Norwegian svartlistade
Norwegian nekar resenärer ersättning.
Allmänna Reklamationsnämnden anser att flygbolaget Norwegian bör betala ett antal resenärer en ersättning på upp till 10.900 kronor på grund av att bolagets långflygningar med bolagets nya Dreamlinerflotta.
Kommentarer:
“Varför skall Norwegians kunder betala för att Norwegian inte kan göra rätt inköp? Hade de köpt rätt plan från början hade de inte haft något problem??”
“Ännu en milstolpe i Norwegians historia som dessutom vägrat passagerare vatten och filtar för att de haft fel betalkort eller bara kontanter, serverat mat med maskar i, behandlar sina passagerare med nonchalans, trixar med skatter och vill göra sig av med den personal som varit med och byggt upp bolaget.
Arrogans, girighet och dålig moral/etik är knappast en bra affärsidé 2014.”
“Skulle aldrig välja Norwegian på längre resor när dom inte kan hantera det på ett snyggt sätt.”
svar
Kjøp flygilletter for kr 1000 och krev sen kr 50 000 i erstatning om du blir forsinket? Fin innkomstkilde (og kanskje eneste) for dere som kaster bort hele livet her på flygtorget?
@pf Ni behöver ju inte specifiera var ni handlar ert bröd. Det gör ni i Sverige!!
Du sjunker lägre och lägre och lägre…………….
Jeg tror innsender snakker om Sosialstyrelsen ?
Er det ikke fortfarande så i Sverige at varje familj varje dag måste sende inn en skjema dit at varje person har aetit 6 skiver brød, hvor type brød-når man spiste det…og hvor man kjøpte brødet måste være spesifisert ?
Flygfartsverket ?
Vilken mydighet skulle det vara? Skolverket?
Kan inte någon myndighet tvinga dem att göra rätt för sig?
Det är ju bra om du tränar din läsuthållighet så du orkar läsa mer än två meningar.
Argumentera aldrig med en dumskalle. Du tvingas bara sänka dig till hans nivå och då slår han dig på erfarenhet…
Vad biljetten kostar är ointressant. Ersättningen ska motsvara den skada som drabbar kunden.
Med ditt resonemang så borde jag kräva SJ på 5500 kr för de 4 timmar jag blev försenad mellan Stockholm och Göteborg. Om jag förstår dig rätt?
Vad biljetten kostar är ointressant. Ersättningen ska motsvara den skada som drabbar kunden. Myndigheterna har beslutat vad en sån skada är värd. Sen är det upp till varje bolag att göra en bedömning av hur mycket de behöver ta betalt av varje passagerare för att täcka de tillfällen en försening uppstår. Dvs. en vanlig enkel riskanalys. Försäkringsbranschen har sysslat med sånt i över 100 år.
Norwegian har, vad det verkar, i detta fall gjort en felbedömning när de satt upp sitt flygprogram vid infasning av en ny flygplanstyp. Andra flygbolag, Qatar, Ethiopian, TUI m.fl. har valt en mer konservativ infasningsstrategi vilket säkert kostat mer men å andra sidan inte gett dem förseningskostnader lika mycket som Norwegian.
EUR 600 är vad Biljetten BORDE kosta.
Det är inte ersättningen som är för hög.
Jag är inte emot ersättning. Tycker 600 euro är mycket då biljetten kostar ca 200 euro.
SJ betalar ut vad biljetten kostar. Inte 3 gånger mer som i flyget.
Nej, du ser inga tidningsrubriker att SJ ska betala ersättning vid förseningar. Anledningen till att du inte ser sådana rubriker är med största sannolikhet att de betalar ersättning.
Samma sak gäller i stort sätt alla trfikbolag. Alla utom Norwegian.
Det är riktigt att flera andra bolag bokar om sina passagerare.
Men 300 – 400 passagerare trycker man inte in på nästa avgång. Tror du att de flyger med tomma flyg? Nej, det kommer ta lång tid även för stora allianser. Där ofta flera mellanlandningar ingår, och man når sin slutdestination kraftig försenad. Men där utgår ingen ersättning. Allt är frid och fröjd så länge man är i rörelse? Suck
De flesta andra flygbolag har personal och avtal så att de kan boka om passagerarna till andra flygbolag. De här 600 Euro-böterna är satta så högt för att flygbolag inte skall smita undan att ta hand om passagerarna, med ombokningar osv. Det skall alltså straffas att strunta i passagerarna.
Norwegian bokar inte om passagerarna för att spara pengar. De försöker också smita undan de här böterna, genom att skylla på Boeing. Det är en affärsmodell, precis som det är en affärsmodell att ta in billigcrew från Thailand på europeiskregistrerade flygmaskiner. De har INTE arbetstillstånd i Europa. Än så länge har Kjos dispens från norska myndigheter, men det är en tidsfråga innan det stoppas.
Båda dessa fenomen är konkurrensvridande. Det är detta som är Kjos recept för att “konkurrera alt som er”. Se artikeln nedan.
Det kommer inte att fungera. Kjos kör “går det så går det”. Med det tar han en stor risk.
Sjukt vad mycket man kan kräva i ersättning bara för att det är flyg.
Hör knappast att SJ skall betala tusentals kronor till alla sina försenade resenärer. En försening är en försening, oavsett luft vatten eller järnväg, och aldrig bra. Men det får vara någon måtta på dårskap.
All transport kan bli försenad, det tar en vettig människa in då hon planerar sin resa. Om det så är att pendla till jobbet eller flyga till USA.
Inte så trevlig läsning.
Kan inte KO ge vite för falsk marknadsföring?
Är det någon som är förvånad?
Glöm inte meddela detta till kollegor, vänner och familj.
Svårt att förstå!
Om Norwegian tog hand om sina passagerare och gav dem den ersättning som EU föreskriver. Dessutom måste de se till att de har alternativ när man fortsätter att förlita sig på B787 som visat sig ha betydande problem med driftsäkerheten.
Om man gjorde ovanstående skulle klagomålen minska.
Jag klagar aldrig på ett flygbolag som får en försening som beror på tekniskt fel (vill ej flyga med et plan som ej är luftvärdigt). De bolag jag för det mesta flyger med tar han om passagerarna och hjälper till att man kommer fram så fort som möjligt. Samt ersätter min enligt EU reglerna.
@svar pf , de kunne sörge for at have tilgang til de reservedele de har brug for ved at have en pool aftale om sådant med et andet selskab , dette var en lösning men der er også flere andre som er gangbare , men som koster noget og det er Norwegian ikke villige til at betale , f.eks eget lager på enten MCO eller FLL som ville däkke begge flypladser , normalt når man köber fly fölger også et antal reserve motorer med f.eks.