Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Inrikesflyget – Klassiskt marknadsmisslyckande

Tråden startades av Verdict - 2025

Det vi nu ser hända med inrikesflyget i Sverige är vad i akademiska världen och i politikervärlden kallas ett marknadsmisslyckande. Volymerna innan pandemin var förmodligen precis på gränsen för lönsamhet och att det fanns en fungerande marknad för ett relativt brett inrikesflyg i Sverige. Dagens volymer som främst påverkats av nya arbetsformer hos företag, det offentliga och organisationer med mindre antal flygresor till följd av nya arbetssätt med webmöten samt effektiviseringskrav (det var dyrt att flyga över dagen för ett 2-3 timmars möte) samt en mycket dålig och ineffektiv huvudflygplats Arlanda som gjorts om till en dyr och onödig handelsplats med mycket märkliga krav om incheckningstider etc..

Bara att titta på medelstora inrikesflygplatser i USA som har en total avsaknad av fjantiga butiker och låtsaslyx. Fokus är på korta transfertider och korta incheckningstider, Punkt slut.

Nu är det en handfull linjer som är bärkraftiga i svenskt inrikesflyg och förmodligen visar även dessa linjer en sjunkande efterfrågan. Detta gör att det inte finns intresse för nya större aktörer att komma in på marknaden (om det överhuvudtahget finns några?). Det enda alternativ som finns kvar är politiska beslut om upphandlade linjer om behovet och viljan finns. Ingen sida – varken Tidöpartier eller oppositionen – visar något intresse för en sådan räddning av inrikesflyget. Vi har alltså ett klassiskt marknadsmisslyckande – direkt hämtat från läroboken.

Publicerad den 2025-04-28 18:27
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

Per
2025-04-30 14:48

Ja som jag skrev, så blir det med buss.

Råger
2025-04-30 10:51

Per
Om man har bilen på långtidsparkering så blir det automatiskt buss.
Landade förra veckan från Athen med Aegenan.
10 gångväg från T4/ c-gate till bagage ocu utgång sen ny promenad
TILLBAKA till T4/c-gate där bussarna går från.
Helt värdelöst, massa tid helt i onödan. Stackars folk med barn lär bli många som bokar assistans ( äldre ) med dessa extrema transportsträckor.

Per
2025-04-29 15:59

Fast den långa promenaden är bara om man kommer med buss.
Arlanda Express eller taxi så är man direkt i T5.

Men visst. Swedavia behöver ordna så bussarna stannar utanför T5 istället.

Money talks
2025-04-29 10:06

Man skapar en flygplats som kretsar runt att spendera pengar.
Första skapar man avsiktligt långa promenader och långa avstånd från parkering till terminaler och gater.
När ‘Svenssons’ har promenerat 2-3km så hamnar man mitt i ett område med restauranger och caféer, ett sammanträffande, knappast. Blodsockret har sjunkit lite så man har enklare att spendera pengar på både mat och shopping.
Det är en design för att folk ska spendera pengar. Flygplatsen är inte skapad för att vara snabb och enkel tyvärr.

thomas
2025-04-29 06:46

Det är dyrt att driva en flygplats
därav alla butiker, men hyrorna är extrema så många entreprenörer kommer inse att det inte går att driva på ARN det blir konkurser där
Blir ett moment 22.
inrikesflyget fortsätter hela tiden neråt då trafikunderlaget minskar, staten och kommuner kommer minska sin personal radikalt då ai et ersätter dem.
Även näringsliven minskar sin personal + kan jobba hemma etc. många konkurser etc. Tyvärr kan inte staten i detta läge inte ösa ut pengar på inrikesflyget.

Bertil
2025-04-29 04:33

Jag anser att Arlanda fungerar klart bättre nu med nya säkerhetskontrollen och butikerna är inte heller något som stör mig.

Det är dock relativt långa avstånd på Arlanda från det man checkar in till själva gaten eller om man har en transfer och man drar nitlott och hamnar i olika ändar.

Vet inte om det redan avhandlas i tråden men så som jag ser det så ligger Arlanda väldigt långt bort från Stockholm. Tåg och taxi är dyrt.
Jämför med CPH där har någon tänkt till ordentligt.

Per
2025-04-28 17:21

Förstår inte problemet med butiker och restauranger på ARN? Det är helt frivilligt att handla.
Jag brukar oftast bara gå direkt till gaten utan några krusiduller. Checka in gör man på mobilen. Åker man över dagen behöver man knappast lämna någon väska heller, vilket ändå bara hade tagit några minuter med en modern “bag drop” som SAS har.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500