Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

12 kansellerte SAS

Tråden startades av Jon

I dag 22. juni, er hele 12 SAS fly fra Oslo kansellert. -Følgende Avganger til; Bergen, Ålesund, Tromsø, Bodø, Chania, Alicante, Reykjavik, Zurich, Larnaca og Athen. . Ca 1.600 strandede passasjerer.

Publicerad den 2024-06-22 19:02
Skriv ett svar
Antal svar: 19

svar

Sv Gullans Kollega
2024-06-27 08:32

Bästa Gullans Kollega, vad tror du inte alla dessa inställda och försenade flyg kostar? 1000 passagerare drabbades en dag.. Hade SAS anställt tillräckligt många, höjt villkoren, mm. Då hade vi sluppit detta kaos. Det SAS inte verkar förstå, efter flera år i branschen, är att deras fint-väder-planering av schema, inte håller när det inte är fint väder och allt går som det ska. Det är få små marginaler.

Och ja, SAS tar av folk redan vid 47.5 timmar, övertid börjar dras efter 47.5. Det är gratis för SAS upp till 60 timmar vid eget val (jobb på ledig dag tex).

Sixten
2024-06-26 23:10

Svar till ”sv Gullans kollega”.

Låter osannolikt att bli avplockad pga 47,5h timmar/vecka, att jobba mer än detta är ju standard numera. Säker på att du inte slagit i den lagliga gränsen på blocktimmar / 28 dagar och blev avplockad pga det?

Juristen
2024-06-26 20:43

Avplockas av fyra flygningar för gått över 47:30h ? Avtalet säger att upp till 60h veckor är okej enligt vad som gick ut i samband med att det signerades. ” arbetsveckor på upp till 60 timmar.” https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/pilotfacken-sager-ja-till-sas-avtal

DY
2024-06-26 16:51

Jag var på intervju för SAS, tyckte själv intervjun gick bra, men fick sedan ett nej utan någon förklaring. Har både A320 och B737 rating då jag varit på olika bolag tidigare.

Var på intervju i samma veva för både JT och DY, fick positivt besked från båda, men valde DY då det passade mig bäst. Har många andra kollegor och vänner (mycket erfarna) som fått nej tack av SAS, men även vet även många oerfarna som kommer direkt från flygskolan och de får jobben. Så SAS verkar hellre ta nya oerfarna som inte har så höga krav före oss som varit med länge och faktiskt ställer lite krav på lön och framförallt villkoren.

Gullans kollega
2024-06-26 15:27

Bäste “Sv Gullans kollega”. Visst är det svårt och osäkert att arbeta i ett företag so går dåligt. Idag redovisade bolaget att förlusten för de 7 första månaderna i innevarande räkenskapsår var 4 miljarder kr. Jag tror du skall vara mycket glad för att du arbetar under ett 5-årsavtal som skrevs på förra året. Hur menar du att SAS skulle klara av att satsa på högre lönekostnader och andra personalkostnader för piloter när bolaget blöder? Det som händer i SAS just nu har hänt i tusentals svenska företag som haft det svårt och tvingats gå i konkurs eller varit nära att gå i konkurs. De anställda får helt enkelt försöka se om sitt hus själva och söka sig till andra företag om de inte vill chansa, hoppas på underverk och försöka hänga kvar. Menar du kanske att svenska staten skall pytsa in några miljarder så att löner och andra förmåner kan hållas på en nivå för piloter motsvarande löner/förmåner hos lönsamma konkurrenter?

Det finns gott om arbete för erfarna piloter som vågar byta och börja om men det är bara att beklaga de som vill stanna kvar i bolaget, fortsätta gnälla och på olika direkta och indirekta sätt hindra bolaget från att komma upp ur den djupa svackan.

SAS är ingen myndighet som kan äska pengar från stat, kommun eller region. Sök dig bort och försök komma tillbaka om det vänder. Att stanna kvar och sura är helt fel.

Sv Gullans Kollega
2024-06-26 08:20

SAS har även hotat med att inte anmäla sig Unfit (?????)! Hur i h*lvete beter sig SAS? Nej då, skyll på piloterna.

Vi som jobbar 100% variabelt schema är maxade på blocktid, även om jag vill jobba extra, så finns det inget utrymme att ta extrajobb. Föregående vecka fick SAS ta bort mig från 4 flygningar pga jag skulle överskrida max tillåten arbetstid (47.5h per rullande 7 dagar, enligt avtal!).

Försök förstå kära läsande på detta forum, det är inte de flygandes fel att vi står där vi står den här sommaren. Samma historia upprepar sig från sommaren 2018. Vi har inte anställt tillräckligt med piloter i tid. Och nu får vi skit för att vi inte jobbar extra, helst springer mellan gäster för att gå på tid (när SAS redan planerat 40 min mellan flygningar, inkl flygplansbyte), fulla flygningar, slot tider och extremväder i Europa som genererar fler slot tider.

I slutändan är det vi piloter som måste säga stopp innan det
sker en allvarlig olycka. Det är helt obegripligt att facket i Norge har varnats om att bli återbetalningsskyldig, när vi endast gör vårat jobb. Jag har inte mött en ENDA pilot eller kabinkollega som drar benen efter sig, eller tar ett mealstopp bara för att försena eller ställa in en flight. Det går helt emot våran arbetsmoral.

Pressen på oss flygande är enorm, så att rapportera sig Unfit, eller ta ett mealstopp är i slutändan SAFETY FIRST. Vilket är helt i linje med SAS egna värderingar, Safety, Punctuality and Care.
SAS har planerat för en maxad sommar, där charter kontrakten överstiger kapaciteten för vad flotta och personal rimligen kan klara av, utan att gå in i väggen.

Här är det i slutändan EASA som bör sättas stopp för galenskapen som sker i flygbranschen i Europa, se på USA. Sedan pandemins uttåg har antalet runway incursions, tekniska fel och enkla pilot misstag ökad lavinartat. Så, jag får väl smälla mig själv på fingrarna, SAS är inte de som har gjort fel, det är myndigheterna som inte inser misstag som klubbades igenom för några år sedan.

Tack för mig

Ps. Piloter och kabin personal på SAS (DY, BRA, JETTIME, DK och alla andra) ni gör ett sjukt bra jobb, varje dag slås jag av hur grymma ni är och vilket sjukt bra jobb ni gör! Ds.

Mvh pilotkollega på SAS A2

Gullans kollega
2024-06-25 22:22

@Kent. Enligt norska E24 har SAS sänt e-mail och varnat norska piloter att genomföra “go slow aktioner” i form av sjukanmälningar m.m.. Piloterna har ingått fredsavtal i 5 år och nu försöker de på olika sätt visa sitt missnöje att de inte fick lika stor lönehöjning som Norwegian piloterna. SAS gav 4,5 % (helt enligt avtalet) medan Norwegian gav 21 %. Verkar svårt att få vissa yrkeskategorier att förstå allvaret i SAS situation och att ett avtal är ett avtal.

Sv Kent
2024-06-25 21:45

Var är källan till att SAS sagt de har tight med crew i sommar?

Gullans kollega
2024-06-25 09:30

Sv @Gullans kollega. När bolaget kämpar för sin överlevnad kanske det är dags att sluta gnälla – åtminstone under en kortare period. Har ni hört talas om uttrycket “kavla upp ärmarna och kämpa”?

Kent
2024-06-24 21:45

Sv Gullans kollega. Vad i h-vete är det du påstår. För några år sedan var SAS i en liknande situation då man även då gick ut och sa att den ”flygande personalen” sjukskrev sig som förklaring till inställda flyg. Statistik begärdes då ut från SAS och det visade sig inte vara någon skillnad på frånvaron alls, men SAS hade inte planerat/anställt tillräcklig med personal. Detta är sannolikt samma situation då SAS redan tidigare aviserat att de har extremt tight om personal nu i sommar, och förlitar sig på att alla ska jobba extra. Problemet är att väldigt få vill jobba extra då ersättningarna hos SAS är skamligt låga, eller att man helt enkelt inte kan då många i grunden jobbar precis på maxgränsen rent lagligt och därmed inte kan ta något extra pass.

Sluta skylla på piloterna när problemet är att SAS inte anställt tillräckligt med piloter.

@Gullans kollega
2024-06-24 19:32

Som man bäddar får man ligga.
Behandlar man sin personal väl och engagerar dem så kommer de ställa upp och göra det lilla extra.
Men om man ständigt försämrar villkor och tvingar personalen att jobba mer och mer hela tiden så kommer dem inte ställa upp. Så enkelt är det. Sen är det nya tider med en yngre generation som gör lite som de själva vill. Tyvärr söker inte Cabin Crew ens semester eller ledigt när de vet att man får Nej, enklare att bara ringa in sig sjuk! Men det är upp till bolaget att ha standby så att deras passagerare kommer fram.

Gullans kollega
2024-06-24 17:37

Och flygpersonalen passar på att sjukskriva sig under midsommar och de närmaste veckorna då det blir fint väder i Skandinavien. Synd bara på flygbolaget som kämpar att komma under 4 miljarder i förlust detta räkenskapsår. Kunderna får se till att inte resa så mycket när personalen vill ha semester. Och varför skall kunderna resa under helger?

HQ
2024-06-24 11:08

Bara lugn Norge-vänner:
SAS – Scandinavian Airlines är i full gång med att anställa nya KONSULTER inom BRAND/DESIGN som project lead/design coordinatorer. Detta kommer förhoppningsvis rädda produktionen i sommar…!
Huvudkontoret har återigen missat att man är lite kort om piloter och cabin crew. HR är på semester nu och åter i höst.

Jon
2024-06-23 23:31

Sv: Andreas – Og glem heller ikke kansellerte SAS ankomster, til Oslo -23.6 inkluderer dette fra Larnaca, Alicante, Ålesund, Manchester, Stockholm, Athen, Amsterdam, Zürich, Bergen og Bodø. Det vil si 10 flighter til.

Jon
2024-06-23 23:20

Sv Andreas. Da må du sjekke fakta . I dag 23.6, var i tillegg SAS fra Oslo til Athen, Amsterdam, Stockholm, Zürich og Bergen alle kansellert. Kilde: avinor.no

Tim
2024-06-23 12:03

Trist! Mix av trasiga plan och för lite personal. https://www.vg.no/nyheter/i/Eyaklj/fem-kansellerte-flyginger-hos-sas

Andreas
2024-06-23 10:30

Nu ser jag att en OSL-ZRH och OSL-ATH är inställda idag, 23 juni.

Andreas
2024-06-23 10:21

Jag är skeptisk till din information. När jag kollar OSLs hemsida så har SAS inte ställt in någon flygning OSL-ZRH eller OSL-ATH 22 juni. Det låter alltså som 8 inställda flyg, inte 12.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500