Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Bagagetruck körde på DK

Tråden startades av Michael

Skulle åka hem från Las Palmas i Onsdags då planet blev 13 timmar försenat eftersom någon bagagetruck tydligen kört in i planet på Arlanda.

Stämmer det och vad hände isf? Vem står för alla kostnader som Thomas Cook fick då med inkvarterade passagerare på hotel i Las Palmas etc?

Hur lång tid får besättningen jobba egentligen eftersom de var tvungna till en rest i Las Palmas då de bara var 3 h sena ner, har de verkligen sådant tight schema!?

Publicerad den 2013-09-22 00:11
Skriv ett svar
Antal svar: 19

svar

Michael
2013-09-29 17:34

Ingen som har något svar eller funderingar om Thomas Cook agerande angående hungriga resenärer vid denna stora försening?

Michael
2013-09-25 23:18

Tack för dina svar Melvin, och Ja jag förstår hur du menar.

När man ändå skriver här skulle jag vilja passa på att ge Thomas Cook en liten känga. De är ett bra bolag annars helt klart men att inte bjuda passagerarna på något att äta eller åtminstone ge oss chansen att köpa något är ganska svagt.

Vi fick mat på hotellet klockan 20.00 innan vi gick och la oss, sedan transporterades vi ut till flygplatsen 01.00. Allt var stängt – inget fanns att köpa så man var utan mat från 20.00 till 09.30. Vi fick en liten flaska vatten för 13h:s försening, det var allt…

Melvin
2013-09-25 18:22

“alltså 10 minuter FÖRE maxgränsen” skall det vara!!!

Melvin
2013-09-25 18:15

Såg även din andra fråga! Om man behöver “cirkla” runt och vänta på landning, och om du då kommer över dessa 14 eller 15 timmar så måste detta rapporteras, och förklaras, för Transportstyrelsen.

Melvin
2013-09-25 18:08

Ok Michael, här kommer ett litet mer exakt svar, om du inte var nöjd med det första:-) Kabinpersonalen “börjar” kl. 0600, och piloterna kl. 0630 – om flyget går kl. 0730. I grunden så får man schemalägga arbetsdagar som är 13 timmar långa. 2 ggr i veckan så kan man förlänga detta upp till 14 timmar. Las Palmas är en sån flygning. Piloterna börjar alltså kl. 0630, och med denna “förlängning” så kan de senast vara tillbaka på Arlanda kl. 2030, alltså 10 minuter efter maxgränsen. Nu är de alltså uppe i 14 timmar. Arbetsdagen avslutas 30 minuter efter landning – då har förhoppningsvis alla passagerare gått av. De sista 30 minuterna räknas inte med i maxtimmarna. Man räknar tid fram till att flygplanet står parkerat – “on block” som det så fint heter.

Vid oförutsedda händelser så kan man “lägga på” ytterligare en (1) timme – och alltså landa absolut senast kl. 2130. Då är du uppe i 15 timmar. Mer än så går det inte att förlänga – sen blir det olagligt. Rätt tight m.a.o. Dock räknas “oförutsedda händelser” från “sista” sträckningen, d.v.s: FRÅN Arlanda så är ju händelsen oförutsedd – men, FRÅN Las Palmas så är händelsen inte oförutsedd (man vet om förseningen redan). Då skall HELA besättningen, i samråd med kaptenen, avgöra om man orkar/kan lägga på den där extratimmen, från 14 till 15 arbetstimmar. Men som sagt, mer än 15 timmar kan du inte arbeta lagligt.

Detta gäller flygningar på dagtid. Flyger du på natten så kortas denna maxtid med som mest 2 timmar.

Blev du klokare?

Nisse
2013-09-25 17:27

And they did it again:-)

Michael
2013-09-24 13:02

Jag undrar fortfarande exakt hur länge besättningen får jobba innan de ska ha sin rest?

När börjar deras tjänstgöring om planet skall gå 07.30 och när slutar den om planet ska landa 20.20?

Verkar vara en väldigt tight marginal och hur mycket försening ner tål denna vända innan det spricker?

Och vad händer om det mot förmodan är “kö” för o landa på Arn vid ankomst, så att de vet att de måste cirkla ett tag i luften? Måste de landa på Skavsta då för att det blir för många timmar i luften eller hur är reglerna?

Resenären
2013-09-24 08:32

Hej,
Det är ju ingen nyhet att flygplanet ifråga sjunker ner när man tankar och paxen går ombord.
Detta vet rampen. Så länge som vissa hjälpmedel i detta fall bagagebandet inte har en automatisk
höjd korrigering av samma, liknande slag som gaten har så kommer detta att ske igen.
Man brukar tala om den mänskliga faktorn och har inte ngt att göra med vilket handlingbolag man har.
Med vänlig hälsning,
Resenären

Ramp
2013-09-24 05:22

Visst var det klantigt, men det finns en märklig attityd på Arlanda där SGS eller SAS Ground Handling eller vad ni heter idag tror sig vara bättre än alla andra handlingbolag? Jag förstår inte varför, ni tappar ju bara fler och fler kunder…

Rampen
2013-09-24 02:22

Alltså, ingen körde in i planet. Lastbandet stod framkört vid lastrummet, när sedan paxen gick ombord, så sjönk planet, så kontentan av det hela, blev att lastbandet tog i lastrumsluckan, inget annat. Så det var klantigt visst, men otur. Så lägg ner o skriv en massa skit om hur bra eller dåliga vissa handlingbolag är.

Rampen
2013-09-23 20:49

Inte mer än att det förmodligen var fem arbetsledare ute och fotografera…

Nisse
2013-09-23 20:15

@same shit different name, och vad har det att göra med att de körde på DK?

Same shit different name
2013-09-23 19:23

SAS Ground handling byter namn och skepnad lika ofta som mellanchefer byter titel.
SAS Ground Service, Scandinavian Ground Service…, tillhör Airlines, sen eget dotterbolag, sen Airlines igen och nu eget dotterbolag. Cheferna då, team leader, navigatörer, production managers. Samma ansikten, samma arbetsuppgifter bara ny namnbricka på bröstet. Sen säger man att man spart in tjänster. Det börjar bli lite pinsamt nu. Hoppas Swissport får fason på skiten!

till kalle
2013-09-23 15:11

Du verkar ju ha noll koll, så det du skriver om sgs stämmer nog föga. SAS gorund handling körde in i planet, inget annat!

Sen att alla markbolag skadar flygplan är en annan femma, det händer och kommer alltid hända.

@Kalle
2013-09-23 08:36

DK är Tomas Cook, så det är sgs som har handlingen på dom.

DY är norbaggarna

Kalle
2013-09-22 21:45

Till skitbolag: Det är Nordic Aero på Arn som har handling på Norwegian inte Sas Ground Handling, Förövrigt är Sgs ett väldigt bra handling bolag väldigt seriösa i allt dom gör.

ABSjet
2013-09-22 13:48

till Skitbolag: Sånna kommentarer är ganska onödiga, SGS medarbetare är väldigt duktiga, de gångerna de haft mitt flyg. Skador och olyckor kommer alltid att ske!

Rampen
2013-09-22 01:18

Det var ett lastband som var framkört till ett lastrum, som sedan råkade skada luckan.

Melvin
2013-09-22 00:55

En “vanlig” arbetsdag, fram o tillbaks till Las Palmas är ungefär 14 timmars arbetsdag, ganska nära maxgränsen för vad man får utföra i sträck. Med en 3-timmars försening så skulle besättningen komma upp i 17 timmar. Då är det inte lagligt längre……. Ett alternativ hade kanske varit att flyga så långt det hade varit lagligt, men då måste det finnas en besättning där, i t.ex Madrid, som kan ta över – och innan du har hunnit få dit en besättning så hinner timmarna gå…… De hade nog inget annat alternativ denna gång.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500