Featured article image

Oslo före Arlanda i julitrafiken – Köpenhamn i topp

Publicerad den 14 augusti 2025
Kommentarer
Mer än fem miljoner passagerare reste genom norska flygplatser i juli – två procent fler än i fjol och ett tydligt tecken på att flyget är tillbaka i full kraft i Norge. Oslo Lufthavn hade 2 759 243 passagerare (drygt 2,7 miljoner enligt Avinor), jämfört med knappt 2,4 miljoner på Stockholm Arlanda och över 3,3 miljoner på Köpenhamn Kastrup. Samtidigt märks både rekorddagar och hög punktlighet – men även en viss avmattning inför hösten.

Köpenhamn störst – Oslo före Arlanda
Köpenhamn Kastrup stod för den största absoluta trafiken i Norden under juli 2025 med drygt 3,3 miljoner passagerare. Därefter kom Oslo Lufthavn med 2 759 243 resenärer och Stockholm Arlanda med strax över 2,4 miljoner.

Jämförelsen visar tydligt hur de tre nordiska naven har sina olika roller: Kastrup som regionens internationella hubb, Oslo som stark inrikes- och utrikesaktör och Arlanda som en flygplats på god väg tillbaka till förpandeminivåer.

Norskt trafikrekord för 2025
Avinor rapporterar att juli blev årets hittills största resmånad i Norge, med över fem miljoner passagerare på landets flygplatser. Det är två procent fler än samma månad i fjol.

På Oslo Lufthavn noterades också årets hittills största resdag: den 21 juli reste hela 100 296 passagerare via flygplatsen.

Punktlighet i världsklass
Även om juli innebar högtryck, har både Avinor och flygbolagen lyckats hålla en god driftsäkerhet, något som blivit en konkurrensfördel mot många europeiska storflygplatser där köer och förseningar varit vanligare.

Värt att notera är att i maj utsågs Oslo Lufthavn till världens mest punktliga stora flygplats av analysbolaget Cirium – en titel som flygplatsen fortfarande håller högt i sommartrafiken.

Blicken mot hösten
Trots en stark julimånad ser Avinor tecken på en viss avmattning inför hösten, särskilt på utrikestrafiken. Inrikesresandet i Norge ligger däremot stabilt, med flera regionalflygplatser som rapporterar ökade volymer jämfört med förra året.

Vad ligger bakom siffrorna?

Oslo gynnas av ett starkt inrikesnät, där flyg fortfarande är det snabbaste sättet att ta sig över Norges fjordar och fjäll. Arlanda däremot har dragit nytta av ökande långdistanskapacitet, särskilt till Nordamerika och Asien. Köpenhamn fortsätter vara SAS nav, vilket ger danskarna – och en hel del svenskar och norrmän – ett brett utbud av direktlinjer till hela världen.

Det intressanta är hur jämnt det ändå är. Skillnaderna mäts i hundratusentals, inte miljoner, och det betyder att ett nytt långdistansflygbolag, en lyckad kampanj eller en oväntad lågprisoffensiv snabbt kan vända på ordningen.

Och kanske är det just det som gör Skandinaviens flygmarknad så spännande – inget är hugget i sten. För resenärerna betyder det fler valmöjligheter, tuffare konkurrens och, i bästa fall, bättre priser.

Juli 2025
Förändring mot juli 2024
Köpenhamn Kastrup
ca 3 300 000
+3 %
Oslo Lufthavn
2 759 243
+2 %
Stockholm Arlanda
ca 2 400 000
+2 %

Skriv en kommentar

Kommentarer

Mikkel Falkenlöve
2025-08-14 18:49

Øresundsregionen fungerer med meget god infrastruktur! Samt flere internationale ruter, gør CPH attraktiv.

Ivar
2025-08-14 14:45

Har aldrig blivit tråkad av flygskam!
Ni som skäms kanske borde stanna hemma?
Vi i Sverige har det allmänt mycket bra.
Har du varit i USA och sett hur många som är på ruinens brant utan stöd från samhället?

Flygesset
2025-08-14 14:33

CPH har helt enkelt ett större upptagningsområde än ARN. I princip hela pyttelandet Danmark och södra Sverige.

Bjørn
2025-08-14 13:55

Forrige år reiste 512.000 nordmenn via CPH. Blir sikkert betydelig flere i år. 120.000 bare i juli i år, en økning på nesten 5 % fra i fjor. Sikkert like mange fra Sverige, kanskje flere?. Grunnet Danmarks geografiske liten størrelse, og nærhet til Sverige, bor det langt flere nær CPH, enn det bor rundt Arlanda og Spesielt Gardermoen!.

Sham
2025-08-14 12:08

Inte så konstigt.
Ett rikt och välskött land och välutvecklad flyginfrastruktur samt välskötta flygplatser med mycket god service och välkomnande personal.
Ingenting av detta finns i Sverige, allra minst pengar över att flyga för och på toppen av detta, flygskam.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500