
Kinesiska Comac på väg till Europa
Publicerad den 30 april 2025Comac C919, Kinas egentillverkade narrowbody, kan få sin EASA-certifiering om 3–6 år, säger Europas luftfartsmyndighet EASA i ett uttalande till den franska affärstidningen L’Usine Nouvelle.
Ryanair har länge varit intresserad av C919, men koncernchefen Michael O’Leary förväntar sig inte att flygplanet kommer certifieras internationellt inom den närmaste framtiden.
–I slutändan kommer flygplanet att certifieras. Vi fokuserar alltid på att köpa flygplan till lägsta möjliga pris och vid den mest lämpliga tidpunkten. Jag bryr mig inte om vem som tillverkar dem, oavsett om det är Boeing, Airbus eller COMAC. Så länge priset är rätt skulle vi köpa det, sa O’Leary i ett uttalande.
Comac C919 ses framför allt som en konkurrent till Airbus A320neo och Boeing 737 MAX. Det är svårt att inte se de tydliga likheterna med framför allt Airbus A320, vad gäller längd, höjd och kabinbredd. Även om C919 är monterad i Kina, är den starkt beroende av västerländska komponenter, inklusive motorer och flygelektronik, från företag som GE, Safran och Honeywell International. C919 är utrustad för att ta 168 passagerare och har en räckvidd på cirka 5000 kilometer.
Comac C919 togs i bruk i Kina 2023 och flyger för närvarande endast inom Kina och Hongkong. Den äldre varianten C909 finns idag hos flygbolag i Indonesien, Vietnam och Laos, som tillåter att flygbolagen använder kinesiskt certifierade flygplan. En widebody, CR929, är också under utveckling. Enligt Comac har man fått in 700 beställningar, på C919, alla från flygbolag i Kina. Nästa steg är att närma sig den globala marknaden, och då är en EASA-certifiering ett viktigt steg på vägen.
– Ett godkännande från EASA kommer antagligen att öppna upp för C919 att expandera sin marknad utanför Europa. COMAC lägger ner mycket resurser och engagemang för att få en EASA-certifiering. Jag tvivlar inte på att de kommer att lyckas, sa EASA-chefen Florian Guillermet till den franska affärstidningen L’Usine Nouvelle.
VietJet Airlines i Vietnam och Air Asia i Malaysia har visat intresse för C919. Nu är frågan om de europeiska flygbolagen vågar satsa på den kinesiska narrowbodyn. Faktum är att missnöjet med fleråriga förseningar från Boeing och Airbus växer och ordrarna blir inte färre. Både Boeing och Airbus har extremt långa orderstockar för sina narrowbodys. Ett flygbolag som beställer en A320 idag skulle få den om cirka tio år med nuvarande produktionstakt. Kanske kan fler flygbolag tänka sig att ta en titt på vad Kina har att erbjuda?
Flygdatabaser visar att femton C919 är i aktiv tjänst i detta nu.
Kommentarer
Kinaskräp? Vilka fördomar. Vi beställer varor från Kina som får kosta så lite som möjligt för att bolagen i väst ska få så stor marginal som möjligt. Det betyder inte att de inte är kapabla till högsta kvalitet. Flyger hellre comac än Boeing 737 max. Alla olyckor pga av att företaget inte vill spendera pengar. Hur de fuskar med säkerheten. Det är katastrof. Hade det varit ett annat bolag hade de fått flygförbud i EU
Snart finns det ingenting som inte är gjort i Kina. Det kanske är dags för europeiska och amerikanska medelålders och ungdomar att ägna sig åt något annat än influenser och annat inom utseendeindustrin.
Ska kanske tänka ” kina support för ryssland ” valet är mycket fel på radarn annars i EU
Superjeten led nog snarare av rysk kvallite och är en annan nivå av uselhet det.
Vad ska vi med kinesiskt skräp till, när det finns demokratiskt producerat kvalitativt flyg?
Jag skulle avstå flygresan om jag tvingades åka ryskt eller kinesiskt.
Är ni medvetna om att Boeing monterar sina 737:or i Zhoushan i Kina!? På samma anläggning som gör Comacs flygplan obs! Även Airbus monterar A320 i Kina! Så om ni inte vill flyga kinesiskt tillverkade flygplan får ni väl hålla er till ATR och Embraer (som för övrigt producerades i Kina 2003-2016…)
Mellan 1987 och 1994 monterades vissa MD-80 I Kina.
Dessa höll samma kvalitet och standard som de amerikanska.
De byggdes av Shanghai Aviation Industrial Corporation (SAIC) under licens från McDonnell Douglas.
Lycka till!
Su planen i Bryssel Airlines är ju ett varnande exempel.
Konstanta tech problem.
I Kina har planet vart i tjänst ett bra tag nu.
Tech problem
Svar ja
Summa
Ryssland och Kina kan inte få plan att funka i moderna flygbolag.
Ta inrikes.
Planen måste go on time 6-8 ggr per dag.
Annars:
Pax sitter vid gate utan plan till destination x.
Bokar dom om en ny fligth på samma flygbolag?
Gissar ödmjukt:
N
E
J
En del lär ha betänkligheter över att flyga kinesiskt. “Kinaskräp” är ganska djupt rotat här.
Fast jag personligen tror kvalitén och säkerheten är hög i detta fall. Är ju inte leksaker det handlar om 😏
Hur gick det med superjeten?
snags hela tiden omöjlig lägga i schedulerad trafik..
Kinesisk kvalité???
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten