
Svenskt flyg behöver politisk handlingskraft
Publicerad den 25 april 2025Redan 2023 överlämnade den samlade flygbranschen 32 förslag för ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt svenskt flyg till infrastrukturminister Andreas Carlson. Agendan är nu uppdaterad för att säkra svensk tillgänglighet, konkurrenskraft och för att uppfylla de uppsatta klimatmålen.
Bakom Action Plan 2025 ligger Transportföretagen Flyg, Swedavia, Svenska Regionala Flygplatser, Scandinavian Airlines, Braathens, Norwegian och ACR.
– Ska Sverige vara ett land med hög tillgänglighet, god regional utveckling och stark internationell konkurrenskraft, så måste flyget ges rätt förutsättningar. Det handlar i grunden om att säkra Sveriges transportsystem, där flyget är en integrerad del, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.
Transportföretagen menar att det ska vara möjligt att över dagen resa till och från Stockholm från hela Sverige. Arlanda ska också ha direktförbindelser med världens viktigaste tillväxtregioner, i nivå med jämförbara europeiska nav.
En annan viktig hållpunkt för det svenska flyget är att driva efterfrågan på hållbart flygbränsle. Transportstyrelsen föreslår att offentliga aktörer inför resepolicys där hållbart flygbränsle är norm. Staten behöver även stödja investeringar i svensk produktion av fossilfritt flygbränsle, något som också stärker försörjningsberedskapen.
Slutligen påpekar Transportstyrelsen att bristen på piloter, tekniker och flygledare är akut:
– Flygtekniker och flygledare som kan hantera dagens och morgondagens flyg är en kritisk resurs med akut brist på kompetens. Även på pilotsidan är det akut kompetensbrist där inga YH-utbildningar godkänts de senaste två åren samtidigt som rekryteringsbehovet är på flera hundra piloter årligen.
– Nu krävs riktade politiska insatser för att stärka hela sektorn. Utan det kommer den samhällsekonomiska kostnaden bli väldigt hög, samtidigt som vi kommer bli alltmer isolerade, avslutar Fredrik Kämpfe.
Kommentarer
Den bistra verkligheten marknaden är för svag. När BRA flög KID VXO BMA hade VXO ett snitt över året på 20 pax trots att de flög på BMA. det svaga har SAS insett därför lagt ner linjen.
Nu försöks linjen startas igen efter trafik uppehållet pax talet nu kanske 10, det innebär att linjen på förhand är dömd att ge stora förluster även med en 340 blir det en beläggning under 50% oavsett dyra eller billiga piloter. Så här ser det ut på många regionala orter.
Den ena efter det andra en linjesatsningen har fallerat och landat i miljonförluster.
Man måste upp i volym som Linjeflyg och trafikera flera linjer för att det ska fungera ekonomiskt.
Fungera är en sak men om man inte vill ha monopol och en återreglering av flygtrafiken nom EU ehöver man skapa effektiva och lönsamma flygbolag. Ett svenskt och norskt inrikesbolag som enbart flyger point-to-point utan lull-lull (liknande Wizz/Ryanair) och komplicerade nätverk kanske skulle vara lösningen. Gamla Linjeflyg med sina guldvillkor för flygande personal fungerade när det var monopol skulle inte ha en chans i en konkurrensutsatt marknad.
Hur menar ni att svensk inrikes skulle fungera och kunna bli lönsamt? Och då menar jag inte via statliga subventioner eller att man skulle förbjuda web-möten för offentliga och privata företag.
Varför analyserar ingen hur linjeflyg fungerade, vilken strategi de opererade.
JC borde kunna svara på detta.
Enstaka linjer har aldrig fungerat, det blir för dyra biljetter, då viker marknaden direkt
Så er lösning skulle alltså vara “ett nytt effektivt inrikesbolag” utan “gnälliga piloter” som då skulle jobba i stort sett gratis för att Svenson ska kunna flyga billigt från div småflygplatser till Kungliga Huvudstaden? Eller missar jag något i ert inlägg?
Det är väl precis vad som håller på skapas när Estniska “NyxAir” anlitas på vissa inrikeslinjer. Egenanställda piloter med arvoden långt under ICA personalens löner.
Tror själv att vettiga villkor är en grundförutsättning för att det ska fungera på sikt.
@Egon m.fl. Ingen har sagt att Teams/zoom helt ersätter affärsmöten. Det är inte bara myndigheter som tidigare flög för endagsmöten utan även många andra företag i Sverige hade korta endagarsmöten. Hur mycket du än vill och tror finns det ingen lönsam marknad för affärsflyg inrikes och ju dyrare flygbiljetterna (och Arlanda Express/parkering m.m.) blir desto mer minskar inrikestrafiken. Och det går inte att införa ett monopol om inte all trafik inrikes upphandlas. Upphandlad trafik på alla svenska inrikeslinjer är ingen lösning. Det behövs ett nytt effektivt inrikesbolag om bolaget skall kunna operera svenskt inrikestrafik. Men med alla gnälliga piloter här på forumet är det uppenbart att inget bolag vill komma in på marknaden. Svenska pilotförbund kommer att döda inrikesflyget med strejker inom högst ett år.
I Sverige är vi duktiga på att sätta ihop projektgrupper och göra analyser…sedan händer det inte mycket mer. Sedan sitter vi och väntar för att sedan göra en utredning och hur förra utredningen gick osv osv…
Sverige, ett av Europas länder med längst geografiska avstånd mellan norr och söder behöver ett fungerande inrikesflyg.
För er som tror att Teams/Videomöten kommer ersätta viktiga affärsmöten där stora affärer ska genomföras så fingerar det tyvärr inte.
Ingen gör stora affärer över Teams. Folk behöver träffas och skapa förtroende.
Visst kan en del av myndigheternas småmöten skötas via Teams.
Sverige behöver ett fungerande inrikesflyg. Sverige kommer inte förstöra världen med lite flygande.
För ett effektivt flyg för hela Sverige är Bromma inget att ha!
Har tidigare flugit mycket på Bromma men många gånger fått förflytta mig till Arlanda för vidare färd.
Kostsamt och en katastrof för miljön. Alla bor inte i Stockholm.
För att landet skall leva behövs inte Bromma. Bromma är ett hinder. Samla all Stockholms trafik till Arlanda det är bäst för hela Sverige. Ger betydligt bättre service för oss som är beroende av flyget.
Tänk om tänk rätt!
Flyget ger heller inga ingrepp i naturen, man flyger över vägar järnvägar.
Bränsleeffektiviteten utvecklas imponerande hela tiden i flyget.
Naturens syre är koldioxid.
Varför startade inte northwolt i en befintlig nerlagd lokal som saabs fabrik i Oskarshamn?
Vadå “lägga ner BMA debatten”
vem är Du att skriva vad andra ska göra, håll Dig till Ditt eget.
Regeringen har bestämt att BMA ska vara kvar så punkt slut. för att få igång ett livskraftigt
inrikesflyg behövs BMA, infrastruktur är effektiva transporter i alla trafikslag det är förutsättningen för att hela landet ska leva och utvecklas. Inrikesflyget rasar hela tiden det måste stoppas
Tycker Ni att Staten skall kontrollera Svenskt flyg?
Flyget är fritt, klarar flygbolagen inte av att på en fri marknad överleva.
Då får vi väl återgå till hur det var förut, helt styrt av Regering och Riksdag.
Det är mycket snyftande.
Klara flyget inte av att erbjuda bra service på en fri marknad.
Då kan vi inte ha en fri marknad.
Finns flera orsaker till att lilla Sverige går sådär med bla. europas högsta arbetslöshet just nu lågkonjunktur, kriget, usa administrationen mm såklart. Att flyget medvetet missgynnats i Sverige är en del av många olika saker som politikerna under många år har försökt att smutskasta av miljösjäl. Detta har ju bara spätt på allt till det sämre. Flyget behövs i ett litet avlångt land som Sverige för dess konkurenskraft. Järnväg kommer kosta sjuka summor att både bygga och underhålla. Inga fler vansinnes projekt som vi skattebetalare får betala tack.
Linjeflyg var inte alls på väg att gå i konkurs. Det var SAS rädsla för konkurrens som var grunden, då luftrummet blev “fritt” och SAS monopolsituation var på väg att radera SAS från marknaden.
De privata aktörerna har då fulla klasser varje kursstart så någon brist kommer det inte bli närmaste 10-20 åren iallafall…snarare tvärt om, lärde mig för länge sedan att inte lita på vad myndigheter gör för analyser…
Ja, YH har inte fyllt på med fler pilotutbildningar och vi vet inte om de kommer göra det, så det är klart att branschen inte kan lite på att privatpersoner kommer betala upp till en miljon för en pilotutbildning. Det är framtiden som diskuteras inte situationen just nu antar jag?
Brist på piloter???
Varför måste det vara möjligt att kunna flyga över dagen till Stockholm från alla flygplatser i Sverige som Transprtföretagen kräver? Har man helt missat att efterfrågan på sådana förbindlser är nära nog noll i dagens digitala värld? Varken företag, kommuner, regioner, statliga mydigheter eller privatresenärer har detta behöv. Kanske någon procent önskar denna “service”.
Tycker att Transportföretagen bara kräver denna typ av “service” slentrianmässigt.
@Thomas
Ber dig lägga ner den eviga BMA debatten några av er driver.
BMA har ingen framtid oavsett vad man tycker. Förövrigt inget självändamål med en massa inrikes flyg om de inte är lönsamma för de bolag som bedriver verksamhet där. Linjeflyg konkade nästan innan SAS köpte dem. BRA samma visa. De som nu funderar på att starta där kommer att lära sig samma läxa. Gotlänningarna kommer snart inse att SAS bara i motsvarande grad någon börjar BMA-VBY drar de ner frekevenser till Arlanda. Sommar är allltid bra för alla som flyger där men övrig tid vill man väl ändå också kunna flyga?
Det skulle vara en stor förbättring att slopa stationsavgiften på Arlanda och utöka pendeltågstrafiken mot både Uppsala och Stockholm. Med tätare avgångar var 15:e minut skulle fler välja pendeln vilket skulle vara bra för miljön.
Arlanda express är för dyr och stationsavgiften gör pendeltåget dyrt.
Ska all flygtrafik fokuseras till Arlanda så måste kommunikationerna förbättras.
Den eviga propagandan gällande Pilotbrist. Den är så fel.
Denna agendan drivs nu av Transportföretagen Flyg. Det finns intressen som vill ha många piloter tillgängliga så man inte behöver justera villkor. Finns det många piloter på marknaden så kan bolagen hålla nere lönerna.
Det ligger även extremt stora pengar i flygskolor så det finns stora ekonomiska incitament för att Transportföretagen Flyg driver denna agendan.
I 20-30 år har flygskolor sålt utbildningar med argumentet “Pilotbrist”.
Nu försöker man återigen få staten att betala utbildningar i form av YH-utbildningar.
Det finns ingen pilotbrist.
Jo fina ord i massor, men vad görs konkret? Blir det verkstad av dessa ord?
Läget är akut inrikesflyget faller som en sten hela tiden, SAS balanserar konstant på konkurs
De försök som görs kommer inte fungera över tid, då en linje satsningar dras med stora förluster har alltid gjort, att starta där trafikavbrott kostar stora summor att bara få igång som OSD exemplet.
Här motarbetar Swedavia sig själv i att nu sälja utrustning på BMA.
Det måste upp och stå ett nytt linjeflyg för att få ordning på inrikesflyget.
Men vem är villig att betala detta?
Undrar vad JC tycker om nuvarande situation, han skulle behöva konsulta i hur bygga upp ett nytt linjeflyg.
Enstaka regioner näringsliv flygplatser kan inte kortsiktigt eller i längden finansiera trafiken från sin ort, kronobergs regionen kräver att det ska gå med vinst efter något år, hur realistiskt är det kravet?
det fordras för stora belopp för att få det att fungera misslyckande listan är lång.
Det finns ingen brist på piloter.
Att SAS, SAS Link och Braathens har problem att hitta piloter beror snarare på deras urusla löner och villkor som erbjuds.
Kolla bara på Braathens som inte verkar komma överens med sina anställda om ett nytt kollektivavtal när det gamla nu löpt ut.
Braathens Internationals Cabin Crew har inte ens ett kollektivavtal.
SAS Links löner är bland de lägsta i hela EU. Ingen med erfarenhet är intresserad.
Så istället för att börja ropa om “Pilotbrist” kanske man ska börja med att städa framför sin dörr och se till att bolagens piloter får bra och sjyssta villkor.
Börja där! Det har aldrig funnits någon pilotbrist.
I ett land som vårt där flygskam kommer med modersmjölken kommer vi aldrig att avancera från bottenläget. Inte ens den borgerliga regeringen gör något åt denna U-landsstatus.
Det viktigaste för svenskt flyg verkar vara bromma flygplats…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten