Vilsen med pilotjobb
Nybliven pilot. Har allt jag behöver för att jobba kommersiellt men jag känner mig lost. Ingen söker ju? Ryanair finns men känner inte riktigt för att betala den sjuka summan för att kanske få ett jobb hos dom. Ska jag bara avvakta? Behöver alla råd och tips. Vad hade ni gjort ?
svar
Det är förstås bra om du fortfarande älskar att flyga, trots alla måsten, som tidiga morgnar och att behöva vara borta från familj och vänner vid viktiga tillfällen. För många av oss har dessa delar gjort att passionen till slut blivit just ett jobb, och inte så mycket mer. Det är något man som ny pilot bör vara medveten om.
Att flyga jet är dessutom strikt reglerat, så om du söker glädje och frihet i flygandet, ha det som en hobby, inte som ett arbete.
Men nu var detta inte frågan utan om man skall betala en “sjuk summa” till Ryan.
Om du får ett jobb på Ryanair, ta det!
Vilket annat jobb tror du ska dyka upp?
Det är lätt att drömma om det perfekta första jobbet, men i verkligheten är erfarenhet det viktigaste. Ryanair ger dig just det, flygtimmar.
Som svar på frågor om Älska att flyga flygplan. Om man är genuint intresserad av flyg och har en passion för just det så är det mycket tillfredsställande att få ha förmånen att få jobba med det man tycker så mycket om. Tidiga morgnar, sena kvällar, långa nätter, långa flygningar mm. Även att kunna hantera förseningar beroende på olika anledningar eller krävande väder. Visst finns det även baksidor men det finns det på det mesta.
Tycker man inte om det man håller på med och tycker det är jobbigt så har man valt fel yrke.
Det är när folk börjar gå in på oväsentliga detalj som man vet att tråden börjar spåra.
Du löser det! Lycka till.
@Kapten & Captain X
Håller med i era resonemang. Visst blir folk duktiga av att flyga turboprop och prova olika typer. Men verkligheten ser annorlunda ut idag, man skolar in folk från flygskolan direkt på A320/B737.
Att bli bondad 3-4 år på en turboprop med medioker lön och sedan försöka ta klivet över till jet gör en inte mer populär hos Jet bolaget än flygskoleeleven. Tyvärr. Ofta får man börja om på längst ned på lönstegen.
Har man möjlighet så sök alla JET jobb som finns.
Skulle själv betala en JET Type Rating före att sätta mig flera år på TurboProp rent karriärsmässigt men fel moraliskt. Som ni säger, det finns lika många sanningar som det finns piloter där ute.
Men faktum kvarstår, man kommer i stort sett aldrig gå från Kapten på TurboProp direkt till Kapten på Jet. Men man kan enkelt gå från Kapten på Jet till kapten på TurboProp. Det är tyvärr så det ser ut där ute idag.
Sen håller jag fullt med om att det inte spelar någon roll vad man flyger och tiden utanför arbetet är viktigare. Men det tycker inte HR-tjejerna på flyg/rekryteringsbolagen där det ses som “heligt” att flyga Jet över xx ton.
När du säger “älskar att flyga flygplan”, vad menar du då, går det att sätta lite mer beskrivande ord vad du älskar. Att flyga flygplan kan ju vara en enormt varierande upplevelse beroende på var, hur och när och på vilket sätt man flyger, så hur definierar du flyga som du älskar?
@ A certet. Du gjorde helt rätt som la ner pilotutbildning och gjorde något annat med livet. Om man inte älskar att flyga flygplan och inte har ett rejält intresse för det så är man fel ute om man väljer pilot yrket. Jag har under åren träffat flera piloter som gnäller över arbetstider och schema och som inte förstår vilket fantastiskt yrke det är. Tråkigt nog är dom på fel plats och har gjort ett felaktigt val.
@ Coachen
Att flyga propeller ett Turboprop som första jobb är mycket bra. Det ger fantastisk möjlighet och erfarenhet och flygkänsla ” Hur man flyger på riktigt ” och hur ett flygplan uppför sig med Spak och Roderpedaler och inte har hjälp av computers i en Airbus och en Sidestick.
Det finns inga genvägar till erfarenhet, som jag tidigare skrivit här börja från botten och sikta uppåt.
Var min ungdom lite nyfiken på pilotjobbet så tog ett A-cert och det var kul i början men efter ett tag så vart det mer tråkigt än kul, speciellt att flyga längre sträckor rakt fram är otroligt trist. Desutom är man som pilot inboxad i ett strikt regelverk och har man en kreativ ådra så blir det väldigt tråkigt. La flygeriet på hyllan när jag skaffade familj. Hade jag blivit pilot så hade jag förmodlingen haft mer i lön än idag men inte varit lyckligare för det. Pengar är inte allt det finns andra världen i livet och det förstår man när man blivit lite äldre.
@Coachen. Ingenting är svart eller vitt. Du har också rätt. Risken med ditt tips är att hen stagnerar och säger nej till öppningar som kan leda till något bra. Inte alls fel att köra turboprop några år. Visst leder jobb på jet oftast till högre lön snabbare, om det nu är därför man blir pilot. Om man dessutom känner stark avsmak för att flyga propellerkärror gratis några somrar och prova på lite olika flygjobb ska man nog ta sig en funderare på varför man ska bli pilot över huvudtaget… Hur kul är det att sitta och programmera en A320 från att man är 20 till 65? Det finns andra yrken med högre lön där man dessutom kan behålla sin partner och ha ett bra familjeliv. 🙂 Men jag hade inte velat göra något annat än att flyga. Har haft massor av olika flygjobb och flyger jet idag. Inte för att det spelar någon roll.
Det är bara att söka ALLA pilotjobb Prop / T Prop / Jet som finns både inom Sverige och utomlands. Som ung och oerfaren pilot FO så börjar man från så att säga botten och jobbar sig uppåt. Alla pilotjobb ger erfarenhet, det finns inga genvägar för att få erfarenhet det får man genom att jobba.
ta allt du kan, det är svårare att få jobb än att göra utbildningen. Sökte själv 100+ jobb, fick 7 intervjuer och erbjuden 2 jobb efter ca 1 år som arbetssökande. Kör idag A320 på bond.
@Kapten
“förbannat kul!” att behöva betala för att flyga in sig på en bogserkärra eller hoppakärra och sen sitta gratis på en flygklubb och vänta på att dra en bogsering eller flyga hoppare. Nja.
Vidga vyerna utanför ankdammen Sverige. Sikta på Ryan eller Wizz. Med ett välskrivet CV finns det goda möjligheter till intervju. Väl där är det upp till dig själv.
Skippa TurboProp om möjligt. Rent skräp när du ska vidare i karriären och mycket sämre löner. Bättre att flyga A320 eller B737 direkt.
SAS och Norwegian är ingen omöjlighet.
Lyssna på “Kapten”. Där har vi någon som vet vad hen talar om.
Eller släpp drömmen.
Väntade själv 3 år efter utbildningen för att få mitt första jobba.
Men dom dom andra säger, sök allt. Även jobb som kräver några timmars erfarenhet. Gäller bara att hämna rätt i högen hos rekryterna. Ta ett jobba på ett bolag, sitta på operation control center, crew control, jobba i kabinen etc. Allt för att få in en fot i bolaget.
Du ska söka minst 20 jobb och även tex Jonair osv. Du ska ta det första bästa jobbet du kan få. Får ju jobb på tex Ryan eller Wizz eller SAS? Bara ta det. Betala om du måste? Ja. Det lönar sig tillslut och kasta bort de gamla principerna att det är dyrt osv. Det är ändå bättre än att gå runt arbetslös och bli rostig!
Under tiden är det smart att flyga så mycket som möjligt genom att flyga hoppare, bogsera segelflygplan osv. Det visar på motivation plus att det är förbannat kul! Man knyter kontakter också.
Och igen. Ta det första bästa jobbet du kan få. Sen avancerar du när det går.
Vad hade du för plan när du började utbilda dig? Antar du gjorde research som du nu kan falla tillbaka på för att veta vart du kan söka jobb
Jag förstår att det kan kännas tråkigt att komma till insikt först nu, men de flesta bolag som anställer nya piloter utan erfarenhet kräver tyvärr att du betalar för utbildningen på ett eller annat sätt. Det kan vara bra att ha med sig framåt.
Ryanair rekryterar tyvärr inte fler piloter för tillfället rekryteringen har minskat med 70 % och de tar endast in piloter med MCC genom AFA
Det finns massa jobb, vi på SAS söker massa nya som inte har så mycket krav utan bara vill ha ett jobb. Så sök SAS så får du skandinavisk bas dessutom.
Att strössla med ansökningar hit och dit och kanske få nej, gör att nästa bolag som ska bedöma dig tvekar.
Med stor eftertänksamhet skriver du ner dina fem (5) viktigaste sakerna i ditt liv från nu och framåt. Var i detta kommer din pilotkarriär in?