Tyvärr, SAS-frälsetiden är över nu, inse det!
Justitierådet i HD har det tufft just nu. Oförtröttligt hävdar han att de tidigare domarna mot Sture Bergvall var riktiga och korrekta. Han står ganska ensam. På samma vis är det med somliga SAS-medarbetare som i bloggar i en av våra största aftontidningar med näbbar ock klor kämpar för att försvara de helt vansinniga saker som hände i SAS förr. Bl.a hade SAS personal, vilka hade till uppgift att “kontrollera” att de hotell där besättningar övernattar var bra nog. På vilka andra bolag sker detta? Detta försvarar en SAS-värdinna med att det bl.a skulle ha att göra med att se till att säkerheten var god nog. Eller var det kanske så att det var betald semester för enskilda SAS-medarbetare? Det finns mängder av exempel och för den som vill veta är det inte svårt att hitta info om detta.
Det SAS inte förstod och som vissa idag inte verkar greppa är konsekvenserna av flygets avreglering. Lågprisbolagen avfärdades utan större betänkligheter eftersom SAS var ju faktiskt SAS, VÄRLDSBÄST! På allt, typ. Hur skulle det kunna gå åt skogen?
SAS ledning klarade inte av att implementera de åtgärder som krävdes för att möta konkurrensen på en avreglerad marknad. Att SAS går dåligt har skyllts på allt från att passagerarna inte förstår att priset på biljetten är mer än bara kronor och ören, samt att kostnaden för att åka med lågprisbolag är högre efter tillägg. Ändå fortsätter bl.a Norwegian och Ryanair att växa så det knakar, medan SAS kämpar för sin överlevnad. Är det då alla andras fel att SAS befinner sig där de gör eller kan det månne, möjligtvis ev. kanske bero på ett systemfel i SAS?? Kan det vara en kombination av:
3 länder, med olika uppfattning om vad som är viktigt för bolaget (Att Danmark sätter Kastrups överlevnad före SAS?)
39 olika fack som ska ha igenom sina krav?
En mängd strejker som kostat ofantligt mycket pengar?
En i historien väldigt dyr personal? (mången har talat om SAS kabin som världens dyraste, inte längre ska tilläggas).
En inbyggd tröghet som gör det väldigt svårt att fatta de snabba beslut som krävs?
Katastrofala hotellaffärer som kostade bolaget miljarder?
En avsaknad av översiktig plan och strategi för bolaget (tänker på 2000-talet, det gick inte, då prövar vi detta, nähä, det gick inte heller, kanske vi ska…)
osv…
SAS nuvarande VD insåg dock att det enda som var kvar att göra var ett stålbad, annars skulle SAS inte finnas kvar längre. Hade rätt saker gjorts tidigare hade det förmodligen inte behövt gå så långt. Framtiden är både oviss och spännande.
svar
Varför inte införa fasta lönenivåer per månad?
Flygvärdinna : 25.000 SEK
Purser: 28.000 SEK
Styrman: 45.000 SEK
Kapten: 60.000 SEK
If ya don’t like it, try Ryanair
Fler Crew dör i Crewteansporter och på hotell är i flygolyckor, så det är rätt att ställa krav på säkerhet och även på bekvämlighet. Hotellet är till för vila efter 13-15 timmars arbete.
Tråden skapad av en som inte är insatt i hur personalen har det idag.
Det finns massa flygbolag där besättningen är en del av hotell processen.
Nej för sjutton, vi vill inte ha några sunkhak airside på ARN. Låt dom hållas i ladan på NYO istället, det passar bättre ihop med klientelet som frekventerar Skavsta.
För dålig konkurrens bland barerna speciellt efter säkerhetskontrollen. In med mera lågprisalternativ ala förortssylta en fredagskväll.
För att återgå till tråden. Varför kostar det så mycket att få en stor stark och en jäger på Arlanda?
Tack för detta fina inlägg, nu förstår jag bättre vad det var jag såg på burken häromdagen. Du har vidgat min horisont…
Tack!!!
Hur kan du lägga ner så mycket tid på att svamla om något som du bara tror, men egentligen inte vet så mycket om?
Vilket bittert och fördomsfullt inlägg!
AY har också personal som kollar hotell. Faktum är att de gick ut och sökte ny personal som enbart skulle resa runt i världen och testa hotell och skriva om dem. visslingen var det ett kontrakt, men än välbetalt. De hade över 10.000 sökanden… faktum är jag har för mig det var närmare 30.000 sökanden men minnet kan svikta.
DY har även detta då det står i avtal vilken standard som skall gälla på hotellt.
KLM har likaså…
Tror inte detta är särskilt ovanligt, kanske på Ryan då…. men annars…
Stort tack för din analytiska medverkan gällande detta inlägg. Du måste verkligen ha ett fantastiskt liv. Tack
Tack för att du sammanfattat dokumentären från i torsdags! Skaffa dig nu ett liv och ge fan i att försöka framstå analytisk. Tack.
Norwegian har också representanter som kollar och godkänner hotell, som att dom har rätt standard och säkert F.Y.I!
Tack, huve’t rätt på spiken.
Kommer ihåg när SAS talesman stod i en TV intervju för en knappt 10 år sedan och sa att de såg inte Ryanair som en konkurrent. Det finns det säkert en del anställda som tycker fortfarande 😀
Känns som taget från SVT dokumentär…
Jaha, då drar vi det ett varv igen!!