Få utARN från monstret Swedavias klor och etablera ett nytt bolag f.eks 55% statligt och 45 % av aktierna till privata investorer, få in ett profs flygplats bolag som delägare och operatör.
Det är enda sättet att få ordning på ARN.
” Punkt slut,” som du barnsligt nog brukar avsluta dina inlägg här.
Kan man riva bostadshus som ingen vill bo i, kan man väl riva terminalbyggnaden som ingen vill ha, men tvingas besöka och vara i om man ska flyga någonstans.
Självklart kan man inte riva nåt man har investerat mijarder I.
ARN är ett 70 talsbygge komner alltid vara, med ständig utbyggnad.
Ta in en arkitekt modernisera designa om modernt skandinaviskt, ljust träslag etc. Kanske en jungel Växter ett vattenfall som Singapore har.
Man kommer aldrig ifrån långa gångar på en flygplats sätt in rullgångar som kastrup har. Grundstrukturen kvar, det blir det billigaste.
Priserna i rest café etc motverkar sitt syfte för ARN att få tillskott i kassan, sänk priserna och hyrorna för att få upp omsättningen.
Sätt in ett lågpris ullared.
SAS förbjöd en gång i tiden många andra bolag att bedriva direktflyg om man inte själv ville göra detsamma.
ALLT (!) skulle via CPH, vilket medförde att övriga flygplatser blev matarflygplatser. Denna ordning cementerades och blev standard.
Svenska och norska skattebetalare och finansiärer har byggt upp Kastrup till en fin (!) flygplats, men Arlanda fick bara de slantar som blev över.
Resultatet ser vi idag.
DEF, en av dine punkter er hvordan Finnair bygde opp Vanta til å ha et ti-talls destinasjoner i Asia…..som kjent er mye av det nå lagt på vent pga konflikten i Ukraina, og ingen overflyging i russisk luftrom.
Finnair klarte, også pga den noe kortere avstand, enn ARN/CPH, å bruke en flyenhet t/r i löpet av 24 t, til en del destinasjoner i Asia. Dette klarte aldri SAS, som lå i BKK f.eks i timevis. På bakken tjener man, som kjent ikke penger, mens Finnair om vinteren hadde opptil 3 daglige flyginger t/r BKK. SAS virket å være drevet etter dogmen fra 60-tallet “de skandinaviske handelsmenn venter på SAS, og vil fly med de!”
Det andre er connection, Arlanda er dessverre geografisk misplassert ifm CPH. SAS vil aldri få det antallet i connectivity som CPH har, og dessuten, SAS kan ikke ha halve sin langflåte i Köbenhavn, og halvparten i Stockholm.
Gå tilbake, se på Finnair’s trafikk over dögnet, hvor langt mer profesjonellt de har utnyttet Vanta i sitt rutenett mellom Europa og langruter. Bl a med bruk av “store” fly på tyngre europeiske destinasjoner. Se også på AY’s yield og pricing ift SAS. Jeg tror SAS’s nye eiere har alt regnet på dette, og vil agere deretter. Det som ikke lönner seg, det kuttes.
Johnny, du har helt rett….jeg har ikke oppfattet at de nye eierne skal utvikle SAS.
Jeg oppfatter det slik at de nye eiere vil forsöke å tjene penger på SAS. I og med at SAS nå, over 12 mnd, taper mye penger, må noe (mye) gjöres.
Min påstand er derfor at de nye eiere allerede har regnet på hvordan, altså gjennom å kutte ut det som ikke er lönnsomt. Ikke noe blir spart, og jeg antar at bl a Sverige må ta sin del.
Mindre SAS-flyginger Arlanda, mindre inntekter.
Till Johnny.
Jo, det är en del av sanningen, sossepolitik och medföljande tillsatt inkompetens, har lett fram detta haveri, Arlanda.
Sedan Arlanda invigdes i början av 60-talet och fram till mitten av 70–talet, bestod Arlanda International Airport av en barack, medan Kastrup hade en för den tiden modern och attraktiv terminal. Och än idag!
När SAS bildades -46, var Kastrup redan en hub, nästan all trafik gick via Kastrup. Detta förhållande ville SAS behålla och svenska/norska ägare svalde detta med följder som eländiga flygförbindelser och timslånga bytestider och gödning av danskt SAS-herravälde.
Två exempel och när Sibirien-routen var öppen.
– Varför utgick inte SAS Tokyolinje från Arlanda, man passerade i princip nästan rakt över?
– Hur kunde Finnair lyckas med 10-talet linjer från Helsingfors till Asien och SAS hade inge från Arlanda?
Min slutsats är att SAS Danmark styrde totalt och vi bugade och var tacksamma att vi i alla fall kunde flyga inrikes utan att behöva byta i CPH.
-:
“I långa tider”? För hur länge sedan? Vi har haft en avreglerad marknad inom EU de senaste 30 åren. KLM får och har fått flyga precis hur mycket de vill från varifrån som helst i EU.
@Johnny. Det är dina “leka affär”-partier inom den gamla alliansen som bolagiserat Swedavia till det bolag det blivit (läs Maud Olofsson som näringsminister) och som skapat “den värsta tågsatsningen i historien” (Arlanda Express monopolet av KD-ministern Mats Odell). Dina “sosseaversioner” gäller inte i detta fall.