
Norwegian fortsätter öka kapaciteten i Sverige
Publicerad den 22 april 2025Norwegian fortsätter att fokusera på Sverige med nya linjer och fler avgångar på befintliga destinationer. Till våren startar nya direktlinjer till Bucharest, Porto, Lyon och Bilbao från Stockholm Arlanda. De senaste två åren har Norwegians kapacitet i Sverige ökat med 30 procent till soldestinationer och med 15 procent till storstäder.
– Bra flygförbindelser är avgörande för ett lands konkurrenskraft men Sverige ligger fortfarande efter både Norge och Danmark vad gäller tillgänglighet med flyg. Sverige är en av våra absolut viktigaste marknader och vi ser fram emot att fortsätta utveckla linjenätet för att bidra till ökad tillgänglighet samtidigt som vi har högt uppsatta mål för att minska utsläppen, säger Charlotte Holmbergh, kommunikationsdirektör på Norwegian.
Norden är Norwegians huvudmarknad och Sverige är bolagets tredje största marknad efter Norge och Danmark. Utrikeslinjer flyger från Stockholm Arlanda, Göteborg Landvetter, Stockholm Skavsta och Växjö. Från Stockholm Arlanda trafikerar Norwegian 56 destinationer och från Göteborg Landvetter åtta destinationer. Från både Stockholm Skavsta Airport och Växjö Småland Airport flyger Norwegian till tre spanska destinationer; Alicante, Malaga och Palma. Inrikes flyger Norwegian mellan Stockholm och Umeå, Luleå, Kiruna och Skellefteå samt sommartid även till Visby.
Under våren öppnades en ny pilotbas på Arlanda där cirka 60 piloter kommer att vara baserade inledningsvis. Sedan tidigare finns en bas för kabinpersonalen på Arlanda med cirka 200 anställda. Norwegian har idag tolv baser runt om i Europa och återetablerade nyligen crewbasen i Las Palmas.
Liksom de flesta flygbolag har Norwegian högt uppsatta mål att minska utsläppen. Målet är en utsläppsminskning med 45 procent till 2030 och för att nå dit fokuserar man på en förnyad flygplansflotta med moderna och bränsleeffektiva flygplan, effektivare flygningar och ökad inblandning av biobränslen.
Under 2025 har Norwegian också fått igenom ett avtal med svenska staten för statligt anställda på inrikesresor. (Även SAS fick ett liknande avtal.) Avtalet gäller från och med 1 september 2025 och fyra år framåt. De inrikeslinjer som ingår i avtalet är från Stockholm Arlanda Airport till Umeå, Luleå, Kiruna och Skellefteå.
Flygtorget fortsätter följa flygbolagens satsningar på den skandinaviska flygmarknaden och hur storhubbarna Arlanda, Gardermoen och Kastrup hävdar sig mot varandra.
De nya flyglinjerna med Norwegian har följande startdatum:
Bukarest: 1 maj
Porto: 4 juni
Lyon: 13 juni
Bilbao: 14 juni
Kommentarer
Jag är helt på din sida Henning!,
För det första var flygBRA endast “bra” när det var Malmö Aviation ur vilken flygBRA är sprungen via Sverigeflyg. På den tiden kunde man flyga Avro RJ 100 med varma handdukar och mat ombord gratis i biljetten.
Vad får du idag?, knappt en kopp kaffe i en ATR. Det är lite skillnad anser jag. Och precis som du säger, du har de “ryckts med” i SAS galenskap.
Med Flyg Bra som ”rycktes bort” från de trognaste passagerare och lämnade ett massivt transport vakuum över en natt när bolaget svek Bromma! Passagerare som istället tvingats ner i tåg som ständigt drabbas av signalfel samt andra försenings incidenter. Inget flygbolag så flexibelt som F. Bra har hittills lyckats med det som Flyg Bra kunde erbjuda sen de etablerades. Å nu flyger de endast på uppdrag……. å vad har det hjälpt oss akterseglade passagerare?? Flyg Bra!!!! Vi vill ha Er åter upp i luften ”med” oss!! Vart är ni?????
Henning
Stockholm Skavsta flygplats skulle avlasta Arlanda med fler flyglinjer, Genom åren har Skavsta tappat flyglinjer till Arlanda,Skavsta kommer att bli ett bra tillskott nu när Norwegian ska utöka med flyglinjer.Nya tåglinjer till Skavsta flygplats planeras och flygplatsen ska byggas ut.Peking med omnejd följer detta med spänning.
ARN är ljusår från de andra flygplatserna i norden.
Lååååååååååångt att gååååååå, omodern flygplats utrustning.
Wow!, häftigt och trevlig artikel!, Jag följer detta med spänning!,
Undra nu om SAS ens kan konkurrera med detta vilket jag inte tror då många mittsäten nu blir blockerade iom deras business- engagemang etc. Man tappar passagerare på det. Även så blir det tufft för AirBaltic.
Ryan och Norwegian verkar gå klart bäst. Men även små bolag som Amapola, Västflyg och Frost.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten