Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian kommer att få problem i USA

Tråden startades av Observant

Open Skies som Norwegian hävdar skall ge dem rätt att flyga USA – Sverige, Danmark, England gäller ej Norge.
Norge tillhör inte EU utan EES, och i detta sammanhang är det bilaterala avtal som gäller. Vad USA hävdar är att Norwegian försöker snylta på EU avtalet genom att registrera planen på Irland vilka sen leasas till ett bolag utanför EU (Norwegian) som har sin AOC i Norge.

Ett sådant förfarande kräver dessutom s.k. 7 freedom rights, dvs rätten att transportera passagerare utan att rutten omfattar norskt territorium, vilket saknas i det norska bilaterala avtalet.

Publicerad den 2014-01-09 23:11
Skriv ett svar
Antal svar: 193

svar

Sv pf
2014-06-16 08:37

Jag vet vem som startade gräva i sandlådan……

pf
2014-06-15 22:42

sv pf, ja USA har 300 mill invånare, mot EU/EØs’s ????

Jeg tror jeg vet hvem som er størst…..(dette er på sandlådanivå)

Sv pf
2014-06-14 23:13

En del trodde att Irland kunde övertala USA. Men USA tar egna beslut och lyssnar ej på småskuttare.

pf
2014-06-13 19:28

Dersom du følger med, jeg er meget i tvil om du egentlig gjør det, så har du sikkert lest at Transportministeren i Irland, Leo Vannegar(?) har tatt opp saken med sin amerikanske kollega.

Videre, landet har tatt saken opp på koordinasjonsmøter vedr. avtalen i EU, slik at EU’s delegasjon kan følge saken mot USA.

Jeg kaller det å ta “åtgjerder” !

Linkan, hva med en gang skyld å forsøke å tenke fremover, dette istedenfor å sitte fast i gammel retorikk.

Dessverre har jeg det inntrykk at svensker er mer interressert i å ta opp hvem som sa hva, og spesielt kommentere dersom noe er galt skrevet, fremfor å forsøke å ta verden videre. Ikke rart det svensk-dominerte SAS ikke kommer noen vei, de sitter og tror at de fortsatt styrer nordisk luftfart-noe de bestemt ikke gjør-og blir overkjørt av nye selskaper/bolag med nye ideer.

Linkan
2014-06-13 18:48

@Pf kom du ihåg vad du skrev i mars?

“Hans og selvfølgelig Linkan, skulle ikke NAI/NLH(eller det vi vil kalle Norwegian Long Haul) få tilstand i USA, så er jeg spent på hvilken påfølger EU/Irske myndigheter vil ta-spesielt dersom et svar ikke kommer innen 1.april. ”

Vilka åtgärder har Irland EU tagit?

Linkan
2014-06-11 12:06

Norwegians AOC som nyttjas för flygningarna till USA finns i Norge.

Detta oavsett om man har baser i andra länder.

@Linkan
2014-06-07 19:59

Norska AOCt på SH har baser utanför Norge. Fungerar säkert på LH också.

Kjosan
2014-06-07 17:04

När Kjosen fick frågan tidigare i år var väl hans plan B för USA trafiken att köpa ett redan etablerat bolag med redan klara tillstånd, blev tydligen inte mycket av det..

@@ Linkan
2014-06-07 13:58

Ja de är precis de som är poängen, att de ska flyga på sin norska AOC, så de inte kan syssla med sin sociala dumping, med Thaibaser o dyl.

@Linkan
2014-06-07 12:48

De har själva sagt att får de inte tillstånd så flyger de på Norska AOCt. Du kommer fortfarande kunna se Norwegian på JFK vare sig du vill det eller inte.

Linkan
2014-06-07 10:57

Fortfarande inget tillstånd för NAI att flyga på USA.
Dispensen för två av Norwegians B787 är inne på sin andra 6 månaders period. Efter detta kan dessa inte flyga till USA.

“Uten dispensasjonen fra norske myndigheter vil ikke flyene hatt lov til å fly til USA. Det er nemlig bare Norwegians norske morselskap, Norwegian Air Shuttle, som har denne tillatelsen.”

NAI har inga rättigheter att flyga på USA och ingen vet hur det kommer att sluta. EU kan komma att införa nya regler inom luftfarten som kan förhindra Norwegians trixande.

Kjos har det svårt utan tillstånd och med sjunkande resultat. Första halvåret en stor besvikelse.

ATPL
2014-05-29 00:21

Allt detta trixande och krånglande bara för att slippa att betala
sina anställada en anständig lön. Priset för att vara så girig
måste vara många gånger så högt än att ha lojal och välbetald
personal.

pierre holmgren
2014-05-28 22:49

@svar The Fake pierre holmgren , håber du snart får det bedre ,hvilke mediciner tager du pt for at det skal lykkes ??

pierre holmgren
2014-05-28 18:26

håpes att SAS piloterne lyckas att stoppe DY, or we died…

Linkan
2014-05-28 18:22

Vi kan tydligt se att Kjos strategi stött på problem. Han trodde att han var “Störst Bäst och Vackrast”!

Men den titeln vill amerikanarna ha för sig själva.

EBG
2014-05-26 10:19
pierre holmgren
2014-05-22 04:47

@svar DN , det er rigtigt at det er sådan det står lige nu, men det er KUN et eller to af flyene der ikke kan bruges (desvärre) samtidig som der er en hvis sandsynlighed for at den borgerlige regering vil tillade Norwegian at bruge det antal thaier de måtte önske , glem ikke der har väret regeringskifte i Norge.

DN
2014-05-21 22:49

Dette er saken

16. januar 2013 sa forrige arbeidsminister Anniken Huitfeldt nei til å endre utlendingsloven. Norwegian hadde bedt om en endring for å kunne ansette asiater uten norsk arbeids- og oppholdstillatelse på norskregistrerte fly.

I mai 2013 startet Norwegian med langdistanseruter mellom Skandinavia, Thailand og USA, først med innleide fly.

I august 2013 begynte Norwegian å fly med Boeings Dreamliner-fly og asiatisk kabinpersonale. For å kunne ansette asiater ombord, og sikre trafikkrettigheter i EU, har det registrert flyene i Irland.

Norwegian har fått midlertidig dispensasjon fra Luftfartstilsynet for kravet om å registrere flyene i norsk register.

12. februar fikk Norwegian Air International en driftstillatelse i Irland.

Uten en amerikansk trafikktillatelse kan ikke flyene brukes til og fra USA.

Ops
2014-05-20 18:32

Den amerikanske transportminister giver ikke meget for sin irske kollegas bøn om at lade Norwegian flyve til og fra USA med fly indregistreret i Irland.

http://www.check-in.dk/Irsk-stoetteerklaering-til-Norwegian-faar-kold-amerikansk-skulder#.U3uCf85qNPA

ATPL
2014-04-29 10:24

Allt detta krångel bara för att köra planen med så dåligt betald besättning
som möjligt. Detta är värre än vara dumsnål det är ett sjukt förakt för de anställda.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500