Featured article image

Finnair säger upp 36 piloter på långlinjeflottan

Publicerad den 29 april 2025
Kommentarer
Finnair meddelar att de säger upp 36 long haul-piloter. Permitteringarna börjar i slutet av september och beräknas pågå åtminstone till maj 2026. Finnair har haft flera konflikter med sin personal på sista tiden och förhandlingar med piloterna om deras anställningsvillkor är pågående.

Permitteringarna beror på förändringar i Finnairs wet leasing-verksamhet för Qantas. Finnair har trafikerat två linjer för Qantas i Australien och enligt Finnair har pågående stridsåtgärder från pilotfackföreningen påverkat Finnairs förmåga att trafikera dessa flygningar. Framöver fortsätter samarbetet endast på en rutt.

Qantas och Finnair ingick sitt wet lease-avtal i november 2023, där två Finnair Airbus A330-flygplan (av åtta) har använts för att trafikera linjer från Sydney (SYD) till Singapore (SIN) och Bangkok (BKK). Medan Qantas tillhandahåller kabinpersonal, tillhandahåller Finnair piloter som vanligtvis bor i Helsingfors och reser till Asien för att påbörja sin rotation. De pågående protesterna från Finnairs pilotfackförening, inklusive stand by-förbudet, har skapat problem med schemaläggningen eftersom piloterna inte når Bangkok och Singapore i tid.

Störningarna har direkt påverkat Qantas verksamhet, vilket har fått det australiska flygbolaget att reducera partnerskapet till endast ett flygplan under resten av kontraktet, som sträcker sig till 2027. Tidigare i år varnade Finnair för att misslyckanden med att nå en överenskommelse med piloterna kan leda till att Qantas säger upp wet leasing-avtalet helt, vilket potentiellt kan innebära att 90 pilottjänster försvinner.

Finlands pilotfackförbund SLL fortsätter alltså med sitt stand by-förbud för Finnair-piloter, vilket leder till inställda flyg. I februari skrev Flygtorget att Finnair hotas säga upp 90 piloter på grund av fackets stand by-förbud.

– Tyvärr har piloternas stridsåtgärder påverkat vår förmåga att bedriva vår wet lease-verksamhet med den tillförlitlighet som behövs, vilket har lett till förändringar i vårt samarbete och följaktligen behovet av att permittera några av våra piloter. Situationen är olycklig för alla parter, säger Jaakko Schildt, Finnairs operativa chef.

Tidigare denna månad tillkännagav Finnair planer på att ställa in fler än 200 flygningar i sommar på grund av resursbrist. I februari varnade flygbolaget för att permitteringar av piloter var möjliga på grund av den utdragna arbetskonflikten. I mars meddelade Finlands flygpilotförbund SLL att stand by-förbudet för Finnair-piloter skulle fortsätta, vilket har lett till inställda flyg när piloter drabbas av förhinder att arbeta.

Arbetsgivarsidan har gått ut med uppgifter om piloternas löner ”för att få den låsta situationen att röra på sig”.  En flygkapten på Finnair har medellön på drygt 200 000 euro per år, och snittlönen för styrmän är strax under 100 000 euro per år.

Enligt Finnair begränsar räckvidden för A330-300 deras användning i nätverket mot Asien efter stängningen av det ryska luftrummet. Enligt Cirium har Finnair använt sina A330-300-plan i april för 34 avgångar i veckan från Helsingfors flygplats (HEL), inklusive långdistansflyg till två destinationer i USA.

Skriv en kommentar

Kommentarer

KG
2025-04-30 17:45

Dessvärre är ju inte piloterna kanske yrkesgruppen som får mest sympati och det raljeras mycket om deras förmåner och framförallt löner! Jag har själv jobbat i branschen i 11år men slutade 2010 och har aldrig ångrat mig. Även flygbranschen behöver tänka mer på balansen mellan arbete och fritid och hitta förmåner för anställda som inte alltid är en fetare plånbok vilket ofta är fallet när man följer diskussionen i medierna. Det blir en väldigt ensidig och populistisk debatt och sanningen finnns någonstans mitt wmellan.Det är ett tufft o slitsamt yrke idag med tidsomställningar och långa arbetsdagar speciellt på långlinjerna ( där jag flög ) och familjeliv . Ett väldigt nischat yrke där man har begränsat med möjligheter att använda sin flyglicens i det civila den dagen man slutar eller blir uppsagd! Inte mår man bättre av att få någon tusen euro mer i lön om man mentalt mår dåligt!

@Företagare
2025-04-30 07:49

Finnairs piloter tjänar inte €200.000.
Detta är “info” från arbetsgivaren för att just skapa avundsjuka och drev mot denna grupp.
Styrmän börjar på ca €4000/mån och den högsta lönen är €12.535/mån som kapten på lönestege år 28 på longhaul.

Så att bolaget går ut med info om medellön på €100.000/200.000 är bara ren propaganda för att förhandlingarna mellan bolag och pilotgruppen gått i lås.

Företagare
2025-04-30 04:05

200000,- per år är ingen dålig lön till detta till kommer en massa förmåner som inga andra har i samhället, fri mat, fri hotell, fria arbetsresor mm.. säkert mycket lägre skatt än vad andra måste betalar. Med allt detta som inga andra har borde man vara nöjd. Så här är det alla arbetare är viktiga

Ratsit
2025-04-29 23:29

Hitta en pilots namn och sök på Ratsit- beställ löneskollen !! Där finner ni sanningen om lönen ! Kapish capetan

Roger lagerfeldt
2025-04-29 20:36

Finnair är riktigt dålig flygbolag,, flyger ALDRIG mer med finnair. Fick sms där finnair ställt in mitt flyg o satte mig på ett BA plan 7 timmar försenat. Finnair ställde inte in flighten,,,trots det ljög de för mig att det var strike ….ljuger för sina kunder. Otroligt

Andreas
2025-04-29 20:25

I den här YLE-artikeln står mer om lönerna för den som undrade om källa: https://yle.fi/a/7-10069404

Anders
2025-04-29 18:36

Hmmm ,200. 000tusen euro.
Inte dåligt ifall det stämmer .lönemäsdigt har man väl ingen större sympati för högre lön..

Finn
2025-04-29 14:16

Ännu en gång går en arbetsgivare ut för skapa ett drev mot sin personal.
Sorgligt att se denna utveckling.
Och på vilket sätt skulle det få en låst situation att röra på sig.

“Arbetsgivarsidan har gått ut med uppgifter om piloternas löner ”för att få den låsta situationen att röra på sig”. En flygkapten på Finnair har medellön på drygt 200 000 euro per år, och snittlönen för styrmän är strax under 100 000 euro per år.”

Finnair har inga medellöner på €100k/€200k. Fullständigt missvisande.
Visst att några enstaka med högsta senioritet skulle kunna nå det. Men det är långt ifrån någon medellön.

B
2025-04-29 13:20

Finnair har klarat sig oväntat bra trots stängningen av ryskt luftrum tack vare ACMI kontrakten. Känns som det börjar spricka rejält i fogarna snart med en på tok för stor och dyr långlinjeflotta.

Fakta
2025-04-29 09:12

Kan man be flygtorget dela en källa på vart man hittar info gällande de medelpilotlöner som presenteras i denna artikeln;
€100.000 för styrmän / €200.000 kapten ?

De stämmer verkligen inte. Finnair ligger rätt lågt i löner. Vi pratar ca €3000 per månad för nya styrmän.
Därför pågår en konflikt och piloterna avstår att ha standby utanför sin hemmabana Helsingfors, vilket är helt enligt deras kollektivavtal.
Bolaget vill inte justera lönerna för inflation. Så detta är större än bara frågan som standby. Men i vanlig ordning presenterar bolaget det som att piloter förstör. Standby-frågan är en del av förhandlingarna. Piloterna har erbjudit standby utanför HEL mot vissa andra justeringar i avtalsförhandlingen vilket nekats.

Samma sak skedde i senaste SAS strejken där pilotlönerna sades vara 100.000+ och piloterna ville ha gratis solglasögon osv.
Vilket absolut inte stämmer.
Man bygger upp ett offentligt hat mot en viss arbetsgrupp för att sätta press. Dåligt ledarskap.

Bertil 1
2025-04-29 07:50

Det verkar ju inte så smart att till varje pris hålla kvar vid krav som arbetsgivaren anser som orimliga. Befintliga pilotlöner på Finnair verkar inte vara så dåliga att man behöver kräva mer. Tvärtom blir följen uppsagda piloter. Det blir inte alltid bra när de som redan tjänar bra skall ha ännu mer. Detta skadar definitivt Finnairs rykte som en pålitlig affärspartner.

Pilot
2025-04-29 06:19

Det blev den sämsta lösningen för alla parter, tråkigt, och något att lära sig av.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500