Flyghögskolor
Hejsan!
Tänkte fråga er lite om 3 flyghögskolor som jag är intresserade av att söka till efter gymnasiet och lite frågor angående de 3 skolorna.
1. TFHS:
Jag har hört att min får en liten fördel om man går GMU, kan någon förklara varför?
Bra skola? Som jag har förstått har man kontakt med ett bolag under sin tid på TFHS. har man en stor chans att få bra kontakt med SAS?
2. SAA
Bra skola? Har inte läst på så mycket om denna skola, men den verkar ganska seriös! Är det samma som TFHS att man har kontakt med ett bolag under sin skolgång där?
3. SPU
Ja, samma fråga här! Bra skola? och har man stor chans att komma in på något speciellt på bolag när man är klar med sin utbildning?
Tack på förhand
svar
Flygtorget,
Varför tog ni bort mitt inlägg samt Freddes inlägg som inte bröt mot era regler överhuvudtaget?!? Vi diskuterade materialet i tråden!
Vad är detta för sovjetisk-censur?? Skärpning! Ge respons!
/Signaturen @Fredde
Hej!
Tack för era snälla svar! 🙂
Vill också tacka för all ny information! 🙂
Går Natur så ska fortsätta att plugga hårt! Ser fram emot att söka till TFHS och de andra skolorna! 🙂
SAS har alltid tagit in piloter från statliga utbildningar så ja, troligen har man en god chans om man går TFHS exempelvis.
Att gå privat funkar också. Dock kanske du då måste visa på mer erfarenhet innan du skickar in CVt, i form av flygtimmar. Har du inte gått en statlig utbildning, vet ju inte ett bolag som SAS om du genomgått en selektionsprocess redan eller gjort ett flygpsykologiskt test. SAS vet alltså inte helt vad de får då du kommer på intervju. Det kan vara en fantastisk kandidat, eller inte. Men då det kostar mycket pengar att hålla i en rekryterng, och SAS inte har så mycket pengar kvar i kassan, kommer de med stor sannolikhet att kalla in statligtutbildade kandidater som redan visat prov på personlighet och testning. Då har SAS en god hit-rate att få in de kandidater de vill han direkt genom intervjun. Att bli kallad på intervju brukar betyda att bolaget vill ha dig redan då. De vill inte tacka nej helst, det kostar pengar.
Så vill du in på SAS, prova ta dig in på ex. TFHS. Men det finns nog chans också om du går privat, men troligen inte lika god om du kommer direkt från skolan.
Normalt har dessa skolor som krav på Fysik och Matte. Så studera hårt i de kurserna.
Kent
Är de en fördel om man har gåt flygteknik?
Låt dig inte skrämmas iväg från de statliga även om du inte har höga betyg, ja gick på TFHS och hade ett ganska måttligt betyg att uppvisa, TFHS har (åtminstone när jag sökte ) en mkt gedigen urvals process, där du testas på en mängd olika sätt, sök så länge du har de minimum krav som ställs, min uppfattning är att din personlighet och attityd väger extremt tungt förutsatt att du kommit igenom den första testdagen. Då bestod den dagen av tester som numerisk minneskapacitet, stress tester, spatial förmåga osv.
Ja vart lika vilsen när jag började och fick ett första intryck som inte stämmer alls överrens med verkligheten. Att vara pilot idag är fortfarande att vara “fordons chaffis” vilket dock många gärna istället vill glorifiera. En gratis utbildning där du snabbt får de certifikat du behöver för att komma in på marknaden är ypperligt, tilläggskurser som gör ett avstick in på sidospår ( t.ex. Kurser i hur man bedriver ett flygbolag eller liknande ) är måhända bra på CV:t, men ganska värdelöst om du inte har cert och timmar.
Fastna heller inte i önskan om sverige som arbetsland, att vara pilot ger dig en ypperlig fördel att använda världen som arbetsplats, ta till vara på det… Läser du på forumen här märker du snart att de finns många bittra svenskar som sitter på pilot jobb de gärna kunde vara utan, eller på stora lån och utan pilotjobb alls, och detta för att man vägrar jobba utanför sverige.
Lycka till! 🙂
Jobba hårt i skolan, och ta reda på hur branschen ser ut. Att ta dig in på en statlig utbildning ger dig goda chanser till jobb direkt efter examen. Dels då du redan genomgått en hård selektionsprocess och visat att du kan klara dig mot konkurrens, samt att du saknar masskulder vilket bolag ser som positivt hos sina ansatta.
Att gå privat går också naturligtvis. Finns flertalet exempel på folk som landat riktigt fina flygjobb efter egenfinansierade utbildningar. Men om du lyckas ta dig in på en statlig utbildning ska du naturligtvist hoppa på!
Problemet ligger i att statliga platser är det få av. Att gå GMU kanske ger bra erfarenheter. Men även vanlig jobberfarenhet är meriterande. Normalt är folk som blir antagna till TFHS och andra statliga utbildningar något äldre än genomsnitt pilotstudenten. Detta pga mer mognad, livserfarenhet och arbetslivs/studieerfarenhet.
Mitt tips är att du efter studenten väljer att gå GMU, alternativt jobba eller studera på universitet några år. Sedan provar ta dig in. Kommer du inte in 1a gången, kan du prova igen!
Vad det gäller SAS så finns kankse bra chanser till intervju om man kommer från TFHS. SAS hade 2 flygskolor som de tog in samtliga från som styrare, en var i Bardufiss i Norge (NAC tror jag) och så TFHS. Detta pga att urvalsprocessen är motsvarande de SAS har/hade då de rekryterar piloter.
Lycka till!
Det gäller att upprusta sig med betyg och erfarenheter för att ha så stor chans att komma in på någon av de statliga utbildningarna. kommer bli tufft att fightas om att få jobben i Sverige annars (även om man är sugen på att jobba i ett annat land, vill man tillslut hem)
Själv kommer jag göra allt för att ha en chans komma in på någon statlig men de blir tufft! Man är ju inte direkt själv med den tanken!
=)
Tack så mycket!!!! 🙂
Anledningen till att du kan ha en liten fördel genom att du gått GMU är eftersom genom att du har gått GMU så har du bra ledarförmågor och kan fatta rätt beslut i pressade situationer.