Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Sitter fast på marken… pank!

Tråden startades av Kurt

Jag har drygt 2000h ME tid, dock från kolvmotorkärra och nästan hälften är PIC tid i ett två pilotssystem. Jag har MCC kursen, diverse CRM, DG etc från bolaget jag då jobbade på och likförbaskat får jag inget jobb trots att det kryllar av jobb runt om i världen.

Antigen har bolagen en egen flygskola och ordnar med egna “cadet” program eller så måste man ha råd att köpa sig en egen TR. (Antigen för mycket, eller för lite utbildning….)

Jag vill inte skapa någon debatt om att köpa eller inte köpa Tr, den är genomlusad och varierande. Men jag tycker det är sjukt! Jag hade gärna köpt en rating så men jag har inte 200 000:- att slänga ut bara sådär.

Bara för att jag inte är född rik blir man förvisad till ett liv på marken? Är det så det ska vara?
Eller är någon med 200h från en C172 med en 737rating bättre lämpad att framföra den än mig med mina 2000h IFR i vårat måtligt roliga klimat?

Har våra bolag blivit snåla? Gäller ALLA bolag detta, har sökt alla, får samma svar.
“Tyvärr du har ingen rating” … Men men.. jag har ju för fan inte RÅD!!! Ge mig en bond på några år om det ska vara så för f-n.

Blir galen…
Tack för ordet.

Publicerad den 2014-05-08 16:42
Skriv ett svar
Antal svar: 23

svar

Kapten
2014-05-13 14:16

Det är nog din attityd som sätter lite käppar i hjulet. Sluta gnäll och kom in i matchen!!! Det blir inga jobb med avundsjukan du besitter. Det kan ju inte varit någon nyhet för dig att det kostar en massa pengar numera att få ett flygjobb?!?!

Vissa har tur och slipper pröjsa men många slår sig fram den dyra vägen. Det har branschen sett till, eller skall vi säga, branschens piloter sett till. Hade inte alla varit villiga att betala så hade vi haft en annan situation. Nu är det inte så, och det är det du drabbas av.

Så skärp till dig eller så dra ett streck i pappren och gör något annat. Ingen tycker synd om dig ändå, dessvärre!!!

Cosmo
2014-05-09 15:58

Den bistra sanningen!
Som man bäddar får man ligga… som man brukar säga…
Piloternas egna fel, där företagets ekonomi går före allt annat…..
Så djäkla korkat att “några” började betala sig förbi “kön” in i bolagen… men det är nog så de flesta får leva med i framtiden… det största misstaget pilotgruppen någonsin gjort.
Skönt man var “inne” innan…. men fasar för den dagen jag står utan jobb och måste hosta upp rating….

Tips
2014-05-09 06:20

Klipp dig och skaffa ett jobb

Bailed out
2014-05-09 00:25

Bästa jag någonsin gjort var att lämna flygyrket. Nu har jag ett jobb där mina prestationer tar mig framåt i karriären, där arbetsgivaren ser mig som en tillgång och inte som en belastning och där jag har tid att umgås men vänner och familj. Att jag jobbar mindre och tjänar mer är också positivt.
Mina gamla kollegor sitter på diverse bolag och väntar på “sin tur” för upgrade och ber till gud att de inte ska drabbas av ytterligare en konkurs och tvingas börja om. De har aldrig tid att umgås med andra människor på normala tider för då är de iväg och jobbar. Vissa som börjar närma sig 50 biter ihop och försöker hålla ut till pensionen.
För mig är det helt ofattbart att någon skuldsätter sig med sjusiffriga belopp för att bli pilot idag. Visst, det är kul att flyga. Men när man närmar sig 60-timmarsveckor och alla andra förmåner som normalt följer med ett jobb är borta, samtidigt som lönen kryper nedåt och man ur ledningens synvinkel är en belastning för bolaget…

H
2014-05-08 23:19

Beror ju helt på vad du söker, du kan ju inte förvänta dig att få knäck hos något deluxe bolag, är du beredd på att bosätta dig i typ östeuropa eller asien så finns det. Du får ju oftast rating och linetraining i utbyte mot kass lön och bond i typ 3 år så det är ju upp till en själv.

Re: H
2014-05-08 22:28

Trött på allt skitsnack om att det är så lätt om man bara vill ge sig iväg utomlands och att man får kämpa lite!
Kraven finns där ändå och man räcker ändå aldrig till om man inte har en tjock plånbok!

AA
2014-05-08 22:28

Håller med B,

Har TT1500+ samt en rating på 737, men med en rating utan tid på typ kommer man ingenstans, har haft min 737 nu i 3 år utan napp trots att jag säkert har sökt 100 bolag. Utan 500 h på typ är det kört, sen så man även körd i turboträsket med då de vet att man sticker så fort man får ett jetjobb…

H
2014-05-08 22:23

Söker du dig utomlands är det inte svårt, om du bara vill. Sitter i din sits med enda skillnaden att jag flög Fokker 50 innan, har dock inte ens hälften av din tid men var nyligen på en intervju hos Wizz och dem lät relativt intresserade, väntar fortfarande på besked.. Blir det inte där trots allt så blir det att fortsätta plöja igenom diverse lågpris bolag med Ryan som last resort, skrapa ihop lite timmar och sen frakta araber så man kan håva in lite dineros att betala av lånen med 😉

B
2014-05-08 21:50

Är väl helt självklart att inte några bolag väl lägga ut pengar på en type rating till dig när det finns massor med piloter som har rating och tid på typ.
Är så oerhört konkurrensutsatt nuförtiden så ifall bolagen inte absolut måste så kommer de inte att lägga ut pengar i onödan. Av precis samma anledning som du inte vill lägga pengar på en rating.

Sen kan jag tala om för dig, att med en rating på 737/A320/ATR/S2000 och 200h piston så får man inget jobb alls överhuvudtaget.
Möjligen kan du komma in på något regionalbolag med lite tur och kontakter, men vem fan vill jobba där egentligen?

ior
2014-05-08 21:38

Jaså… du säger det. mmm… tänker inte fortsätta

@Ior
2014-05-08 21:36

Det finns nog inga “du” i någon bolagsledning. Som kapten tjänar du allt för mycket (oavsett hur dåligt betald du är) för att någon skall vilja lägga pengar på erfarna styrmän åt dig. Styrman är där för att lagen så kräver och inte för att flygbolaget har någon nytta av denne.

@kurt
2014-05-08 21:15

Lyd ett gott råd. Byt bransch medans du är har ork och inte hunnit bli för gammal.

Flygbranschen är genomrutten !

Ior
2014-05-08 21:08

@Kurt.
Ja, marknaden är tuff. Men häng i om du orkar, det kan vara så att den “ratade” skaran blir mindre och mindre med tiden. Eller snarare att bolagen tillslut får upp ögonen för att erfaranhet är bra.
Jag märker stor skillnad på mina styrmän.
Dom med erfarenhet från andra bolag / typer med några tusen timmar i baggaget är bra mycket lättare att flyga med än någon med flygskolebakgrund och rating (typ alá tfhs MPL mfl).

Så om jag fått bestämma på mitt lilla bolag, hade jag hellre tagit in typ dig med erfarenhet och fixat en rating åt dig, det är ingen större kostnad för ett bolag. Men nu bestämmer ju inte jag… 🙁

Kurt
2014-05-08 18:57

Wideröe har jag sökt! Dom rekryterar inte säger dom när man frågar

...
2014-05-08 18:40

Sök Wideröe!

Kurt
2014-05-08 17:16

Men SAS, Norwegian, Easy, Wizz mfl anställer bara man har tid på typ eller iaf TYP och ingen tid.. om du har Heavy erfaranhet måste du väl ändå finnas något eller letar du bara i Sverige?

heavy
2014-05-08 17:11

ja välkommen i träsket..har över 8000 timmar totlat, varav 2780 tim tung luftfart
finns inga jobb..kör sopbil för tillfället..
ge upp , branschen är fucked up..
lycka till..

Kurt
2014-05-08 17:08

Ja jag har både höga lån och inget jobb… Jäkligt bra utbildning det var att sattsa på för 6år sen. Eller hur!
Flygskolorna som drar sin jäkla lögner! *bitter*

Äh.. jag ville bara skriva av mig lite. Over and out!

"Anm"
2014-05-08 17:05

Ett yrke för dom rika mao.. eller dom med väldig höga lån 🙂

Jo, det är helt korrekt. Det är helt galet att erfaranhet inte räknas längre. Men men.. Som någon skrev, varför flyget?
Jag personligen drivs egentligen bara för att det är mitt stora intresse, jag vill flyga. Att släppa hoppare är inte direkt jätte skoj och att flyga privat är för dyrt. Så kvar finns bara att söka jobb.
Spelar mindre roll om jag flyger propp eller jet, men “den nya skolan” ser likadan ut oavsett flygplanstyp vad det verkar som.

Snabba cash
2014-05-08 16:56

Det är den nya skolan du beskriver. För var det bra med kvalificerad erfarenhet och tid men det gäller inte på samma sätt idag. Det är cashen som räknas. Inga cash – ingen uniform.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500