Sthlm-Got med Fokker 100
Vad tror ni om att använda en Fokker 100 för inrikesflyg mellan Stockholm-Göteborg
Får andra europeiska bolag flyga inrikes i Sverige eller krävs det speciella tillstånd
svar
Säve-Bromma för 1.000kr t/r.
Det hade varit något. Gott om F100 till salu/lease i flygbart skick.
City Airline flög ju faktiskt några lönsamma linjer med EMB145 från GOT. Dessa skulle man kika på, men det har bergis DY o SK redan gjort.
Flög en F70 förra veckan. Riktigt tyst och bekvämt i rad 5.
Vad är så bra med Got-Luleå och Got-zurich ?
Låter inte som några höjdarlinjer
Det verkar som att GOT saknar en hel del linjer men det finns säkert en anledning
SV: Sthlm-Got med Fokker 100
Anders som alla start ups hamnade de i problem det är nästan obligatoriskt,
men de styrde upp verksamheten.
Vad FR är bra på är att införskaffa plan till realistiska priser och i paritet med marknadssituationen, det lärde man sig under GPA tiden, SAS har alltid betalat för mycket för sin flotta.
O`leary var från början emot Tony Ryans flygbolagsidé.
O`leary gick i skola hos Herb, bara kopierade SW konceptet + som det inte går att göra i USA (SIFU reglerna) drev upp en god likviditets källa, förbetalningen 3 mån framåt till ständigt expanderande nya baser och dest.
När Gunnar (Nordic east) startade ARN- OSD sänkte SAS direkt sina priser till Nordics nivå
Det finns stort utbud av lågpris STO-GOT bussar SJ både Malmö SK och DY har många stolar till lågpris, måste konkurera med freqv och ombokningsbara biljetter, vad kostar det?
200 miljoner i startkapital då kanske man har möjlighet
Skäll inte på FR kopiera istället, piloternas protester är patetiska, ingen pilot i Europa flyger mer än 900 tim/ år på gr av EASA regler
Vad händer med passagerarna när planet får tekniskt fel och blir stående?
– Inget reservplan
– Delar måste flygas in. 3 – 48h ?
– Ingen budget för att boka om passagerarna
– Passagerarna gnäller kommer aldrig tillbaka o gnäller i Aftonblabben.
– Varumärket dött
Till Sune K.:
Byt resebyrå!
Skulle nog hellre testat Got-Luleå och Got-zurich som är utan konkurens. City flög väl den med Md87 ibland.
Bara så du vet var Ryanair konkursmässigt “efter några år på Irländska sjön”. Vändningen kom först efter ett stålbad och inköp av nästan gratis 737-200 från Britannia och ett släppt fokus på huvudmarknaden.
F100- tråden låter för mig som en psykos. Tåget tar tre timmar. Gillar man inte det finns redan allt för många alternativ.
Att de stora drakarna inte kommer stå och se på om det dyker upp en ny aktör med halva priset på dessa flyglinjer kan jag hålla med om
Det är ju det som är så tragiskt när skattebetalare gång på gång skall gå in och rädda några sosse stofiler som SAS
Man får nog bara hålla sig till primetime och hitta alternativa flyglinjer mitt på dagen som kanske Köpenhamn och Luleå.
Jag lyssnar gärna på någon som har startat eller drivit ett flygbolag men att ta råd från arbetslösa piloter eller bagagepackare ger inte direkt mycket i respons, kan lika väl fråga kassörskan på ICA vad hon tycker
Bara för att man jobbar inom flygbranschen innebär det inte per automatik att man vet något om att starta nya flyglinjer
PS: Flygbolaget och flygplan finns redan och vill in på svenska marknaden därav frågorna
det går att flyga i morgon på prime time med ex SAS för mellan 880-1100 en väg
åt båda hållen Dy och Malmö troligen billigare
DE kommer och har gjort möta en ny operatör med matchande priser
Fr startade och tjänade pengar över Irländska sjön, BA fattade inget,
men nu vet alla att krossa i inledningsskedet
SAS har 9 freq per väg STO-GOT måste möta freq om man ska lyckas och det kostar, det är dessutom moms på flygpriser + pax skatter, flygbolagen blir åderlåtna på sina brutto priser glöm inte det
det råder stor overcapacity någon måste bort
ARN GOT går säkert att få bra betalt 0600-0800 & 1700-1900
dvs 4 timmar per dag. Jag kan tänka mej att en kabin uppgradering kan
behövas då dom flesta är något ålderstigna. 20 år ?
Jag vet att några av Transwedes F100 ( mitten 90 talet ) nu flyger för
Helvetica !! ( 2L )
Sune….
Du behöver en nypa ödmjukhet… Hur bra en idé än är, så kan du inte tro att du är oövervinnerlig och att din idé är perfekt från scratch. När du accepterat att det finns människor med större erfarenhet och branschkännedom, så kommer du kunna skapa en mycket bättre produkt än om du våghalsigt ger dig in på någonting för att du är övertygad om att du kan och vet bäst.
Om det nu är överkapacitet idag så undrar man hur Mavia och SAS kan ta 3500-5000 kr t/r Sthlm-Got på bästa avgångar på morgonen och eftermiddagen
Här gäller det att konkurrera prismässigt med tåget och räkna på vad det kostar från centrum till centrum.
Att ta sig till Arlanda och Landvetter är bara halva resan och åker man taxi så kostar det mer än vad själva flygresan kostar
Det finns ingen som tänkt i dessa banor innan för att inte stöta sig med Arlanda Express, Flygbussar och Taxi
Lycka till Sune K ! !
Hoppas du har gått om pengar.
Bästa sättet att gå från miljardär till miljonär är ju att starta ett flygbolag!
Tomtar & Troll på detta forumet.
.
Helt rätt flygplan i allafall. Ingen vill flyga små gamla propellerplan. FOKKER 100 idag är billig, “mycket plan för pengarna”, om Göteborg är rätt vet jag däremot inte. Kommer säkert fylla kärran under peak, sen gäller det att fylla den resterande timmar under dagen. Hitta egna linjer eller hyra ut kapacitet till andra typ sverigeflyg. Ska man lyckas, gör man det med F100 eller F70 idag
vad ingen tagit upp
starta lägg ut tidtabellen ex 695 tor
samma dag första flighten säljer även de andra för samma pris eller under på dina tider
det är over capacity så det bara skriker, med för stora plan,
för många aktörer och för många freqvenser
TACK MARTIN ! !
Bra att någon är realist på detta forumet. De flesta är drömmare (me included)
Vill inte ta din entusiasm men ser på frågorna du ställer att du inte känner branschen. Bara glöm detta, flygplanstyp är inget paxen egentligen bryr sig om bara priset är lågt. Näst viktigt är antal frekvenser per dag. Man vill ju kunna flyga båda vägar. När du uppfyller dessa kriterier så kommer du att stupa på lönsamheten istället. De investerare som historinkt gått på dessa ideer har alla bränt sig och lärt sig den dyra läxan. Kanske trots det finns några som tror att alla gjort fel och de kommer att lyckas. Naivitet är ju inte förbjudet enligt lag ännu-
David nu räknar du på 500 kr enkel men jag har haft utgångspris på 750 kr för att täcka kostnader
Utan att ha några faktiska siffror som underlag kan vi ponera att av 750 kr enkel blir det 400 kr kvar i vinst per pax
På en Fokker med 100 säten gör det en breakeven på 50 %
100 pax x 400 kr = 40,000 kr för 1 timmes flygning
Av de 400 kr x 2 skall bussbolaget betalas som skall köra paxen fram och tillbaka från arlanda och landvetter in till stan.
Säg att det kostar 75-100 kr per pax om man slår ut det på en månadskostnad att hyra in buss och chaufför
Resterande 700 kr per pax t/r skall gå till övriga kostnader som bokningssystem, marknadsföring och andra kostnader runt omkring själva hemsidan
Enkel företagsekonomi.
Produktionspris per säte: 350:-
Försäljningspris per säter: 500:-
Täckningsbidrag 150:- per biljett
Om hela intäkten på 500:- går till att täcka din flygoperaton så krävs det alltså 70% kabinfaktor för att du ska nå breakeven, och då har du inte lagt på kostnaderna för Administration, marknadsföring, kostnader vid förseningar m.m.
Det system du säger att man ska skala ner kommer det ändå finnas krav på om du ska vara kopplad mot en handlingsagent för incheckat bagage. Och systemet skapar väl inte sig själva och att underhålla systemet är inte billigt då du behöver någon som kan rycka in 24/7 ifall något händer.
T.ex. Hur ska ditt bolag kunna ge bra kundservice om organisationen är avskalad till sitt minimum?
Anledningen till att andra bolag kan hålla dessa priset ligger till stor del i den dynamiska prissättningen. Att för varje ekonomibiljett för 500:- säljer de en businessbiljett för 1500:- som täcker intäktsbortfallet från ekomomibilejttens låga pris. Så för att kunna erbjuda billiga biljetter säljer de även dyra.
Frågan man ställer sig är även,
Varför anlita någon från ett annat land när man kan generera arbetskraft i sitt eget land?
Är priset verkligen allt?
Dagens samhälle är så inriktat på att allt ska vara prispressat.
Tror du verkligen att en reda mellan Stockholm-Malaga-Stockholm (som exempel) går runt om du tar 1499:- t/r ?
Är det inte så att resan till och från flygplatserna skall pressas istället för att flygbiljetten ska vara ännu billigare? Någon måste alltid betala, frågan är bara vem som ska göra det i en affärsmodell som inte håller..
Om nu er idé är så bra, varför har ingen annan redan gjort den?
Eller finns det någon som testat och misslyckats? (FlyMe, GoodJet…)
Om du är seriös,
Maila mig, david.engstom@hotmail.se
Det är mkt antaganden i tråden men var får du siffran 70 % ifrån när det gäller breakeven om du inte känner till kostnaderna runt omkring?
Det fanns en tidigare tråd där någon kom fram till att priset per säte mellan sthlm-gbg kostade flygbolaget ca 350-400 kr inkl flygplatsavgifter beroendes på flygplanstyp, vet dock ej om det stämmer
Varför skulle inte vanligt folk flyga med ett bolag som har AOC utanför Sverige, det är bara flygnördar som bryr sig om sånt, svennebanan struntar i vilket bara han kan resa billigare och bättre
Det är ungefär som att säga att svenskar inte vågar flyga med något annat bolag än SAS som i för sig inte heller är svenskt, då fattar själv hur löjligt det låter
Det behövs ingen större administration då allt skalas ner till att det bara går att boka online och alla biljetter skickas som sms eller mail till din smartphone som scannas i incheckningen
Om SAS, Norwegian och Mavia kan hålla dessa priser med sjukt mycket onödigt folk anställda till överpriser, varför kan då inte ett mindre bolag med en promille av deras kostnader hållet ett lägre pris.
Det är många som retar sig på att resan till och från flygplatsen oftast är dyrare än själva flygresan och det vill vi ändra på en gång för alltid